کد خبر: ۵۲۲۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر

پیشینه قوانین و ضرورت قانونگذاری درباره مساله ترویج و نگهداری حیوانات در منازل، مجتمع ها، معابر و انظار عمومی با حضور مسئولان مربوطه در کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، پیشینه قوانین و ضرورت قانونگذاری درباره مسئله ترویج و نگهداری حیوانات در منازل، مجتمع ها، معابر و انظار عمومی چهارشنبه، 3 مهرماه در کمیته فرهنگ، هنر و رسانه با حضور مسئولانی از وزارت بهداشت، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دامپزشکی، نیروی انتظامی، مرکز تحقیقات قم و  پژوهش های مجلس و شهرداری تهران بررسی شد.

«احمد مازنی» رئیس کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در این نشست گفت: در نشست امروز مسائل مربوط به خرید و فروش، نگهداری، حمل و نقل، پرورش، آموزش حیوانات، رعایت حقوق آن ها، پرهیز از حیوان آزاری و حمایت از حقوق انسان در مقابل حیوانات مطرح شد.

وی افزود: سبک زندگی شهری تغییر کرده و در گذشته منازل ویلایی بوده اما در حال حاضر به آپارتمان نشینی تبدیل شده بنابراین باید به حقوق مردم در آپارتمان نشینی توجه شود.

نگهداری حیوان در منازل تعرض به حقوق دیگران است

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه نگهداری حیوان در منازل تعرض به حقوق دیگران است، ادامه داد: در این رابطه مسائل فردی و عوامل ثانویه پیش می آید، بخشی از موضوع مربوط به حقوق شهروندی و مسئله دیگر بهداشت و بیماری های مشترک بین انسان و حیوان و بحث واکسیناسیون است البته هزینه هایی بابت نگهداری حیوان و سرایت هاری به افراد به بیت المال تحمیل می شود.

مازنی با تاکید بر ضرورت حمایت از حیوانات، گفت: حیوان توسط خدا خلق شده و در اکوسیستم نقش دارد بنابراین حق نداریم آن ها را مورد آزار و اذیت قرار دهیم، در روایات تاکید شده حتی سگ ولگرد و مریض را هم نباید مثله کرد و حتی اگر بخواهیم حیوانی را امحاء کنیم باید به روش اصولی انجام شود، حیوانات از جمله سگ ها از جهت دارای صاحب، بی صاحب یا نیمه ولگرد باید تفکیک شده و تکلیف آن ها روشن شود البته بخشی از مسائل جنبه حقوقی و قانونگذاری داشته و بخشی مربوط به حوزه فرهنگ است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: برای پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و دام باید فیلم هایی ساخته شود و همچنین برای بحث بحران هویت و سبک زندگی باید برنامه هایی تهیه شده و به سمت ساخت سریال و آموزش ها توسط آموزش و پرورش، وزارت علوم و صدا و سیما پیش برویم.

باید قانونی وضع کنیم که به سرنوشت قانون ماهواره و ویدیو دچار نشود

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: نگرانی هایی در میان مردم در رابطه با آلوده شدن زندگی آن ها از طریق سگ ها وجود دارد و این موضوع با فرهنگ، آداب دینی و تربیتی ما مغایرت دارد بنابراین با توجه به جمیع جهات باید قانونی وضع کنیم که به سرنوشت قانون ماهواره و ویدیو دچار نشود.

مازنی تاکید کرد: همچنان این سوال باقی است که آیا ما نیاز به وضع قانون جدید یا اصلاح قوانین موجود داریم، پیشنهاد می کنم تا جایی که ممکن است به سراغ وضع قوانین جدید نرویم زیرا تراکم قوانین در حوزه های مختلف زیاد است.

مطهری: نباید قانونی بنویسیم که باعث رواج بیشتر نگهداری سگ و سگ گردانی شود

«علی مطهری» در این نشست با تاکید بر اینکه نباید قانونی بنویسیم که باعث رواج بیشتر نگهداری سگ و سگ‌گردانی شود، افزود: تمامی مخلوقات خداوند منفعت‌هایی دارند و نمی‌توان با این منطق پیش برویم که سگ منفعت دارد بلکه باید مجموع منافع و معایب را بسنجیم و اگر منافع بیشتر است آن را قبول کرد.

عضو کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: نباید به گونه ای قانون بنویسیم که تصور کنند مجاز شده و همه سگ در خانه نگهداری کنند.

