کد خبر: ۵۲۰۶۰
تعداد نظرات: ۳ نظر

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی گفت: موسسه رازی اصلی ترین تولید کننده واکسن تب برفکی در کشور است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر علی آمقی رودسری» صبح چهارشنبه با اشاره به برگزاری همایش ملی «تب برفکی، پیشگیری، کنترل و چالش های پیش رو»، گفت: بیماری تب برفکی از بیماری های مهم دامی کشور محسوب شده و یکی از راه های پیشگیری از این بیماری استفاده از واکسن است.

وی افزود: موسسه رازی اصلی ترین تولید کننده واکسن تب برفکی در کشور است و برگزاری گردهمایی های سالانه با حضور متخصصان و صاحبب نظران و بررسی جنبه های مختلف این بیماری زیر چتر موسسه رازی، ضمن به روز رسانی متخصصان حوزه، اشکالات احتمالی فرآیند تولید این واکسن را هم نشان داده و برای کشورمان نتایج بسیار مثبتی خواهد داشت.

 معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی با اشاره به خسارات سنگین ناشی از این بیماری به صنعت گاوداری، یادآور شد: تب برفکی یا «بیماری دهان و پا» یک بیماری عفونی و گاهی کشنده ویروسی است که موجب بیمار شدن حیوانات زوج سم از جمله گاو اهلی و اعضای خانواده گاوسانان می‌شود.

دکتر آمقی رودسری اضافه کرد: ویروس عامل بیماری در ابتدا به مدت دو تا سه روز تب شدید ایجاد می کند سپس تاول هایی در داخل دهان و روی پا ظاهر می‌شود که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.

وی تصریح کرد: این بیماری بسیار واگیردار است، قابلیت انتقال بالایی دارد و ویروس آن به سرعت تغییر می کند به همین علت باید پیوسته نسبت به تغییرات ویروس آگاهی داشته باشیم و این امر مستلزم ارتباط متقابل، به روز و نزدیک سازمان دامپزشکی با موسسه رازی است.

معاون تحقیق و تولید فرآورده های بیولوژیک موسسه رازی، با بیان اینکه سازمان دامپزشکی با موسسه رازی در بحث پایش و اطلاع از ویروس های در گردش طی سال های گذشته کمرنگ بوده است و این موضوع در کنترل بیماری تاثیرگذار است، گفت: با توجه به اینکه همکاران سازمان دامپزشکی و کلینیسین هایی که در فیلد و کلینیک ها کار می کنند با نمونه های بیماری سرو کار دارند، این نمونه ها باید در اسرع وقت در اختیار همکاران موسسه رازی در بخش تحقیق و تولید واکسن تب برفکی قرار داده شود تا بتوانند ویروس های در گردش را استخراج کرده و با هماهنگی سازمان دامپزشکی، سویه های جدید را در واکسن های تولیدی بگنجانند.

دکتر آمقی رودسری تاکید کرد: به واقع لازم است بین واکسن ساز و سازمان دامپزشکی ارتباطی متقابل وجود داشته باشد در غیر این صورت موفق به کنترل موفقیت آمیز بیماری نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه موسسه رازی اصلی ترین تولید کننده واکسن تب برفکی در کشور است، برگزاری بررسی های سالانه در مورد این بیماری، زیر چتر موسسه رازی را ضروری خواند.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
France
|
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
0
0
واکسن و واکسیناسیون مخصوص مراکز واکسیناسیون هست و کلینیک ها حق ندارند واکسن بزنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۷
0
1
چرا در سایت سازمان از کارخانه کوچک واکسن سازی .... در مهاباد به عنوان بزرگترین کارخانه خاور میانه نام برده می شود ولی موسسه رازی جوابی نمی دهد.
البته در بالا گفته شده که رازی بزرگترین در کشور است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
0
0
خیلی جالب است که خبر در مورد واکسن تب برفکی موسسه رازی است ولی عکس مربوط به واکسن تب برفکی وتال ترکیه می باشد
نظر شما
ادامه