کد خبر: ۵۲۱۱۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

میزگرد تخصصی بررسی «شیوه نظارت دامپزشکی بر عرضه فرآورده‌های خام دامی» در دفتر تسنیم استان کردستان برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، میزگرد تخصصی بررسی «شیوه نظارت دامپزشکی بر عرضه فرآورده‌های خام دامی» با حضور مدیرکل، معاونین و رؤسای ادارت در دفتر تسنیم استان کردستان در سنندج برگزار شد.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی میهمانان حاضر در میزگرد دفتر تسنیم کردستان از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد:

اجرای موفق طرح «قطعه‌بندی طیور و گوشت مرغ» در سنندج

«دکتر ناصر مخدوم» معاون سلامت دامپزشکی استان کردستان در این میزگرد با اشاره به اینکه دامپزشکی برای رسیدن به دو هدف اصلی «حفظ سرمایه اقتصادی دامی کشور» و «حفظ اطلاعات بهداشت عمومی جامعه» در حال فعالیت و ارائه خدمات است، اظهار داشت: دامپزشکی در خصوص مواردی که به‌صورت مستقیم سلامت جامعه را تهدید می‌کند و در بحث بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ورود می‌کند.

وی با ذکر اینکه بخش فنی در اداره مبارزه با بیماری‌های دامی تشکیل شده است، گفت: این بخش به کلیه بیماری‌های دامی که برای سازمان مهم بود در مقوله‌های پیشگیری، تست، شناسایی و خارج کردن موارد بیماری‌های دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام ورود می‌کند.

مخدوم اداره دیگر فعال در دامپزشکی کردستان را اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و آبزیان و زنبور عسل عنوان کرد و توضیح داد: این اداره نیز با هدف کنترل و مدیریت بیماری‌ها در بخش طیور، آبزیان و زنبور عسل ورود می‌کند.

وی با بیان اینکه این اداره با توجه به ظرفیتی که در استان وجود دارد شکل گرفته است، تصریح کرد: در بخش طیور به خصوص زنجیره طیور که بالغ بر 740 واحد گوشتی را شامل می‌شود تحت نظر اداره بهداشتی در بخش‌های دولتی و غیردولتی فعالیت‌‌هایی سازماندهی شده است.

معاون سلامت دامپزشکی استان کردستان با اعلام اینکه در حال حاضر 6 کشتارگاه طیور در سطح استان فعال است، ادامه داد: کار نظارت بهداشتی بر این مراکز بر عهده دامپزشکی استان است.

وی افزود: اداره تشخیص و درمان بر چرخه تأمین و توزیع داروهای دام و طیور، واکسن، مواد بیولوژیک راه‌اندازی فعالیت‌های آزمایشگاهی و مراکز بخش غیردولتی اعم از درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها نظارت دارد.

مخدوم دیگر بخش فعال را اداره نظارت بر بهداشت مواد غذایی دانست و ادامه داد: وظایف این بخش در طی چند سال اخیر به خاطر افزایش نرخ فرآورده‌های خام دامی، سنگین‌تر شده چرا که هر کالایی که قیمت آن افزایش می‌یابد امکان تقلب و مسائل مرتبط با آن از سوی افراد سودجو بیشتر می‌شود.

وی بحث نظارت برای کشتارگاه‌های دام و طیور و همچنین نظارت بر فروش فرآورده‌های خام دامی را از دیگر  رسالت‌های این اداره دانست و عنوان کرد: این نظارت‌ها شامل مراحل تولید تا عرضه است.

معاون سلامت دامپزشکی استان کردستان با اعلام اینکه طی یک سال اخیر چند بیماری دام و طیور در سطح کشور شایع شد، گفت: خوشبختانه با اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته در سطح استان و ارزیابی لحاظ‌شده از سوی کارشناسان، عملکرد دامپزشکی در خصوص مبارزه با شیوع این بیماری‌ها در استان مثبت ارزیابی شد به گونه‌ای که از سوی مرکز کشور پیشنهاد داده شد که تجربیات موفق کردستان در این زمینه به سایر استان‌ها نیز تعمیم داده شود.

وی یکی از عرصه‌های افتخارآفرین برای دامپزشکی کردستان را مبارزه با بیماری‌های تب برفکی دانست و توضیح داد: در راستای مبارزه با تب‌برفکی در طول سال در سه مرحله کاری اقداماتی صورت گرفت که با خرید بهترین نوع واکسن، واکسناسیون به صورت کاملاً رایگان انجام شد و خوشبختانه تنها استانی بودیم که طرح واکسیناسیون تب برفکی در آن به صورت 100 درصد رایگان انجام شد و این اقدام منجر به مبارزه با این بیماری در استان شد.

