کد خبر: ۵۱۹۳۴
رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علیرضا رفیعی پور» افزود: به‌عنوان مثال، آنفلوانزای فوق‌حاد طیور را که می‌توانست خساراتی چند هزار میلیارد تومانی در پی داشته باشد، با کمتر از صد میلیارد تومان مهار و کنترل کردیم ...
 

حکیم مهر: استاندار خراسان شمالی در دیدار رئیس سازمان دامپزشکی کشور که پنجشنبه به بجنورد سفر کرده بود، پیشنهاد داد برای ارتقای مزیت های نسبی این استان در حوزه دامی به ویژه دام سبک و افزایش بهره وری این بخش، تفاهم نامه دوجانبه ای مبادله شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، استاندار خراسان شمالی در این دیدار تکمیل زنجیره تولید، ثروت آفرینی و ایجاد ارزش افزوده و تولید بیشتر را از اهداف این تفاهم نامه دانست و تصریح کرد: با تلاش تولیدکنندگان و افزایش تولید گوشت قرمز می توانیم به حل بخشی از مشکلات کشور یاری رسانیم.

«محمدعلی شجاعی» با اشاره به شرایط خطیر کشور، اهمیت نگاه به داخل در تولید انواع محصولات و خودکفایی در بخش های مهم را یادآور شد و افزود: نگاه وزارت جهاد کشاورزی و شخص وزیر نیز در 6 سال گذشته همین بوده و تحول در این بخش ها را شاهد هستیم، هرچند نگاه ویژه این وزارتخانه به خراسان شمالی را خواستاریم.

وی ادامه داد: در بحث تامین خوراک دام و طیور نیز به همین نگاه نیازمند هستیم تا به نقطه ضعف ما تبدیل نشود.

مقام عالی دولت در خراسان شمالی خطاب به رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که در حوزه دامپزشکی نیز با وجود همه نداشته ها و مشکلات موجود، به خوبی عمل کرده اید، تصریح کرد: معتقدم دامپزشکی پله اول است که اگر خوب عمل نشود، چیزی از صنعت دام و طیور باقی نخواهد ماند و شما به عنوان پشتیبان حوزه تولید با نگاه علمی خود به خوبی ایفای نقش می کنید.

شجاعی ضمن قدردانی از تلاش های مجموعه مدیران و کارکنان دامپزشکی خراسان شمالی در پیشبرد اهداف و کمک به ارتقای تولید، تیم مدیریتی این اداره کل را مدیرانی خوب، دلسوز و پای کار توصیف کرد که دامپزشکی استان را در مسیر درستی هدایت می کنند و کارها را به خوبی پیش می برند.

وی با اظهار رضایت از عملکرد فنی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، بار دیگر مزیت های نسبی این استان در حوزه پرورش دام سبک را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگرچه باید برای ارتقای دامپروری استان از حالت سنتی به صنعتی بیشتر تلاش و برنامه ریزی شود، اما معتقدم با تفاهم نامه دوجانبه بین استانداری و سازمان دامپزشکی درقالب تعهدات عملیاتی دو طرف در بازه زمانی 2 ساله می توانیم گام های بزرگی برای جبران نداشته های استان در حوزه خدمات دامپزشکی، افزایش بهره وری تولید، ثروت آفرینی برای بهره برداران و کمک به تامین امنیت غذایی و حل مشکلات کشور برداریم و حمایت از دامپزشکی را معادل ارتقای این مزیت های استان می دانم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این دیدار به نقش حیاتی دامپزشکی در سه حوزه امنیتی، اقتصادی و بین الملل اشاره و تصریح کرد: حفظ سرمایه 134 هزار میلیارد تومانی صنعت دام و طیور کشور که معادل صنعت نفت است، بر عهده این سازمان نهاده شده و این در حالیست که این سرمایه خلاف نفت، پایدار و قابل انتقال به نسل های آینده است.

«دکتر علیرضا رفیعی پور» با بیان این که خراسان شمالی استانی مرزی است و کریدور عبوری چند استان محسوب می شود، گفت: عملکرد دامپزشکی در چنین استان هایی به لحاظ حفظ و تامین منافع ملی از حساسیت بیشتری برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: بیش از نیمی از بیماری های شناخته شده دنیا جزو بیماری های مشترک بین حیوانات و انسان محسوب می شود و در حوزه بین الملل نیز هر کشوری که با مشکلات ناشی از بیماری های خاص دام و طیور مواجه شود، تجارت خارجی آن دچار مشکل می شود، بنابراین نقش مهم دامپزشکی در حفظ و تامین امنیت غذایی و توسعه اقتصادی و تجارت بین الملل به خوبی مشهود است.

دکتر رفیعی پور پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و تصریح کرد: این امر مستلزم هزینه کرد اعتبارات است و در این خصوص نتیجه بخشی اعتباراتی را که دریافت می کنیم، تضمین می کنیم؛ به گونه ای که به عنوان مثال، آنفلوانزای فوق حاد طیور را که می توانست خساراتی چند هزار میلیارد تومانی در پی داشته باشد، با کمتر از صد میلیارد تومان مهار و کنترل کردیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خاطرنشان کرد: نگاه وزیر جهادکشاورزی نیز ارتقای تولیدات است تا ضمن تامین کامل نیازهای کشور در آینده به صادرکننده گوشت قرمز نیز تبدیل شویم و این امر با جایگزین کردن دام های مولّد پربازده دنبال می شود تا واردات گوشت یا دام زنده کشتاری در سال های آینده لزومی نداشته باشد.

دکتر رفیعی پور از دامپزشکی به عنوان پشتیبان تولید یاد کرد و با اشاره به گستره خدمات متنوع این سازمان، حمایت های بیشتر استاندار خراسان شمالی از این مجموعه را خواستار شد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی نیز با بیان این که این استان حدود 3 درصد جمعیت دام کشور را در خود جای داده است، آن را یکی از مزیت های اقتصادی و قابلیت های خاص این منطقه برشمرد و به گستردگی و تنوع خدمات دامپزشکی و اهمیت تامین امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: دامپزشکی در چرخه امنیت غذایی مردم از مزرعه تا سفره نقش مهم و حیاتی دارد.

«دکتر سید محمدمهدی احمدی» هم چنین کمبود منابع مالی و انسانی و نحوه تخصیص اعتبارات را از مهم ترین چالش های دامپزشکی استان ذکر کرد و دستور مساعد استاندار برای جبران کمبودها را خواستار شد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی نیز که در این دیدار حضور داشت، با اشاره به وظایف حاکمیتی سازمان دامپزشکی در صیانت از سرمایه دامی، بهداشت عمومی و تامین امنیت غذایی جامعه، به شرایط اقلیمی و جمعیت دامی این استان اشاره داشت و گفت: تولیدات خوب کمّی و کیفی استان در عرصه دامپروری قابلیت افزایش بیشتری هم دارد.

«دکتر یوسفی» هم چنین مساعدت در تجهیز آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی استان با استفاده از اعتبارات ملی و کمک های بیشتر از منابع استانی برای تامین واکسن و نهاده های دامپزشکی را خواستار شد.
 
 
نظر شما
ادامه