کد خبر: ۵۲۰۸

حکیم مهر - رئیس دامپزشکی شوشتر گفت: اصلی‌ترین راه مقابله با بیماری آنفلوآنزای شدید حیوانی آموزش عمومی است که باید در این باره تلاش جدی صورت گیرد.

احمدعلی معینی در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی این شهرستان اظهار داشت: شرایط برای ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشورهای مجاور فراهم شده است و به این دلیل باید آمادگی برای مقابله با این بیماری در کشور افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه این بیماری بین انسان و حیوان مشرک است، گفت: این بیماری بین انسان و حیوان انتقال می‌یابد از این رو باید حفاظت‌های بسیار زیادی از این بیماری در مقابل انسان انجام شود.
معینی با اشاره به اینکه تماس با پرندگان بسیار خطرناک است، تصریح کرد: باید تماس با پرندگان به حداقل کاهش یابد حتی این نوع تماس را باید به صفر رساند تا ابتلا به این بیماری نیز به حداقل برسد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه مقابله با زنده‌فروشی مرغ در سطح شهرستان شوشتر در راستای پیشگیری از این بیماری انجام شده است، گفت: در راستای مقابله با بیماری‌های مشترک میان انسان و دام تلاش شد زنده‌فروشی مرغ در سطح شهرستان به حداقل برسد و در حال حاضر زنده فروشی مرغ در شوشتر به صفر رسیده است.
وی با اشاره به اینکه زنده‌فروشی می‌تواند بیماری‌های زیادی را بین مردم انتشار دهد، گفت: مبارزه با این امر در دستور کار دامپزشکی و اداره بازرگانی شهرستان شوشتر است و تاکنون موردی در این باره یافت نشده است.
رئیس دامپزشکی شوشتر با اشاره به اینکه در صورت مشاهده هرگونه زنده فروشی در سطح شهرستان با جدیت با متخلفان برخورد می‌شود، افزود: برخورد جدی با افرادی که با وسیله نقلیه اقدام به زنده فروشی می‌کنند انجام می‌شود و وسیله نقلیه آنها نیز توقیف و راهی پارکینگ می‌شود.
معینی تأکید کرد: باید اطلاع‌رسانی به مردم برای خودداری از خرید مرغ زنده صورت گیرد که این اقدام انجام شده و در حال حاضر این امر در شهر و حومه به حداقل رسیده است.
وی افزود: واحدهای فروش مرغ زنده هیچ ‌کدام دارای مجوز رسمی برای واحد تجاری خود نیستند و همگی پلمپ شده‌اند اما در موارد اندکی بار دیگر اقدامات خود را از سر گرفته‌اند.
وی ادامه داد: با فروشندگان مرغ زنده در این شهرستان به طور قاطع برخورد می‌شود و برخورد با این افراد در دستور کار نیروی انتظامی و اداره دامپزشکی قرار گرفته است.
معینی خاطر‌نشان کرد: با پرورش‌دهندگان مرغ در سطح شهرستان هماهنگی‌هایی صورت گرفته تا مرغ پرورش داده خود را یکجا به کشتارگاه بفرستند تا با این اقدام، زنده فروشی به صورت دائمی و اساسی برطرف شود.

 

 

نظر شما
ادامه