کد خبر: ۵۲۱۰۷
 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: یک جوجه یک روزه بعد از ورود به مرغداری در گذشته در یک بازه زمانی 50 تا 52 روزه و امروزه که بحث مرغ سایز مطرح شده در یک بازه 40 تا 42 روزه بدون استفاده از هرگونه هورمون یا داروی غیرمجاز به وزن دو تا سه کیلو می‌رسد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حمیدرضا حسینی» اظهار کرد: این جوجه‌ها با استفاده از یک خوراک مغذی که سرشار از پروتئین و دیگر مواد مغذی است در یک فرآیند کاملا بهداشتی و سالم به وزن مناسب می‌رسند.

وی با اشاره به اصلاح نژاد صورت گرفته در مرغ‌های گوشتی و تخمگذار خاطرنشان کرد: این جوجه‌ها بسته به اصلاح نژاد صورت گرفته می‌توانند به طور مثال به یک وزن بالا در یک بازه زمانی 42 روزه برسند و یا به گونه‌ای اصلاح نژاد در آنها صورت گرفته که روزانه یک تخم‌مرغ تولید کنند.

این دامپزشک با بیان اینکه این جوجه‌ها در مرغداری‌ها دائما در حال خوردن هستند افزود: میزان جذب روده‌ای این جوجه‌ها از طریق اصلاح نژاد افزایش و ضریب تبدیل‌ آنها کاهش یافته و از همین رو معمولا عمده آنچه می‌خورند به گوشت تبدیل می‌شود.

حسینی با بیان اینکه هر جوجه در طول یک دوره تقریبا 5 کیلو نهاده مصرف می‌کند ادامه داد: هر کدام از این جوجه‌ها با مصرف پنج کیلو نهاده تقریبا به وزن سه کیلو می‌رسند.

وی از تعیین سه جیره غذایی با انرژی بالا برای این جوجه‌های گوشتی خبر داد و اضافه کرد: علاوه بر این، یک میزان دما و رطوبت خاص و مناسب برای محیط زیست آنها تعریف می‌شود ضمن اینکه جوجه در معرض آفتاب و یک روشنایی 24 ساعته قرار داشتهو از این رو به شکل سیری‌ناپذیری 24 ساعته به کار خوردن مشغول است.

این دکترای دامپزشکی در پاسخ به پرسشی در خصوص تفاوت اساسی افزایش وزن در مرغ‌های پرورش یافته در مرغداری‌ها و پرورش آن در فضای طبیعی گفت: مرغ‌های بومی و یا همین جوجه‌ها در طبیعت عمدتا از پسماند غذای انسانی تغذیه می‌کنند و در طول روز نیز با گشت و گذار در محیط معمولا مقدار ناچیزی دانه و غذا پیدا می‌کنند که عمده آن صرف انرژی می‌شود که برای جست‌وجوی غذا صرف می‌کنند در حالی که مرغ‌ها در مرغداری‌ها تقریبا هیچ‌گونه پرتی انرزی ندارند به طوری که گاه یک مرغ در طول دوره پرورش خود حداکثر 5 متر جابه‌جا می‌شود و لذا همواره در اطراف محل انباشت آب و دانه‌ای است که برای آن تعریف شده است.

وی با رد استفاده از هرگونه "هورمون" در تولید مرغ‌های گوشتی اظهار کرد: اصولا استفاده از هورمون برای مرغداران مقرون به صرفه نیست و نوعی خودزنی مالی برای آنها محسوب می‌شود. ضمن اینکه اصلا چیزی به اسم هورمون به صورت آزاد و قانونی در بازار وجود ندارد که چنانکه کسی اراده کند استفاده کند، بتواند آن را تهیه کند.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان اینکه گذشته از همه این‌ها اداره کل دامپزشکی بر فرآیند تولید در مرغداری‌ها نظارت دارد خاطرنشان کرد: هر مرغداری معمولا یک ناظر فنی دارد که به صورت هفتگی گزارش دقیق و کاملی از تغذیه، تلفات احتمالی و... ارائه می‌دهد.

وی تصریح کرد: نه تنها در استان سمنان در هیچکدام از مرغداری‌ها هیچ گونه استفاده‌ای از هورمون صورت نمی‌گیرد بلکه با اطمینان می‌توان گفت در هیچ جای کشور از هورمون در تولید مرغ استفاده‌ای نمی‌شود چرا که اولا از نظر مالی صرفه اقتصادی ندارد دوما اینکه جوجه‌ها در یک فرآیند بهداشتی به وزن مناسب می‌رسند و سوم اینکه اداره کل دامپزشکی به عنوان دستگاه متولی بهداشت بر فرآیند تولید از ابتدا تا انتها نظارت دقیقی دارد.

 

نظر شما
ادامه