مخدوم با اشاره به اینکه «بیماری لمپی اسکین» دیگر بیماری که می توانند خسارت‌های اقتصادی فراوانی را به همراه داشته و تلفات سنگینی را به بار آورد، ابراز خرسندی کرد: با اقدامات به‌موقع و واکسیناسیون صورت گرفته در سال‌های اخیر این بیماری در کردستان مشاهده نشد در حالی‌که در استان‌های همجوار کانون این بیماری وجود داشت.

وی با بیان اینکه در بحث آنفولانزای فوق حاد پرندگان نیز حدود 14 استان به عنوان استان‌های دارای ریسک این بیماری مطرح هستند که طی سالیان متمادی تلفات فراوانی را متحمل شدند، تصریح کرد: طی دو سال اخیر نمونه‌ای از این بیماری در کردستان یافت نشده که این امر ناشی از پایش و مراقبت‌های ویژه‌ای است که صورت گرفت.

معاون سلامت دامپزشکی استان کردستان در ادامه با تأکید بر اینکه تشدید نظارت بهداشتی در طول سال به عناوین مختلف دنبال می‌شود، افزود: در ایام خاصی همچون ماه محرم، عید قربان، عید فطر و سایر روزهای خاص، نظارت‌های بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی انجام می‌گیرد که این نظارت جدای از کارهای روتین روزانه‌ای است که لحاظ می‌شود.

وی از آغاز به کار آزمایشگاه پی سی آر در سطح استان خبر داد و گفت: این آزمایشگاه به مدت یکسال است که در کردستان فعالیت خود را آغاز کرده و در زمینه چهار بیماری ویروسی آبزیان و طیور فعال است.

 

مخدوم با تأکید بر اینکه با وجود تحریم‌ها و شرایط حاکم بر اقتصاد جامعه خوشبختانه آزمایشگاه پی سی آر دامپزشکی استان در زمینه طیور و آبزیان همچنان فعال است، خاطرنشان کرد: انواع نمونه‌گیری بیماری ویروسی حاد آبزیان در این آزمایشگاه انجام می‌شود و نیاز آزمایشگاهی کردستان در مقوله طیور و آبزیان را که پیش از این با مراجعه به تهران مرتفع می‌شد، پاسخگوست که این اتفاق در هزینه و زمان صرفه‌جویی کرده و در عین حال قدرت واکنش سریع را به ما بخشیده به گونه‌ای که در حال حاضر با راه‌اندازی این آزمایشگاه در عرض چند ساعت نتیجه آزمایش صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه تنها 14 تا 15 استان در سنوات گذشته جزو استان‌‌هایی بودند که از لحاظ مالی و قدرتمندی دارای آزمایشگاه پی سی آر بودند، ابراز خرسندی کرد: خوشبختانه امسال برای نخستین بار در کردستان این آزمایشگاه به چرخه خدمات دامپزشکی اضافه شده و یک آزمایشگاه دیگر نیز به عنوان آزمایشگاه همکار دامپزشکی مطرح و در حال حاضر هر دو آزمایشگاه معرفی و تأیید شده‌اند.

معاون سلامت دامپزشکی استان کردستان با توضیح اینکه آزمایشگاه پاستور سنندج که پروانه آن صادر شده است توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود که علاوه بر اشتغال یک نفر متصدی آزمایشگاه، یک پزشک دامپزشک را نیز به خدمت گرفته است، ادامه داد: این آزمایشگاه فعالیت رسمی خود را پس از گذراندن تأییدیه‌های استانداری در پیش گرفته و تمام آزمایش‌هایی که نیاز است در این آزمایشگاه انجام گرفته و نتایج آن مورد تأیید است.

وی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی این آزمایشگاه‌ها برای استان فوق‌العاده مهم است، دلیل این تأکید را اینگونه شرح داد: در طول تاریخ دامپزشکی استان این نخستین بار است که پروانه آزمایشگاهی صادر می‌شود.