مطهری با تاکید بر اینکه نگهداری سگ‌های زینتی در منزل باید ممنوع اعلام شود، تصریح کرد: اینکه سگ گردانی را ممنوع کنیم اما در منازل نگهداری شوند با هم جور در نمی آید زیرا سگ ها را باید بیرون برد و باید حرکت داشته باشند مگر اینکه کسی باغ یا ویلای بزرگی داشته باشد و اگر نگهدای سگ در منازل آزاد باشد باید اجازه و حق چرخیدن سگ ها در خیابان ها و خودروها را هم بدهیم.

سعیدی: جریانی در داخل کشور سگ گردانی را تبلیغ و تشویق می‌کند

«محمداسماعیل سعیدی» با یادآوری اینکه با توجه به ایجاد تحول در شهرنشینی و آپارتمان نشینی نگهداری سگ در آپارتمان ها تبدیل به معضل شده، گفت: شرایط زندگی ما به گونه‌ای است که نگهداری سگ مستلزم ملاحظاتی است که نمی توان آن را کنترل کرد و باید این مشکل را حل کرد البته جریانی در داخل کشور سگ گردانی را تبلیغ و تشویق می کند و این معضل حتی در محلات مذهبی شیوع پیدا کرده است.

«بهزاد امیری» رئیس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با بیان اینکه ما متولی سلامت مردم هستیم، گفت: هرچیزی که علیه سلامت عمومی محسوب می شود از نظر ما حائز اهمیت است البته صرفا سگ باعث انتقال بیماری نمی شود و هر حیوان خانگی می تواند باعث انتقال شود.

وی ادامه داد: برخی بیماری هایی که از طریق حیوانات به ویژه سگ انتقال می یابد ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد اما قابل انتقال به انسان است.

امیری با بیان اینکه واکسیناسیون انواع مختلف دارد، افزود: مهم ترین بیماری منتقله از طریق سگ، هاری است و در صورتی که به انسان منتقل شود صددرصد موجب مرگ می شود و درمانی برای آن نداریم اما قابل پیشگیری است.

در سال گذشته 207 هزار مورد حیوان گزیدگی داشتیم

رئیس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال گذشته 207 هزار مورد حیوان گزیدگی داشتیم، گفت: بیش از 85 مورد ناشی از گزش سگ بوده و همچنین طی 20 سال گذشته بالغ بر 3 میلیون و 120 هزار و 651 مورد گزش حیوان داشتیم که از این تعداد 233 مورد مبتلا به هاری و مرگ آن ها شد. برخی عوامل گزش ممکن است هار باشند اما ما همه آن ها را دال بر هار بودن می دانیم و تمامی تدابیر را اتخاذ می کنیم.

وی یادآور شد: در سال گذشته قریب به 10 میلیون یورو صرف خرید واکسن و سرم ضد هاری شد که برای هر واکسن بین 5 تا 7 یورو هزینه می شود و برای هر مورد حیوان گزیدگی 244 یورو هزینه می کنیم که در این رابطه هزینه سنگینی را متحمل می شویم.

در سال گذشته 6 مورد مرگ ناشی از هاری داشتیم

امیری با یادآوری اینکه در سال گذشته 6 مورد مرگ ناشی از هاری داشتیم، ادامه داد: از ابتدای امسال 71 مورد از حیواناتی که باعث گزش شدند هار بودند البته بررسی ها نشان داده مخزن هاری در کشور بیشتر روباه ها هستند زیرا تا مدت ها می توانند زنده بمانند و بیماری را انتقال دهند اما سگ ها زودتر تلف می شوند.

رئیس اداره بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که به هیچ وجه منازل جای نگهداری حیوان نیست.

مجیدی از شهرداری تهران یادآور شد: شهرداری ها یک سری وظایف در مورد سگ‌های بیمار دارد البته شرایط به گونه ای تغییر کرده و در این رابطه حیوان دوستی مطرح شده، وقتی از وزارت بهداشت بیماری سگ اعلام شود ما می توانیم آن ها را امحاء کنیم.

سگ های بی صاحب معضل شهرداری تهران

وی سگ های بی صاحب را یکی از معضلات شهرداری دانست و گفت: هیچ جاندار بدون صاحبی در محدوده شهری نباید تردد کند اما ما سگ های نیمه صاحب و نیمه ولگرد داریم که در معابر پرسه می زنند و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده و خلاء قانونی باعث شده هیچ کس به وظیفه خود به درستی عمل نکند که امیدواریم با تجمیع قانون و توجه به جنبه های بهداشتی و حیوان آزاری تکالیفی برای دستگاه ها ایجاد تا به تصمیم گیری فردی منتهی نشود.

