کد خبر: ۵۱۹۱۱


تاثیر افزایش ۱۴۰ درصدی قیمت سبوس بر تولید شیرخام و گوشت

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: سودجویان صنعت تامین نهاده دامی در طول شش ماه نرخ سبوس را ۱۴۰ درصد افزایش دادند تا در چرخه تولید آرد، دامدار دچار ضرر و زیان شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، «سید احمد مقدسی» رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی گاوداران با اشاره به این نکته که محاسبات و آنالیز نرخ شیرخام بر مبنای سبوس ۸۴۰ تومان بود که این نرخ درب دامداری به ۱۱۰۰ تومان می‌رسد، خاطرنشان کرد: سازمان حمایت با علم به اینکه نرخ تمام‌شده سبوس برای دامدار ۱۱۰۰ تومان است، بهای شیرخام را درب دامداری ۲۳۹۰ تومان تعیین کرد که این قیمت در ستاد تنظیم بازار هم مصوب شد و 19.7 درصد نسبت به قیمت قبل افزایش‌یافته است.

وی در ادامه تأکید کرد: مبنای محاسبات آنالیز شیرخام، سبوس به قیمت ۱۱۰۰ تومان درب دامداری بوده است نه نرخ ۱۲۵۰ تومانی که برخی افراد مدعی آن شده‌اند.

مقدسی با اشاره به اینکه نرخ سبوس از اواخر سال گذشته تاکنون دو بار افزایش یافته است، اذعان کرد: برخی از افراد که در این افزایش قیمت سبوس نفع می‌برند در مقابل اعتراض دامداران مقاومت می‌کنند و ما را به رانت‌خواری متهم کرده‌اند، درحالی‌که خود این افراد با رانت توانسته‌اند در طول شش ماه نرخ سبوس را ۱۴۰ درصد افزایش دهند تا در چرخه تولید آرد، دامدار دچار ضرر و زیان شود.  

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی گاوداران گفت: اگر دولت به دنبال افزایش قیمت سبوس به رقم ۱۲۵۰ تومان است، باید در نظر بگیرد که نرخ تمام‌شده با توجه به هزینه‌های جانبی همچون هزینه حمل، درب دامداری به ۱۴۰۰ تومان افزایش خواهد داشت، درنتیجه طبیعی است که دامداران به این تغییر قیمت اعتراض داشته باشند.

وی بابیان اینکه افزایش قیمت سبوس در قیمت تمام‌شده شیرخام در دامداری‌ها مؤثر خواهد بود، عنوان کرد: اگر افزایش قیمت سبوس از ۸۴۰ تومان به ۱۲۵۰ تومان ابلاغ شود، سبوس درب دامداری ۱۴۰۰ تومان برای دامدار تمام می‌شود.

مقدسی افزود: بر اساس محاسبات برای تولید هر کیلوگرم شیرخام، ۷۰ گرم سبوس نیاز است و با این افزایش قیمت، بهای شیرخام نیز برای هر کیلوگرم، ۶۰ تومان افزایش خواهد داشت و این یعنی شیرخام از ۲۳۹۰ تومان به ۲۴۵۰ تومان افزایش می‌یابد.

وی تأکید کرد: این افزایش قیمت سبوس، در بهای تمام‌شده گوشت قرمز نیز تأثیر مستقیم خواهد داشت.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی گاوداران در رابطه با تولید شیرخام و صادرات محصولات لبنی اظهار کرد: ما حدود 11 میلیون تن تولید شیر در کشور داریم که 10 درصد آن به سایر فرآورده‌های لبنی تبدیل شده و صادر می‌شود. ما هم نیاز کشور را تأمین کرده‌ و هم بازار صادراتی به دست آورده‌ایم.

وی افزود: حدود یک‌میلیون تن شیرخام به محصولات لبنی تبدیل و از کشور صادرشده و ارزش صادراتی آن از 800 میلیون تا یک میلیارد دلار بوده است.



نظر شما
ادامه