مخدوم با اذعان به اینکه یک آزمایشگاه دیگر نیز در دست پیگیری است، خاطرنشان کرد: این آزمایشگاه پس از رفع نواقص در شهرستان سقز راه‌اندازی می‌شود و به عنوان آزمایشگاه همکار دامپزشکی به چرخه آزمایشگاهی دامپزشکی کردستان اضافه می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه «قطعه‌بندی طیور و گوشت مرغ» برای نخستین بار در استان انجام شد، توضیح داد: متأسفانه موضوع قطعه‌بندی در استان کردستان به دلایل مختلف از جمله اینکه بنیه مالی مردم ضعیف بود و فرهنگ قطعه‌بندی مرغ چندان جا نیفتاده بود با تأخیر آغاز شد اما با این وجود این طرح که منجر به حفظ سلامت شهروندان می‌شود در شهر سنندج به‌صورت پایلوت کلید خورد.

معاون سلامت دامپزشکی استان کردستان با اشاره به اینکه در راستای اجرای این طرح برای سه مرکز قطعه‌بندی خارج از کشتارگاه پروانه فعالیت صادر شد، گفت: راه‌اندازی دو مرکز دیگر نیز در دست اقدام است که وظیفه عرضه گوشت مرغ و طیور را به صورت قطعه‌بندی شده و با درج تاریخ تولید و انقضا عهده‌دار خواهند شد.

وی با گریز به اینکه در بحث دام سنگین نیز طرح رتبه‌بندی کشتارگاه‌ها ارائه شده است، افزود: در این طرح که در راستای حقوق شهروندی دنبال می‌شود، کشتارگاه‌ها را بر اساس میزان کیفیت، رتبه‌بندی کرده که اجرایی کردن آن در ارتقاء سطح کیفی بهداشت کشتارگاه‌ها بسیار تأثیرگذار است.

مخدوم دیگر اقدامات منحصر بفرد حوزه دامپزشکی استان را بحث واگذاری امور به بخش غیردولتی دانست و خاطرنشان کرد: اجرا این طرح در استان کردستان در سطح کشور بی‌نظیر ارزیابی شده به گونه‌ای که تا به امروز موفق شده‌ایم که 450 نیروی فعال در مراکز غیر دولتی را وارد این چرخه کرده که این آمار نزدیک به 3 برابر نیروهای بخش دولتی فعال در خانواده دامپزشکی کردستان است.

وی از جمله مزایای اجرای این طرح را اشتغال‌زایی و تصدی‌گری امور به بخش خصوصی دانست و ادامه داد: در قالب این طرح بخشی از پروسه درمان به بخش خصوصی واگذار شده و پیرو آن امسال فعالیت مایه‌کوبی و واکسیناسیون نیز با نظارت مستقیم اداره‌کل دامپزشکی استان به بخش خصوصی واگذار شد.

معاون سلامت دامپزشکی استان کردستان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود این رقم به بالای دو و نیم میلیارد برسد، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی یک ساله‌ای جهت واگذاری واکسیناسیون به بخش خصوصی در دست اجرا و عملیاتی کردن است.

وی دیگر طرح موفق و کلیدی اداره‌کل دامپزشکی استان کردستان در سال‌های اخیر را اجرای طرح «رصد و پایش تأمین و توزیع دارو» دانست و تشریح کرد: طرح رصد و پایش از آن جهت اهمیت دارد که قیمت دارو از زمان وارد کردن به کشور تا زمان توزیع نباید تغییر کند چراکه دارو با ارز دولتی خریداری می‌شد و باید با همین قیمت به دست مصرف کننده برسد به همین خاطر اجرای این طرح به کمیته نظارت و پایش واگذار و خوشبختانه کردستان در این زمینه نیز به عنوان استان برتر کشور معرفی شد.

مخدوم نوسان قیمت واکسن و دارو را یکی از مشکلات خاص دامپزشکی توصیف کرد و گفت: خوشبختانه با نظارت‌های صورت گرفته دست سودجویان از این مقوله کوتاه و متخلفان شناسایی شده نیز به تعزیرات معرفی شدند.

معاون سلامت دامپزشکی استان کردستان در پایان با اعلام اینکه هر ساله کل واحدهای شهرستانی استان طی دو نوبت بر اساس آیتم‌های مشخص ارزیابی می‌شوند، یادآور شد: این ارزیابی‌ها در سخت‌گیرانه‌ترین نوع خود صورت می‌گیرد و نتایج آن به صورت گزارش به فرمانداری هر شهرستان اطلاع داده می‌شود تا در صورت نیاز اقدامات لازم در این خصوص لحاظ شود.

