کد خبر: ۵۲۱۶۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص آخرین وضعیت بررسی اصلاح و یا حذف سهمیه‌ها در کنکور گفت: موضوع سهمیه‌ها در کنکور برای جامعه ما به این دلیل نگران کننده است که پذیرش در برخی از رشته‌ها بسیار سخت است و داوطلبان احساس می‌کنند از سهم آنها کم گذاشته می‌شود و این سهمیه به اقشار خاص اختصاص داده می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از انتخاب، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به جامعه علمی کشور گفت: این روزها، روزهای شادی است و وقتی مدارس باز می‌شوند و ما دانش آموزان و سال اولی‌ها را مشاهده می‌کنیم و خانواده‌ها با امیدهای فراوان آنها را تا مدرسه و حتی تا دوره دانشگاه بدرقه می‌کنند این یک فرهنگ بسیار زیبا است.

وی در بخشی از سخنان خود درخصوص آخرین وضعیت بررسی اصلاح و یا حذف سهمیه‌ها در کنکور گفت: موضوع سهمیه‌ها در کنکور برای جامعه ما به این دلیل نگران کننده است که پذیرش در برخی از رشته‌ها بسیار سخت است و داوطلبان احساس می‌کنند از سهم آنها کم گذاشته می‌شود و این سهمیه به اقشار خاص اختصاص داده می‌شود.

«عاملی» گفت: به همین جهت ستاد نقشه جامع علمی کشور موضوع سهمیه‌ها را بررسی می‌کند و این موضوع روی میز این ستاد قرار دارد تا جمع بندی نهایی صورت گیرد.

وی ادامه داد: چون ما به صورت ادامه‌دار این سهمیه‌ها را اضافه کرده‌ایم، امروزه با بخش قابل توجهی از سهمیه‌ها که باید مورد بازنگری قرار بگیرند، مواجه شدیم، اگرچه برخی از این سهمیه‌ها مازاد بر سهمیه‌های اعلامی هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مثلا سهمیه‌ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مناطق سیل زده اختصاص داد یک سهمیه مازاد بر ظرفیت کنکور بود و تاثیری روی ظرفیت دانشگاهی نداشت.

عاملی تاکید کرد: در مورد سهمیه ایثارگران در کنکور به صورت معمول ما سه دهه از جنگ را پشت سر گذشته‌ایم و با گذشت این سه دهه تعداد داوطلبین این حوزه اساساً کم می‌شود و به تعدادی که تصور می‌شود داوطلب وجود ندارد.

وی اضافه کرد: ستاد راهبری نقشه جامع علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را بررسی می‌کند تا به مدلی از پذیرش دانشجوی سهمیه‌ای برسیم که علاوه بر اینکه فرصت را از استعدادهای برتر کشور نگیرد؛ از طرف دیگر نیز این سهمیه را کاملا صفر نکند و بتوانیم یک جایگاهی برای سهمیه‌ها تعریف کنیم. این واقعیت را نباید از نظر دور داشت که همه ما آسایش و آرامش کشور و استقلال و عظمت جمهوری اسلامی ایران را مدیون شهداء، ایثار گران و خانواده های گرامی آنها هستیم.

دکتر عاملی در خصوص نگرانی اعمال سهمیه در رشته‌های علوم پزشکی نیز تاکید کرد: نگرانی که وجود دارد این است که فردی که از سهمیه برای ورود به دانشگاه استفاده می‌کند نتواند تخصص علمی لازم را برای آن رشته کسب کند.

وی افزود: نقطه چالش ما نیز در این موضوع این است که افرادی با بضاعت علمی کم وارد رشته‌های با اهمیتی شوند که با سلامت جامعه ارتباط دارد و طبیعتا این افراد برای ورود به این رشته‌ها باید شرایط علمی را داشته باشند که بنابراین ستاد نقشه جامع علمی کشور این موضوع را بازنگری می‌کند و فعلا نمی‌توان حرف قطعی در این حوزه زد.

دبیر عالی شورای انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون نظارت نهادهای بیرونی بر فعالیت فعالان نشریات دانشجویی نیز گفت: نظارت بر محتوای رسانه‌های دانشگاهی و دانشجویی توسط نهادهای داخل دانشگاه انجام می‌گیرد.

وی افزود: در صورت دخالت نهادهای بیرونی در این زمینه، باید گزارشی از سوی نهادهای مربوطه به ما ارسال شود که ما از وزارتین بهداشت و علوم گزارشی مبنی بر دخالت در محتوای نشریات دانشجویی را دریافت نکرده‌ایم و این مسئولین باید گزارش‌های رسمی ارائه دهند تا مبنای تصمیم گیری شورا باشد. 

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
1
3
خودشون هم میدونند دارند راه رو اشتباه میرن اما چون تمام تصمیم گیرندگان در مورد این موضوع، خود جزئی از خانواده های سهمیه ای هستند مطمئنا به ضرر خود عمل نخواهند کرد.
هیچ فروشنده ای رو محصولش کم قیمت نمیزاره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
1
4
چه کسی پاسخگوی فرزندان ما هست که بارتبه کشوری بهتر از دوستش که سهمیه ایثارگری داشت نتونه وارد دانشگاه بشه و اون دوستش پزشکی شهید بهشتی پذیرفته شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
0
3
همه مملکت شده سهمیه. زور ما که نمی رسه... امیدوارم یک روزی ...........
ناشناس
|
France
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
0
2
.............. لعنت خدا و پیغمبر بر هرچی بی عدالتی
نظر شما
ادامه