کد خبر: ۵۲۱۳۶

شتر‌مرغ قابلیت انتقال بیماری‌های مشترک به طیور دیگر، دام و انسان را دارد

شتر مرغ به دلیل خصوصیات ویژه خود قابلیت انتقال بیماری های مشترک به طیور دیگر، دام و انسان را دارد و متقابلا خود نیز در معرض ابتلاء به این بیماری ها قرار دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان یزد، «روح الله حاتمی پور» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مهریز گفت: پرورش و نگهداری شتر مرغ از حساسیت و اهمیت خاصی برخوردار است اما با توجه به اینکه این پرنده از مقاومت بیشتری برخوردار می باشد غالبا به عنوان مخزن یا ناقل بیماری مطرح  می گردد. بنابراین می بایستی در رعایت دقیق ضوابط بهداشتی، شرایط استقرار اماکن در مناطق کم تراکم دام و طیور و همچنین مراعات مسائل قرنطینه ای تمهیدات ویژه ای اندیشید.

حاتمی پور در ادامه افزود: تاکنون چهارده بیماری مشترک با طیور، 7 نوع بیماری مشترک با گوسفند و گاو ، یک نوع بیماری مشترک با اسب و دوازده نوع بیماری مشترک با انسان در شتر مرغ شناسایی شده است.

وی در خصوص شرایط دریافت پروانه بهداشتی تاسیس و بهره برداری از مراکز پرورش شتر مرغ گفت: صدور این پروانه منوط به رعایت ضوابط فنی بهداشتی و سایر شرایط بهداشتی منجمله مدیریت بهینه تولید، GMP، امنیت زیستی و ارائه نقشه برای بخش های مختلف مزرعه بر اساس این دستورالعمل می باشد.

این مقام مسئول در پایان یادآور شد: صنعت پرورش شتر مرغ در استان یزد با استقبال خوب پرورش دهندگان رو به رشد است. هم اکنون در شهرستان مهریز 9 واحد پرورش شتر مرغ با ظرفیت بیش از 1780 قطعه شتر مرغ مشغول به فعالیت می باشند و هیچ گونه بیماری در مزارع پرورشی شترمرغ این شهرستان وجود ندارد.

 
نظر شما
ادامه