کد خبر: ۵۱۹۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

موازی کاری سازمان ملی استاندارد و سازمان دامپزشکی در فرآیند بررسی و نمونه‌برداری به منظور صدور مجوزهای لازم برای ورود انواع نهاده‌های دامی، مسئله‌ای است که روند واردات این محصولات را سخت و طولانی کرده است. این موضوع در نشست اخیر کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگو بررسی و مقرر شد سازوکار تجمیع فرآیندهای مربوطه در سازمان ملی استاندارد و سازمان دامپزشکی مشخص شود .

به گزارش حکیم مهر به نقل از اتاق ایران، تجمیع فرآیندهای مربوط به نمونه‌برداری و آزمایش محموله‌های وارداتی نهاده‌های دامی که در سازمان ملی استاندارد و سازمان دامپزشکی انجام می‌شود، پیشنهادی بود که در نشست اخیر کارگروه تخصصی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مطرح شد تا مشکلاتی که در این حوزه به دلیل این موازی کاری‌ها به وجود آمده است، برطرف شود.

در این نشست نمایندگانی از سازمان ملی استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی، گمرک جمهوری اسلامی، سازمان توسعه تجارت ایران، اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران و اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران حضور داشتند.

مسئله اصلی که بیش از هر چیز مورد توجه قرار گرفت، اضافه شدن پیچیدگی‌های تجارت ناشی از تحریم‌ها به سختی‌های موجود در این وادی بود که به اعتقاد علی چاغروند، مدیر پژوهشی کمیته ماده 12 در این شرایط، موازی کاری و اتلاف منابع عمومی کشور، باعث افزایش قابل توجه زمان و هزینه تمام شده برای واردات شده است. وی تأکید کرد: باید سازوکاری اتخاذ شود تا حد ممکن وضعیت را در داخل برای واردات آسان کنیم.

در ادامه محمد مهدی نهاوندی، عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران نیز در تشریح این موضوع گفت: وقتی کالا وارد می‌شود این دو دستگاه موازی و مستقل از یکدیگر به محموله وارداتی مراجعه و نمونه‌برداری می‌کنند و به آزمایشگاه می‌فرستند، جالب اینجاست که گاهی هر دو سازمان، نمونه را به یک آزمایشگاه می‌فرستند.

تقی تقی پور، مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد با تأیید مشکلات بیان شده از برگزاری جلسات متعدد برای جلوگیری از موازی کاری‌های موجود، تأکید کرد: در این فرایندها سه مبحث مهم وجود دارد، یکی پارامترهای مورد ارزیابی، دیگری روش نمونه‌برداری و در نهایت آزمایشگاه‌های همکار.

او ادامه داد: از آنجا که کالاها مشمول استاندارد اجباری هستند، پارامترها یکسان است. در مورد نمونه‌برداری هم باید استانداردهای مشخصی رعایت شود بنابراین در این قسمت هم افتراقی وجود ندارد. درباره آزمایشگاه هم پیشنهاد دادیم که علاوه بر امکان استفاده از آزمایشگاه‌هایی که توسط سازمان تأیید صلاحیت شده‌اند، می‌توان از آزمایشگاه‌هایی که تأییدیه صلاحیت از مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران دریافت کرده‌اند، استفاده کنیم؛ در این صورت می‌توانیم نتایج آزمون را از آنها بپذیریم و در متقابل آنها هم می‌توانند این نتایج را از ما بپذیرند.

در ادامه دکتر بهزاد منصوری، مدیرکل دفتر قرنطینه سازمان دامپزشکی با تأکید بر لزوم تجمیع آزمایشگاه‌ها خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی هم با این مسئله مشکلی ندارد و تلاش می‌کند ظرف هفته آینده جلسه‌ای برای این موضوع تشکیل داده و جمع‌بندی برسد.

در نهایت مقرر شد جلسه‌ای بین دو سازمان دامپزشکی و استاندارد برگزار شود و با دعوت از دبیرخانه شورا، تجمیع فرایندهای موازی دو سازمان بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Vet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
0
احتراماً.
از اینکه در چنین جلسات مهمی، بجای تفاهم / توافق / و اجرایی کردن کلیه موارد برای واردات نهادهای دامی، ورود به موضوع و پذیرش تصمیم نهایی از سوی سازمان های ذی‌ربط را با رعایت و پیروی از مقررات وقوانین جاری بین المللی بپذیریم، خودمان موضوعات مربوطه را به راه های پر پیچ و خم اداری و اجرایی سوق می‌دهیم.
پیشنهاد میگردد به جای بکارگیری واژه موازی کاری،کالاها و نهاده های فوق العاده ضروری را که استاندارد اجباری شامل آنان میگردد را بطور لیست برداری سازمان های مربوطه آنان را در دست داشته باشند، سپس با توجه به یکسان بودن پارامتر ها اقدامات اجرایی صورت گیرد.
مطرح شدن موازی کاری های هر دو سازمان اعم از دامپزشکی و استاندارد مسلم است که واردات را سخت تر و طولانی تر خوهد ساخت.
اما اینکه بیاییم کاری کنیم تا حد ممکن وضعیت را طوری رقم زنیم که واردات آسان شود، هم، جالب نخواهد بود، زیرا در اینصورت بدون تردید بدنبال حذف برخی موانع خواهیم شد، که شاید حذف و آسان نمودن برخی از پارامتر های اجباری، مستقیمآ بر سلامتی جامعه تأثیر گذار باشد.
چرا باید نهادهای اساسي، مدت های طولانی در گمرکات در انتظار ترخیص بمانند، که این در حالیست که شاید کشور شدیداً به آن نیاز مند میباشد.
آیا بنظر صاحب‌نظران، ضروری نیست تا در تسهیل واردات نهاده ها از قوانین معتبر بین المللی تبعیت کنیم، و اجازه ندهیم تا طولانی بودت زمان، بار های مالی سنگینی را برایمان بجای گذارد.
به اعتقاد این حقیر بد نیست به موضوع،
Internationally valid Guidlines بیندیشیم. با سپاس
نظر شما
ادامه