 

انجام 8 میلیون و 300 هزار نوبت مایه‌کوبی در طی پنج ماهه نخست امسال

 «دکتر فرزاد رحمانی» رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کردستان در این میزگرد نیز با اشاره به اینکه مجموعه دامپزشکی در عرصه‌های فراوان حضور دارد، اظهار داشت: رئوس وظایف زیادی برای دامپزشکی تعریف شده که این امر به روابط جهانی از جمله تجارت بین‌المللی، مقوله تفریحات و تحقیقات دامپزشکی مرتبط است .

وی با ذکر اینکه بحث پژوهش در حوزه دامپزشکی دارای جایگاه ویژه‌ای است، گفت: سالانه چندین طرح تحقیقاتی کاربردی با همکاری سازمان‌های حوزه انسانی و دامی اجرا می‌شود.

رحمانی با بیان اینکه در حوزه مبارزه با بیماری‌های دامی حدود 50 وظیفه برای دامپزشکی تعریف شده است، افزود: در این بین حدود 20 بیماری اصلی به‌عنوان اولویت کاری تعریف شده و در بحث پیشگیری‌ها به‌عنوان اولویت مطرح شده‌اند.

وی با اذعان به اینکه در بحث پیشگیری که اساساً آن واکسیناسیون است، میزان پوشش واکسناسیون از سال 91 که حدود 4 میلیون و 300 هزار نوبت مایه‌کوبی بود به 8 میلیون و 300 هزار در سال 98 رسیده است، تصریح کرد: در طول یک دوره چهار ساله میزان خدمات ارائه شده به شکل کاملاً رایگان در تمام روستاهای استان دو برابر شده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کردستان با گریز به اینکه در راستای اجرای طرح واکسناسیون به صورت مستقیم با بخش غیر دولتی مبلغ دو میلیارد قرارداد منعقد شده است، ادامه داد: بیشتر از این میزان هم برای ملزومات کاری که شامل واکسن، مواد مورد نیاز همچون سموم، مواد ضدعفونی و لجستیک کار و حفظ زنجیره سرد تا مرحله رساندن اقلام به دست متقاضی نظارت و پایش طرح واکسناسیون هزینه شده است.

وی با اعلام اینکه 25 هزار نوبت مراجعه به واحدهای هدف داشته‌ایم، پیش‌نیازهای انجام این فعالیت را اعلام فراخوان و جذب اعتماد و همکاری روستاییان دانست.

رحمانی با اشاره به اینکه 12 ماه کاری کارکنان دامپزشکی استان پر است، ادامه داد: سالانه قریب به پنج هزار پایش و مراقبت صورت می‌گیرد و به عنوان مراقبت فعال توسط کارشناسان این اداره‌کل دنبال و به صورت ارادی به واحدها مراجعه ‌شده و خدمات ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: خدمات ارائه شده به صورت مدام پایش و رصد و در صورت مشاهده موارد مشکوک، موضوع رسیدگی و ترتیب اثر داده می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کردستان در ادامه با تأکید بر اینکه در بحث کانون‌های بیماری در استان روند کاهشی قابل توجهی داشته‌ایم، اظهار داشت: در خصوص بیماری‌های استراتژیکی روند کاهشی در پیش گرفته و جمعیت دامی استان صیانت شده است.

وی با ذکر اینکه این مهم در شرایط کنونی که با افزایش قیمت دام مواجه هستیم برای دامداران بسیار حائز اهمیت است، گفت: به همین خاطر تلاش شد تا کمترین تنش را در سطح منطقه داشته باشیم.

رحمانی با اشاره به اینکه در واحدهای تحت پوشش میزان آلودگی تک موردی بوده است، ادامه داد: بیماری شایان توجه دیگر که قابل انتقال به انسان است بیماری مشمشه است، به همین خاطر علی‌رغم اینکه استان مرزی هستیم و طی سال‌های اخیر شاهد بی‌ثباتی در کشور عراق بودیم، با این تفاسیر بیماری مشمشه بیماری قابل کنترل در این منطقه بوده است.

وی بحث بهداشت را یک مقوله فراگیر دانست و خاطرنشان کرد: بهداشت در بسیاری از حوزه‌ها تأثیرگذار است به همین خاطر ارتباط مستقیم و مستمری با دستگاهی ذیربط ایجاد شده و در حوزه بهداشت فعالیت‌های مشترکی به صورت تیمی در حال انجام است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی استان کردستان دیگر حوزه قابل توجه در گستره دامپزشکی را «حیات وحش» دانست و گفت: در راستای حفظ گونه‌های حیوانی بومی منطقه و صیانت از ذخایر استراتژیک حیوانی که جزو اولویت‌ها و از الزامات اکوتوریسمی کشوری است از این ذخایر به‌عنوان ثروت معنوی یاد می‌شود، وظیفه اخلاقی ما حکم می‌کند که هرگونه تهدیدی نسبت به این گنجینه‌های بومی را دفع کرد.

