کد خبر: ۵۱۹۱۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر احمد شریعتی» افزود: زمانی که قانون، دستورالعمل و بخشنامه‌ای نبود ما به شدت از مسئولین فنی حمایت کردیم ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی می‌گوید از همان اوایل کار که رئيس اداره نظارت بوده و زمانی که قانون، دستورالعمل و بخشنامه‌ای در خصوص مسئولین فنی وجود نداشته است، به شدت از این همکاران حمایت می‌کرده است.

«دکتر احمد شریعتی» معتقد است که اگر یک روز قرار باشد کارها بین نظام و سازمان دامپزشکی تقسیم‌ شود، حق و حقوق مسئولین فنی جزء صنفی‌ترین امور است که باید از طریق نظام دامپزشکی پیگیری شود.

حکیم مهر: آقای دکتر وضعیت استان خراسان رضوی در زمینه‌ بیماری‌های دامی چگونه است؟

خوشبختانه در حوزه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال‌های ۹۶ و ۹۷ و همچنین امسال، شرایط بسیار خوبی داشتیم. کمااینکه در سال ۹۷ هیچ کانونی نه در بحث مرغ بومی و نه واحدهای صنعتی نداشتیم. در سال ۹۸ نیز تا به امروز هیچ کانونی گزارش نشده است و در سال ۹۶ در حد ۶ یا ۷ کانون در حد محدود داشتیم که مدیریت و کنترل شد.

طبیعتا تلفات سنگینی که کشور در سال‌های ۹۶ و ۹۵ از محل آنفلوانزای فوق حاد پرندگان متحمل شد، مرغداران را هوشیار کرد. ما هم به نوبه خود در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از طریق هماهنگی بین بخشی خوبی که با شورای تامین، نهادهای مرتبط و اتحادیه‌های مرغداران داشتیم، اصول قرنطینه را به خوبی رعایت کردیم.

حکیم مهر: البته هم مرز بودن استان به کشورهای شرقی، احتمالا کار را کمی سخت‌تر کرده است.

بله اما در کل شرایط خوب بود و برداشت من این است که مرغداران، اتحادیه‌ها و تشکل‌ها خیلی زحمت کشیدند. ما دوره‌های آموزشی مختلفی برگزار کردیم که بعضا به شکل ویدیو کنفرانس در مرکز استان و شهرستان‌ها بود و از این طریق اطلاع‌رسانی خوبی صورت گرفت. همکاران نیز در ادارات کل و شبکه‌های دامپزشکی به صورت شبانه‌روزی هشیار بودند و نظارت‌های لازم را انجام دادند. در شرایطی که تولید تخم مرغ در خیلی از استان‌ها تعطیل شده بود، استان خراسان رضوی همچنان به چند استان کشور تخم‌مرغ می‌دهد. در ۲ سال اخیر که تولید تخم مرغ در خیلی از استان‌ها کم شده، ما از ۹۰ هزار تن به ۱۴۰ هزار تن رسیدیم، به این معنا که بیش از ظرفیت خود هم تولید داشتیم.

در حوزه LSD هم که خیلی از استان‌ّها با آن درگیر بودند، ما هیچ کانونی نداشتیم. در نهایت در حوزه تب برفکی نیز تعداد کانون‌های ما محدود و قابل کنترل بود.

حکیم مهر: در زمینه بیماری نیوکاسل شرایط چگونه است؟

در حوزه نیوکاسل نمی‌توان گفت که درگیری نداشتیم. کمااینکه واحدهایی را داشتیم که هم تلفات داشتند و هم با مشکلات کاهش تولید مواجه شدند. اما به این شکل هم نبود که با یک موج از بیماری مواجه شویم. درواقع شرایط عادی بود. خود سازمان دامپزشکی هم این نظریه را تایید می‌کند که خسارتی که نیوکاسل به صورت آرام به صنعت مرغداری وارد می‌کند چه بسا از درگیری آن بیشتر باشد. امسال هم سازمان دامپزشکی بحث کنترل بیماری را به عنوان یک طرح اجرایی کرده است.

