کد خبر: ۵۲۲۲۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

روز گذشته خبرگزاری مهر اعلام کرد: گروهی از طرف دهکده طبیعت باراجین قزوین به پارک پردیسان آمده و تلاش داشتند حیوانات موجود در کلینیک حیات وحش پردیسان را گرفته و با خود به باراجین ببرند که عوامل مدیریتی و کارکنان کلینیک حیات وحش پردیسان در مقابل این موضوع مقاومت کرده و درها را بسته اند اما نیروهای اعزامی به شدت آنها را تحت فشار گذاشتند تا حیوانات پردیسان را به این گروه تحویل دهند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیده بان محیط زیست ایران، خوشبختانه با مقاومت نیروهای مرکز بازپروری پردیسان گونه‌های جانوری با ارزش این مرکز به عوامل دهکده باراجین قزوین تحویل نشد.

جالب اینجاست که عوامل باراجین قزوین با تعدادی خودروی وانت نیسان مجهز به قفس‌های فلزی غیر استاندارد و نا ایمن و بدون هرگونه تجهیزات بیهوشی به پردیسان رفته بودند و قصد داشتند گونه‌های جانوری با ارزش این مرکز مانند پلنگ ایرانی، توله کفتار و خرس‌ها را بوسیله خفت‌گیر به قفس‌ها منتقل کرده و با خود ببرند.

این اقدام با تصمیم مستقیم و چراغ سبز پژوهشکده محیط زیست و معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست اجرایی شده است.

مرکز بازپروی حیات وحش پردیسان تنها مرکز تخصصی بازپروری حیات وحش در کشور به‌شمار می‌رود که وظیفه تیمار، درمان، آماده سازی برای رهاسازی و نگهداری گونه‌های جانوری آسیب دیده و کشف شده از متخلفین را بر عهده دارد.

این مرکز با وجود تمام کمبودها و بی‌توجهی‌ها طی سال‌های اخیر با دلسوزی پرسنل و نیروهای داوطلب موفق شده صدها گونه جانوری وحشی که به دلایل مختلف از طبیعت جدا شده و یا آسیب دیده بودند را درمان و برای رهاسازی به زیستگاه خود منتقل کند.

ظاهرا مسئولان پژوهشکده و معاونت محیط طبیعی سازمان قصد دارند اندک بودجه‌ای را که به مرکز بازپروری حیات وحش پردیسان اختصاص داده‌اند را قطع کرده و این مرکز را به طور کامل تعطیل کنند.

«جلیل بادام فیروز» رئیس پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار چند روز قبل اعلام کرده بود: «بهبود شرایط نگهداری گونه ها، استفاده از ظرفیت مراکز نگهداری کشور، مشارکت دانشگاه ها و مراکز علمی در بازپروری و استفاده تحقیقاتی از گونه های موجود بخشی از برنامه های پیش رو است. طرح تبدیل این قرنطینه به یک بیمارستان مجهز جهت درمان و بازپروری حیات وحش کشور تدوین شده است که در حال طی فرآیند اداری است.»

این ادعای بی‌پایه و اساس که مسلما در حد شعار است کاملا با رفتار اخیر در واگذاری گونه‌های جانوری ارزشمند به باغ‌وحش باراجین در تضاد است.

ادعای تبدیل مرکز بازپروی پردیسان به یک بیمارستان مجهز در حالی مطرح شده که بودجه تهیه جیره غذایی برای حیوانات مرکز بازپروی حیات وحش پردیسان حدود یک هفته است به اتمام رسیده و تامین نشده و در صورت ادامه این روند گونه‌های جانوری این مرکز حتی غذای کافی ندارند.

بدون شک تصمیم خطرناک و غیر کارشناسی اخیر در واگذاری گونه‌های ارزشمند مرکز بازپروری پردیسان به باغ‌وحش‌ها و دیگر مراکز نگهداری آسیب جدی به تنوع زیستی و اختلال امداد و نجات گونه‌های جانوری با ارزش کشور را به‌همراه دارد و به شکل گسترده ای به قاچاق حیات وحش دامن می زند.

آیا مسئولان پژوهشکده محیط زیست و معاونت محیط طبیعی و البته حوزه ریاست سازمان حفاظت محیط زیست که در تصمیم‌گیری‌های اعجاب انگیز و غیر کارشناسی سابقه طولانی دارند به این موضوع فکر کرده‌اند که در صورت تعطیل شدن مرکز بازپروی حیات وحش پردیسان از این پس گونه‌های جانوری آسیب دیده به کجا باید منتقل و تیمار و درمان شوند؟! یا صرفا قطع بودجه و هزینه نکردن در این مرکز محور تصمیم گیری‌ها بوده است؟
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
0
0
اولا آمار بازپروری حیوانات در مراکز بازپروری کم هستش.و این حیوانات به نوعی میشه گفت کمتر پیش میاد که به طبیعت برگردن و حتی اگر هم برگردن چون اصولی کار نشده خطراتی برای سایر گونه های داخل منطقه دارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
0
2
چرا مقاومت؟
اگر این کلینیک مجوز و صاحب دولتی داشته باشه ، که لزومی به مقاومت و بستن درب نیست.

اگر هم عده ای دکان باز کرده باشند که باید عقب بکشند
نظر شما
ادامه