وی یکی از تهدیدها را انتقال بیماری از طریق دام‌های اهلی به حیات وحش دانست و ابراز خرسندی کرد: خوشبختانه در این عرصه نیز فعالیت‌های شاخصی صورت گرفت که می‌توان به برنامه مبارزه با طاعون نشخوارکنندگان کوچک اشاره کرد که با انجام واکسناسیون در مناطقی که احساس خطر می‌کردیم توانستیم در میان استان‌‌هایی که کمترین تهدید را در این زمینه دارا هستند، قرار بگیریم.

رحمانی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه در خصوص بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از روش‌های انتقال بیماری از طریق ناقل این است که برای کنترل این خطر نیز از انواع روش‌های مبارزه استفاده شد.

وی با اعلام اینکه به طور سالیانه در سطح استان بیش از یک میلیون مترمربع در مناطق دارای اولویت و تهدیدآفرین و واکسناسیون بالغ بر 200 هزار رأس انواع دام تحت عنوان پیشگیری مبارزه با ناقلین انجام شد، افزود: در بحث آموزش که جزو اصلی‌ترین اولویت‌های توسعه‌ای برای هر مجموعه است نیز در دو سطح عمومی و فرد دامدار و همچنین گروه‌های هدف، آموزش‌های مستمری در خصوص بیماری‌های دامی در قالب برپایی کلاس‌های آموزشی ارائه شد.

 

53 تن فرآورده خام دامی فاسد در کردستان کشف و ضبط شد

 «دکتر سیدمحمد صبحی» رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان کردستان، دیگر سخنران این میزگرد با اشاره به اینکه بحث بهداشت عمومی یک بحث گسترده و وسیع است، اظهار داشت: بهداشت عمومی در دامپزشکی محدود به مراکز عرضه نمی‌شود چراکه این مهم از ابتدای خط تولید تا سرمقصد توزیع و عرضه را در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بیش از 90 مرکز تولیدی در استان کردستان وجود دارد، افزود: این مراکز شامل 7 کشتارگاه دام، 6 کشتارگاه طیور، 18 کارخانه خوراک دام، 17 مرکز جمع‌آوری شیر، 12 مرکز قطعه‌بندی و بسته‌بندی گوشت مرغ، ماهی و تخم‌مرغ و همچنین مرغداری‌ها و گاوداری‌ها می‌شود.

صبحی با ذکر اینکه هر کدام از مراکز نیازمند یک مسئول فنی بهداشت هستند، گفت: این مسئول فنی نماینده سازمان دامپزشکی در بخش خصوصی محسوب می‌شود و باید گزارش‌هایش را برای گروه دامپزشکی استان ارسال  کند.

وی با اعلام اینکه بیش از سه هزار مرکز عرضه نیز در استان وجود دارد که طی سال 98 بالغ بر 57 هزار بازدید از این مراکز صورت گرفته است، تصریح کرد: در طی این بازدیدها بیش از 53 تن مواد فاسد شده ضبط شد.

رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان کردستان با اذعان به اینکه در کشتارهای دام نیز طی سال‌جاری حدود هزار و 864 تن محصولات گوشتی تولید شده است، خاطرنشان کرد: در پنج ماه نخست امسال در بازدید از این مراکز 22 تن فرآورده گوشتی و در کشتارگاه طیور نیز با تولید حدود 13 هزار تن طی حدود 182 تن مواد گوشتی ضبط شده و از چرخه عرضه خارج گشت.

وی با گریز به اینکه با اجرای طرح‌های تشدید در استان علاوه بر مراجعه و نظارت روتین و روزانه بر مراکز، اکیپ ‌هایی نیز به صورت ویژه به نمایندگی از اداره‌کل در شهرستان‌ها حضور یافته و به صورت تیمی بازدیدهای را انجام می‌دهند، توضیح داد: طرح تشدید بازدیدها در ایام نوروز، عید قربان و ایام ماه مبارک رمضان و همچنین شب یلدا و سایر ایام مناسبتی سال به صورت ویژه دنبال می‌شود.

رحمانی با تأکید بر اینکه این طرح در فصل گرما نیز به‌صورت مضاعف پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: نظارت‌ها از زمانی که بحث قطعه‌بندی و بسته‌بندی در شهرستان سنجش اجرایی شده به صورت روزانه اجرا می‌شود.