حکیم مهر: وضعیت استان به لحاظ واکسن‌ نیوکاسل چگونه است؟

در حوزه واکسن به ویژه در بحث دوگانه، سه‌گانه، تزریقی‌ها و کشته کمبودهایی داشتیم اما شرایط آن گونه نبود که با عدم وجود واکسن روبرو باشیم. کمبودها از طریق کنترل، رصد و پایشی که داشتیم مدیریت شد و عمده تمرکز را روی واحدهای مجاز گذاشتیم. واکسن واحدهایی را که جوجه‌ریزی را براساس سایت انجام داده و ثبت جوجه‌ریزی کردند، تامین کردیم. اما طبیعتا درخصوص واحدهای غیرمجاز، شاید نتوانستیم واکسن مورد نیاز آنها را تامین کنیم. به نظر من در حوزه تولید و توزیع واکسن هم شرایط بهتر شده است و الان کمبود خاصی در رابطه با خوراکی‌ها نداریم اما در تزریقی‌ها همچنان محدودیت داریم.

حکیم مهر:‌ در زمینه اجرای ماده ۱۹ چه کرده‌اید؟ آیا در جلسات مربوط به آن شرکت می‌کنید؟ چطور از مسئولین فنی حمایت می‌کنید؟

بنده از اوایل کار در استان خراسان رضوی، رئيس اداره نظارت بودم. زمانی که قانون، دستورالعمل و بخشنامه‌ای نبود ما به شدت از مسئولین فنی حمایت کردیم. البته از آنهایی که کار خود را درست انجام دادند، چون به اهمیت حضور این عزیزان در مراکز واقف هستیم. طبیعتا الان که قانون است و تمام دستگاه‌ها از آنها حمایت می‌کنند، حمایت ما جدی‌تر است. اما براساس آخرین دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی، قرار شد پرداخت حقوق از طریق شرکت‌ها انجام گیرد. در این مسیر با توجه به مشکلاتی که در اجرا داریم، چندین جلسه با نظام دامپزشکی استان برگزار و تاکید کردیم که اگر یک روز بخواهیم کارها را بین نظام و سازمان تقسیم‌بندی کنیم، حق و حقوق مسئولین فنی جزء صنفی‌ترین امور است که باید از طریق نظام دامپزشکی پیگیری شود. پیگیر این هستیم که خود نظام را به شکل مستقیم وارد این قضیه کنیم تا نظام جلو باشد و ما حمایت کنیم.

حکیم مهر: نتیجه نهایی جلسات چه بود؟

قرار شد که مجددا همان شرکت‌های نظام پای کار بیایند و پرداخت از طریق پیگیری‌های نظام انجام شود. فعلا شرایط را بر اساس همان توافق دو نفره بین کارفرما و حمایتی که سازمان دامپزشکی با توجه به اهرم‌ها انجام می‌دهد، مدیریت می‌کنیم. اما آن طرف قضیه باید نظام وارد کار شود و حمایت داشته باشد.

حکیم مهر: وضیت پست‌های خالی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی به چه شکل است؟

این مساله تقریبا در تمام ادارات وجود دارد. در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز از حدود ۵۰۰ پست سازمانی موجود، ۱۵۰ تا ۲۰۰ پست خالی است. از طرفی ذیل ماده ۳۲ باید به ازای هر ۳ نفری که بازنشست می‌شوند، یک نفر استخدام شود اما تا به امروز وضعیت استخدامی خوبی نداریم و کمبود نیروی انسانی و در کنار آن کمبود امکانات و اعتبارات مشکلاتی است که در حوزه دولت داریم. دولت هر چقدر که در توان دارد باید این خلاء را بپوشاند و مابقی آن هم باید با کمک گرفتن از بخش خصوصی پر شود.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

بنده همواره اخبار پایگاه خبری حکیم مهر را پیگیری می‌کنم. حکیم مهر جزء معدود پایگاه‌های خبری است که اخبار را خیلی سریع منتشر می‌کند و امیدوارم با روندی که دارد، نشاط، بالندگی و روحیه مثبت را به همکاران دامپزشکی بخش خصوصی برگرداند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.



انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
0
پس جناب آقای دکتر در اولین فرصت از ریاست شبکه دامپزشکی مه ولات بابت شجاعت و درایت و حمایت از کادر بهداشتی کشتارگاه طیور لوح سپاس و تقدر شایان گردد تا شاید این جرات و شهامت به سایر شبکه های اطراف هم ان شالله گسیل شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
2
در خصوص 500 پست سازمانی باید گفت که فقط چند پست خوب برای از ما بهترها وجود دارد که بر اساس قانون بقای انرژی در اختیار چند نفر از عزیزان است که با تعویض مدیر کل از میزی به میز دیگر عوض می شود البته تا زمانی که این عزیزان گفته شده کابل ارتباطی انرژی شان قطع نشده باشد.
نظر شما
ادامه