مجیدی با بیان اینکه بحث معدوم سازی برای هر جاندار بیش از یک میلیون هزینه دارد، ادامه داد: در این رابطه شهرداری بعد از قرنطینه سگ ها اگر متقاضی وجود داشته باشد یا به گله داران نحویل داده می شوند برخی بر این باورند که باید در منطقه اکولوژیکی خود رها شوند اما وارد محیط های جنگلی و شهری خواهند شد و ما تاکید داریم که سگ ها باید صاحب داشته باشند و نمی توانند بدون صاحب رها شوند.

کارشناس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با انتقاد از اینکه سگ ها در کشور دسته بندی نشده اند، گفت: تعداد افرادی که در کشور با گزش سگ کشته شده اند از تعداد افرادی که با اسلحه کشته اند بیشتر است در کشورهایی مختلف برای خرید و فروش حیوانات کلینیک و جاهایی مشخص شده و فضاها و مرجع قانونی در کشورها مشخص نشده است

وی ادامه داد: در کشور نظارت کلی بر روی خرید و فروش سگ ها وجود ندارد، همه جوانب را از بحث فرهنگی و خرید و فروش و واکسیناسیون و شناسنامه آن ها باید مورد توجه قرار داد که قابلیت اجرایی داشته باشد.

نگهداری سگ حرام نیست

«امامی» از مرکز تحقیقات قم با بیان اینکه در فقه سگ های متعددی ذکر شدند مانند سگه گله، نگهبان و پاسبان، گفت: نگهداری سگ حرام نیست و فقها گفته‌اند سگ اگر منفعت عقلایی داشته باشد می توان آن را نگهداری و خرید و فروش کرد و نگهداری حیوان و سگ به جهت انس با آن در فقه حرام نیست.

کارشناس وزارت بهداشت در این نشست یادآور شد: براساس ماده 190 قانون مدنی معامله و خرید و فروش سگ عقلایی است و باید قانونگذاری مجزا انجام شود و اگر در مورد خرید و فروش شکایتی انجام شود قضات به این ماده استناد می کنند و بر روی معاملات سگ بیشتر از اینکه مورد پذیرش مردم قرار گیرد مورد هجمه قرار می گیرد بنابراین برای خرید و فروش سگ نیاز به قانون نداریم.

«موسوی» رئیس اداره طرح ها و لوایح وزارت بهداشت گفت: سگ نباید وارد خانه های ایرانی شود و باید کار فرهنگی انجام شده و قانونگذاری به سمتی پیش رود که مردم آزار نبینند.

کارشناس نیروی انتظامی در این نشست با بیان اینکه شکایات فراوانی توسط مردم به نیروی انتظامی در مورد سگ گردانی داشته ایم، گفت: به دلیل خلاء قانونی امکان رسیدگی به این موارد و شکایات نبود و متاسفانه در این رابطه مردم احساس ناامنی روانی دارند.

وی ادامه داد: نگهداری حیوان در منازل و معابر باید ممنوع شود البته نباید تنها به سگ منتهی شود.





انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی زمردی
|
France
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
0
0
امیدوارم از نظر دامپزشکان استفاده شود .مثل تفکیک سگان های آپارتمانی و ویلایی یا نصب بر چسب ویا تابلوی سگ موجود است در روی درب یا دیوار صاحب خانه.و..
Sabina
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
0
1
سگ كثيف نيست ، فقط حوصله مراقبت و پيگيرى لازم داره . معنى نجس رو نميدونم ، ولى تا به حال از نگهدارى و همزيستى با سگ مشكلى، نه از نظر سلامت جسمى و نه روحى براى إنسان به وجود نيامده ، مگر در مواردى كه خود انسان سهل انگارى كرده .
اينايى كه خيلى با حرص و عصبانيت راجع به اين مخلوق خدا صحبت ميكنن ، از جاى ديگه و جريان ديگه ناراحت هستن ، شايد هنوز بلد نيستن كه توى جامعه كسانى هستن كه اصلا مثل اونها فكر نميكنن و زندگى نميكنن . به نظرم به تفكرات ، اعتقادات و شيوه زندگى هم احترام بگذاريم ، نه تنها انسانها بلكه همه موجوداتى كه با ما توى اين جهان قراره زندگى كنيم . اونا با اندازه ما حق زندگى و استفاده از نعمتهاى خدا رو دارن . ما بايد به اين عنوان كه اشرف مخلوقاتيم اين محيط كه پيشكش خدا به همه موجودات زمين هست رو براى موجودات ضعيف تَر فراهم كنيم .
نظر شما
ادامه