وی دیگر حوزه نظارتی را خودروهای حمل فرآورده‌های گوشتی دانست و یادآور شد: برای خودروهای حمل فرآورده‌های گوشتی یک هزار و 600 پروانه صادر و برای 23 مرکز عرضه نیز پروانه بهره‌برداری جدید صادر شده است.

 

جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری مشروط به اجرای طرح ممیزی است

 «دکتر صابر صلواتی» رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و زنبور عسل دامپزشکی کردستان نیز با اشاره به اینکه هم‌اکنون حدود 800 واحد مرغ گوشتی و تخم‌گذار در استان فعال است، اظهار کرد: از لحاظ تعداد در رتبه 12 کشوری قرار گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه بیش از 230 هزار کندوی مدرن و سنتی زنبور عسل در استان کردستان وجود دارد، افزود: سالانه بیش از یک هزار و 350 تن عسل از این کندوها بدست می‌آید.

صلواتی با ذکر اینکه به‌طور میانگین در هر ماه 160 واحد مرغداری با ظرفیت بیش از 3 میلیون قطعه طی یک دوره فعال است، گفت: در 5 ماهه نخست امسال 17 میلیون و 700 هزار قطعه در واحدهای مرغداری استان جوجه‌ریزی صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش قابل توجهی داشته است.

وی با تأکید بر اینکه برای حفظ این سرمایه عظیم در صنعت طیور استان یک سری اقدامات توسط اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور استان انجام گرفته است، تصریح کرد: این اقدامات برای شناسایی کانون‌های بیماری طیور و زنبور عسل برنامه‌ریزی و نظارت در تأمین بهداشت واحدهای صنعتی و از طریق کنترل و پیشگیری و مبارزه با بیماری دامی با ایجاد هماهنگی‌های لازم برای بحث مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله آنفولانزای فوق حاد پرندگان صورت‌گرفته است.

صلواتی با اعلام اینکه سیاستی که اداره‌کل دامپزشکی در راستای مبارزه با آنفولانزای فوق حاد پرندگان در سال گذشته در پیش گرفت متمرکز بر انجام طرح واکسیناسیون آنفولانزای فوق حاد بود، ادامه داد: این برنامه برای نخستین بار در کشور برای پرندگان مادر و تخمگذار مناطق پرخطر انجام و منجر شد که نسبت به سال 96 بیش از 90 درصد در تعداد کانون تعداد پرندگان تلف شده کاهش داشته باشیم.

وی با اذعان به اینکه آنفولانزای فوق حاد پرندگان غیر از آسیب‌های اقتصادی که دارد از نظر بهداشت عمومی نیز تهدید جدی محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در طول سال گذشته و پنج ماهه اول امسال هیچ‌گونه کانونی در آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان مشاهده نشده است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و زنبور عسل دامپزشکی کردستان در ادامه با اشاره به اینکه مراقبت از واحدهای مرغداری روستایی دیگر خدمت شایان توجه دامپزشکی استان است، توضیح داد: در پنج ماهه نخست امسال تعداد کل بازدید‌های صورت گرفته از واحدهای صنعتی مرغ گوشتی و مرغ گوشتی تخمگذار و همچنین واحدهای مرغداری روستایی شامل 508 مورد بازدید بوده که در این بازدیدها یک‌هزار و 64 مورد نمونه‌برداری انجام شد و تعداد کل آزمایش‌های انجام‌ شده نیز یک‌هزار و 419 مورد بوده که از این تعداد 599 مورد آن مربوط به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است.

وی با یادآوری اینکه، کردستان جز معدود استان‌‌هایی است که مجهز به آزمایشگاه مولکولی است، گفت: این آزمایشگاه شرایطی را فراهم کرده که بتوان در عرض چند ساعت بیماری را تشخیص داده و بسته به آن اقدامات لازم را انجام داد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و زنبور عسل دامپزشکی کردستان دیگر بحث مورد تأکید را انجام ممیزی واحدهای مرغداری مادر و تخمگذار دانست و گفت: در راستای ارتقای امنیت زیستی برای این واحدها طرح ممیزی صورت می‌گیرد به گونه‌ای که در سطح استان هیچ واحد مرغ تخمگذاری حق جوجه‌ریزی را تا زمانی که ممیزی آن انجام نشود، ندارد.

به گفته وی ممیزی توسط تیم ممیزی که متشکل از کارشناسان اداره‌کل دامپزشکی، نماینده جهاد کشاورزی و نماینده اتحادیه مرغداران است صورت می‌گیرد.

