کد خبر: ۵۲۱۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر

رییس اداره امور عشایر شیروان گفت: طرح ژن‌دار کردن دام عشایر این شهرستان با هدف اصلاح نژاد و خالص کردن نسل گوسفندان با اولویت نژاد کردی از هفته جاری آغاز شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «علی ابراهیمی» دوشنبه شب اظهار داشت: این طرح به صورت آزمایشی شروع شده که تاکنون عشایر منطقه برای ژن دار کردن ۱۵۰ راس دام خود اعلام آمادگی کرده اند که با همکاری «ایستگاه اصلاح نژاد حسین آباد»  شیروان کار در حال انجام است.

وی گفت: در این طرح ابتدا قوچ ها، ژن دار می شوند و بعد از آن در میان گله ها برای اصالت بخشی به گوسفندان در نسل های بعدی تولید بره ژن دار می شود که هم اکنون هر ۸ ماه از هر میش یک بره تولید می شود که در این طرح به ۲ یا ۳ بره افزایش می یابد.

رییس اداره امور عشایر شیروان با اشاره به صرفه جویی در هزینه های این طرح گفت: برای انجام کار میش های کردی اصیل در منطقه باید موجود باشد و اگر نباشد از مناطقی که نژاد اصیل کردی را حفظ کرده اند مانند کلات نادر استفاده می شود.

ابراهیمی افزود: این طرح تا زمانی ادامه دارد که بتوانیم نژاد اصیل کردی را تکثیر و اضافه کنیم که با آب و هوای منطقه سازوگاری دارد.

شهرستان شیروان ۲ هزار و ۸۰۰ خانوار عشایری با جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر دارد که در قالب ۹ طایفه ۳۵۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند.



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بی سواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
0
0
ژن دار کردن دقیقا یعنی چه ؟؟؟؟؟؟
نظر شما
ادامه