کد خبر: ۵۱۸۸۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر کریم امیری» افزود: امسال نسبت به سال گذشته موارد ابتلا و فوتی بیشتر شده است و ۱۴ استان درگیر این بیماری شده‌اند ...
 

حکیم مهر: معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: از میان ۱۰۴ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو در 14 استان درگیر، ۱۰ نفر جان دادند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از صدا و سیما، «دکتر کریم امیری» گفت: امسال نسبت به سال گذشته موارد ابتلا و فوتی بیشتر شده است و ۱۴ استان درگیر این بیماری شده اند.

وی ادامه داد: بیشتر مواردی که اتفاق افتاده در استان سیستان و بلوچستان بوده است که از میان ۱۰۴ مبتلا، ۴۴ نفر از استان سیستان و بلوچستان بوده اند و از ۱۰ مورد فوت نیز هشت نفر در این استان هستند.

امیری علت ابتلا به این بیماری در سیستان و بلوچستان را قاچاق دام از مرز‌های شرقی کشور یعنی ورود و خروج دام به صورت غیر مجاز دانست و گفت: این ورود و خروج بدون هیچ ضابطه‌ای صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در افغانستان و پاکستان دام از ایران ارزان تر است و برای عید قربان قاچاق آن به داخل کشور افزایش یافته است.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: امسال سیل اول سال، اکوسیستم را تغییر داده و کنه را که عامل انتقال بیماری است افزایش داده؛ بر همین اساس در استان‌هایی چون اردبیل و گیلان موارد ابتلا افزایش داشته و در هر یک از این استان‌ها یک مورد فوتی گزارش شده است.

امیری افزود: با خنک شدن هوا شیوع این بیماری کاهش می‌یابد و پیش بینی می‌شود تعداد مبتلایان از ۱۲۰ نفر عبور نمی‌کند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از راه‌های پیشگیری جلوگیری دامداران از شیوع کنه‌هاست، از طرف دیگر دام‌های مبتلا به هیچ وجه نباید ذبح و مورد مصرف قرار گیرد؛ بر همین اساس افراد به هیچ وجه نباید گوشت دام‌هایی را که در غیر از کشتارگاه ذبح می‌شود، مورد استفاده قرار دهند.

امیری گفت: کسانی که در کشتارگاه فعالیت می‌کنند هم در معرض خطرند و باید آموزش‌هایی را که دیده اند برای عدم ابتلا به کار گیرند؛ البته دام اگر مبتلا به این بیماری باشد با نگهداری بیست و چهار ساعته پس از کشتار این ویروس از بین می‌رود، بنابراین گوشت‌های خروجی کشتارگاه‌ها هیچ مشکلی ندارد.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
فلاح چای..
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
0
4
با توجه به سی سال خدمت در ادارات دامپزشکی.و۱۸ سال عضو اصلی شورای نظام دامپزشکی....که هنوز فعالیتی در بخش خصوصی دارم..معتقدم..یکی از اصول مهم وحیاتی کار سازمان دامپزشکی.مبارزه با انگلهای داخلی وخارجی دامها ست..در گذشته در هر اداره مربوطه..حتی در بخشها و روستا ها..وییلاقات.تعداد زیادی پرسنل مجرب..که شدیدا "تحت نظارت قرار داشتند.البته بودجه سازمان نیز خوب بود.یکی از شرح وظایف انان..سمپاشی اماکن دامی..ودامها..بود..وحتی حوضچه های سیار داشتند..ودامهای عشایر..نیز سمپاشی میشد...چندین وچند سال است..پرسنل دامپزسکی ادارات دولتی به شدت کم شده..بودجه تقلیل پیدا کرده.اموراتی به بخش خصوصی واگذار.....وسازمان به دنبال افزودن در امدی از مواردی همچون حواله های کشتارگاهی..طیور..و...و...که وقت ان چند کارمند اداری را میگیرد...با توجه به گران بودن سموم..وعدم توان مالی دامداران.نداشتن اطلاعات بهداشتی.
باید دولت محترم..بودجه کافی..دراختیار سازمان قرار دهد...ومانند سابق..سازمان سموم رایگان..وخدمات مربوطه را ارائه نماید...بزرگترین دلیل اشاعه این گونه بیماری ها به نظر حقیر..این نکات بود.....به امید پیگیری....با تشکر..
دکتر xy
|
United States of America
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
2
1
جدا از بحث رعایت نکردن بهداشت توسط مردم ، دخالت کردن کارفرما چوبدار قصاب در کشتارگاه کار رو برای مسول فنی برخی کشتارگاهها سخت کرده و گوشت گرم بدون قرار گرفتن در پیش سردکن روانه بازار میشه. احشا نیز بعد از کشتار توسط قصاب وچوبدار از کشتارگاه خارج میشه . بعد شما از دو رقمی شدن مبتلایان تعجب میکنید؟؟؟؟!!! قطع کنید رابطه مالی کارفرما و مسول فنی رو . مسول فنی امنیت شغلی میخواد . بفهمید ................
کلهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۹
2
1
اقای دکتر امیری یکی از افراد متبحر و دلسوز سازمان دامپزشکی هستند که همیشه تجاربشان در اختیار استانها قرار می دهند و اطلاعات را بی کم و کاست گزارش می نمایند امید است با بهینه سازی اماکن دامی مبارزه با بند پایان و همچنین کاهش قاچاق دام از یک سو و کشتار دام در کشتارگاهها و.... این موار به حداقل برسد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۱
0
1
«دکتر کریم امیری» گفت: امسال نسبت به سال گذشته موارد ابتلا و فوتی بیشتر شده است و ۱۴ استان درگیر این بیماری شده اند

شما فقط اسم یک بیماری را بگید که کاهش داشته!!!!
همه بیماریها افزایش دارند
نظر شما
ادامه