صلواتی با اشاره بر اینکه نظارت بهداشتی بر جوجه‌ریزی در خود کارخانه‌های جوجه‌کشی تا زمان پایان دوره انجام می‌گیرد، یادآور شد: برای بیش از 17 میلیون قطعه جوجه‌ریزی نظارت بهداشتی داریم و قبل از ورود جوجه به سالن بازدید‌های بهداشتی توسط مسئولان فنی انجام می‌گیرد.

وی با اشاره به محدودیت‌‌هایی که در سال گذشته و امسال در بحث ارزی پیش آمد، گفت: در بحث واردات واکسن با پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم واکسن‌های استراتژیکی را تأمین کرده و 15 مورد کمبود واکسن استان با پیگیری‌ مرتفع و مشکل خاصی نداشته و کمبود واکسنی در استان نداریم.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور و زنبور عسل در ادامه با بیان اینکه در 5 ماهه نخست امسال در برخورد با واحدهای صنعتی غیر مجاز نیز 12 مورد گزارش به مراجع قضایی معرفی شد، تصریح کرد: از این تعداد هفت مورد پلمپی داشتیم که این برخورد بدان خاطر صورت گرفت که واحدهای پلمپ شده به صورت خودسرانه اقدام به جوجه‌ریزی کرده بودند.

وی با گریز به اینکه امسال سازمان دامپزشکی غیر از بحث آنفولانزا در بحث کنترل بیماری نیوکاسل نیز با تأکید بر برنامه واکسیناسیون و ایمن‌سازی طیور بومی در سه فاز به فواصل 4 ماهه از سوی سازمان دامپزشکی برنامه واکسیناسیون نیوکاسل را برای طیور بومی اجرا کرد، متذکر شد: این طرح که با هدف اصلی کمک به معیشت و اقتصاد خانواده‌های استان و جلوگیری از انتقال بیماری از واحدهای بومی به واحدهای صنعتی صورت گرفت منجر به کسب نتایج خوبی شد و استان کردستان را به عنوان پایلوت و اولین استان کشور در انجام موفق این طرح معرفی کرد.

صلواتی بیان کرد: با تهیه واکسن‌های مورد نیاز این طرح اجرایی و عملیاتی شد و تاکنون بالغ بر 275 هزار پرنده و طیور روستایی در قالب این طرح واکسنه شده است.

 

افزایش 4 برابری بازدیدهای دامپزشکی از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی در کردستان

 «دکتر گلاله قادرمرزی» رئیس اداره دارو و درمان دامپزشکی کردستان، به عنوان حسن ختام این میزگرد نیز با اعلام اینکه اداره تشخیص و درمان دامپزشکی کردستان از مهرماه سال گذشته یکسری وظایف روتین را که شامل ظرفیت‌سنجی و صدور پروانه‌های فعالیت بخش خصوصی و دارو و درمان بود را انجام می‌داد، گفت: فعالیت‌های آزمایشگاهی، مایه‌کوبی، درمانگاه‌ها و مراکز توزیع واکسن و دارو از اهم این فعالیت‌ها بود که پس از ظرفیت سنجی و نظارت فنی بر عملکرد این مراکز بر اساس شیوه‌نامه سازمان به نحو احسن انجام می‌گرفت.

وی با بیان اینکه از مهرماه سال گذشته وظیفه خطیر دیگری به این واحدها واگذار شد، تصریح کرد: بر اساس این تعریف جدید در زمینه رصد و پایش واکسن‌ها و داروها ورود کردیم و همزمان با این طرح بحث صدور پروانه‌های فعالیت به نظام دامپزشکی واگذار و این مسئولیت از دوش ما برداشته و وظیفه پایش و رصد جایگزین آن شد.

قادرمرزی با تأکید بر اینکه در راستای اجرای هرچه بهتر این وظیفه با حکم رئیس سازمان دامپزشکی کشور، مدیر کل دامپزشکی استان به‌عنوان رئیس ستاد استانی اجرای طرح وسط در کردستان منصوب شد، ادامه داد: در این راستا همکاران و بخش خصوصی، نظام دامپزشکی، سازمان صنعت و معدن، تعزیرات و دیگر دستگاه‌های ذیصلاح پای کار کشانده شدند تا بتوان طرح را به نحو احسن اجرایی کرد.

