کد خبر: ۵۲۰۴۷

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با اشاره به اینکه هیچگاه و در هیچ فصلی نباید از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان غفلت کرد، گفت: خوشبختانه این بیماری اکنون در استان یزد کنترل شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر علی‌اکبر حدادزاده» با اشاره به اینکه یکی از بیماری‌های مشترک میان انسان و دام که خسارات جدی و جبران ناپذیر اقتصادی به صنعت مرغداری و پرورش طیور وارد می‌کند، آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است، اظهار داشت: سهل انگاری مرغداران و دامداران می‌تواند باعث بروز مشکلات بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی جدی در استان شود.

وی با اشاره به اینکه دامپزشکی رسالت خود را در زمینه کنترل بیماری‌ها و پایش و رصد و نظارت همچنین واکسیناسیون و پیشگیری از شیوع بیماری‌ها انجام می‌دهد، افزود: دامپزشکی سد دفاعی در برابر شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام در جامعه است اما برای انجام ماموریت خود نیاز به مشارکت و همراهی مردم و دامداران و مرغداران دارد.

حدادزاده با اشاره به اینکه استانی نظیر یزد شرایط ویژه‌ای در زمینه کنترل بیماری‌ها دارد، تصریح کرد: شرایط خاص استان نظیر وضعیت خشک و کویری بودن آن، قرار گرفتن در چهارراه مواصلاتی که باعث افزایش میزان تبادلات در استان می‌شود و بسیاری از موارد دیگر، از فاکتورهای مهم خطر در بروز بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است که این امر حساسیت کار دامپزشکی یزد را بیشتر می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد تاکید کرد: در حال حاضر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از جمله بیماری‌های تأثیرگذار در حوزه اقتصادی و اجتماعی است که با ساماندهی واحدهای غیراستاندارد، تعیین تکلیف واحدهای غیرمجاز، کنترل طیور بومی و اطلاع رسانی به مرغداران در حال پیشگیری است و بیماری تقریبا تحت کنترل درآمده اما نیاز به رعایت اصول بهداشتی توسط مرغداران، بیش از پیش است.

وی با اشاره به نقش مهم امنیت زیستی و رعایت اصول بهداشتی در حفظ صنعت مرغداری، خواستار توجه جدی مرغداران به این مهم به منظور جلوگیری از صدمات بهداشتی و اقتصادی به جامعه شد.

مدیرکل دامپزشکی استان یزد با بیان اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک ویروس توانمند است که خود را با علائمی همچون بی‌حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن گله، سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد و کاهش شدید مصرف دان نشان می دهد، افزود: این بیماری به طور ناگهانی در گله انتشار می‌یابد و باعث تلفات با روند افزایشی در گله می‌شود.

حدادزاده خاطرنشان کرد: این بیماری در صورتی که از سوی مرغداران مخفی شود، باعث انتشار در استان و ایجاد خسارات اقتصادی فراوان می‌شود بر این اساس ضروری است در صورت مشاهده علائم بیماری، موضوع به سرعت به شبکه دامپزشکی شهرستان و یا سامانه ۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان گزارش داده شود تا با پیگیری به موقع از انتشار بیماری جلوگیری شود.

وی از بازرسی مستمر از واحدهای مرغداری خبر داد و گفت: برای کنترل این بیماری خطرناک، مرغداری‌ها به طور مرتب تحت نظارت جدی هستند و دامپزشکی در راستای تامین سلامت مردم از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

 
نظر شما
ادامه