وی با ذکر اینکه با اجرای این طرح تعداد بازدیدها از ماهی یک بار به 4 برابر افزایش یافت، گفت: علاوه بر پایش و رصد بحث نظارت بر قیمت نیز به نظارت‌ها افزوده و در مقوله دارو نظارت قیمتی علاوه بر نظارت فنی نیز پیگیری شد تا بتوان داروی خریداری شده را با قیمت وارداتی به دست مصرف‌کننده رساند.

رئیس اداره دارو و درمان دامپزشکی کردستان با اذعان به اینکه در هر بازدید از هفت شرکت پخش، 33 داروخانه، 24 مرکز مایه‌کوبی، 22 درمانگاه روستایی و عشایری، 11 آزمایشگاه، 35 درمانگاه عمومی و اختصاصی و تخصصی و همچنین کارخانه مکمل‌سازی «نظارت بر قیمت محصولات و مواد خارجی» انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: ستادهای استانی و شهرستانی در این واحدها فعال هستند که در ستاد استان بیش از 380 مرکز بازید شده و به صورت هفتگی بازید‌هایی از سطح شهرستان‌های کردستان صورت می‌گیرد.

وی با ابراز خرسندی از اینکه استان کردستان پیشرو در اجرای طرح پایش و رصد در سطح کشور است، ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد داروخانه‌های سطح استان نسبت به سایر استان‌های همجوار کمتر است شاهد بودیم که پس از اعمال این طرح به دلیل پایین بودن بنیه مالی این داروخانه‌ها با کم‌لطفی مراکز پخش دارو مواجه شدیم چراکه ترجیح آنها بر این بود که دارو را به استان‌هایی که سختگیری نداشتند ببرند به همین خاطر این امر ما را بر آن داشت تا پیگیری‌های لازم در این خصوص صورت گرفته و برخی از مراکز را مجبور به اخذ گواهی حمل کردیم.

قادرمرزی با بیان اینکه بیش از یک‌هزار و 250 مورد بازدید توسط بازرسین شهرستان صورت گرفته است، گفت: طی این بازدیدها 450 میلیون تومان داروی فاسد شده بدون هویت قاچاق از چرخه عرضه خارج شد.

وی افزود: از ابتدای سالجاری تاکنون، 158 مورد بازدید هفتگی از کارخانه تولید خوراک دام و طیور نیز در راستای رصد و پایش اقلام استراتژیک صورت گرفته که در  این بازدیدها 16 هزار و 250 کیلوگرم مواد اولیه تاریخ مصرف گذشته کشف و ضبط شد.

رئیس اداره دارو و درمان دامپزشکی کردستان با تأکید بر اینکه در کارخانه مکمل‌سازی که به عنوان کارخانه داروسازی نیز محسوب می‌شود و کنسانتره مورد نیاز 5 تا 6 کارخانه دیگر را نیز تأمین کند، نظارت‌ها لحاظ می‌شود، یادآور شد: طی پنج ماهه نخست امسال از 222 واحد مرغداری بازید شده و محموله‌های ارسالی به استان نیز چک می‌شوند.

قادرمرزی در پایان با اعلام اینکه وصول و توزیع از صفر تا 100 کنترل می‌شود، گفت: در بخش حقوقی 23 مورد پرونده متخلفین به دادگاه ارجاع داده شده که 12 مورد منجر به جریمه و مابقی در دست پیگیرد است.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Poland
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
0
1
حرف از سر سیری زدن کارمندان بزرگوار که سخت نیس. مسول فنی اگر مسول از طرف سازمان هست چرا یکی دیگه حقوقش رو باید بده. خیلی خندیدم تیتر خوبی بود
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
0
1
lمتاسفانه این سیاست اشتباه سازمان دامپزشکی که سالیان سال است ادامه دارد و آن واکسیناسیون رایگان دامی میباشد که به آن افتخار هم میکنند موجب بی ارزشی خدمات دامپزشکی جلوی چشم دامدار شده به علاوه خودشان هم هیچ توجه و هزینه ای در بهبود و پیشگیری از بیماریها نمیکنند و فقط منتظرند چه وقت یک واکسن رایگانی بیاید و آنها بزنند.
کارمند اداره دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۱
0
1
من قبل از استخدام مسوول فنی و بهداشتی بودم کارم به اداره کار کشیده شد گفتن نه سازمان دامپزشکی کاره ایی نیست و صاحب کارگاه کارفرماست مسوول فنی نماینده سازمان نیست اشتباهه بلکه مشاور و ناظر فنی و مسوول واحد کنترل کیفیت کارگاه هست
نظر شما
ادامه