کد خبر: ۵۱۷۹۵


عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان ضمن تأکید بر لزوم داشتن ملاحظات اخلاقی برای تولید دام تراریخته گفت: اصلی‌ترین‌ دغدغه در تولید محصول تراریخته سلامت مردم و عدم نشر این محصولات به بیرون از آزمایشگاه پیش از اثبات سلامت آنهاست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایکنا، «حمید گورابی»، عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان، به ملاحظات اخلاقی تولید دام و گیاهان تراریخته پرداخت و گفت: اولین و آخرین دغدغه در تولید محصول تراریخته، سلامت مردم است. البته هر ماده دیگری غیر از تراریخته نیز در صورت آلودگی به سم یا قارچ می‌تواند سلامت مردم را به خطر اندازد.

گورابی بیان کرد: باید در کشور امکانات و سیستمی وجود داشته باشد تا هر ماده غذایی تولیدی را مورد آزمایش قرار داده و فاکتور‌های ایمنی و سلامت آن‌ها را احراز کند. این موضوع در مورد محصولات غیرغذایی تراریخته مانند مواد آرایشی و بهداشتی نیز صادق است.

رئیس پیشین پژوهشگاه رویان در ادامه با بیان اینکه آمریکا و اروپا آزمایش‌های مشابهی بر روی محصولات تراریخته و غیرتراریخته انجام می‌دهند، گفت: این کشور‌ها همان آزمایش‌های سلامتی را که بر روی محصولات مختلف انجام می‌دهند تا سلامت این محصولات را مورد تأیید قرار دهند، در مورد محصولات تراریخته نیز تکرار می‌کنند.

وی با رد کردن این نگاه در کشور که هر محصول غیرتراریخته فاکتور‌های سلامت دارد، گفت: این نگرش درستی نیست. این مواد نیز برای ورود به بازار و رسیدن به سفره مردم باید تمامی آزمون‌های سلامت را طی کنند تا در صورت اثبات عدم ایمنی به آن‌ها اجازه ورود به بازار داده نشود. ضمن اینکه این محصول نیز ممکن است به وسیله سم یا قارچ به شدت آلوده شود.

رئیس سابق پژوهشگاه رویان بیان کرد: تمامی محصولات تراریخته در رویان هنوز در فاز تحقیقاتی هستند و هنوز محصولی به بیرون نشر پیدا نکرده است، در حین پژوهش بر روی دام‌های تراریخته در رویان بسیار مراقب هستیم که این حیوانات به بیرون نشر پیدا نکنند، چون هنوز در فاز تحقیق بوده و سلامت یا عدم سلامت آن‌ها اثبات نشده است.

گورابی تصریح کرد: در مورد گیاهان تراریخته نیز باید اینگونه عمل شود، بذری که هنوز در مرحله پژوهش است باید به بیرون از آزمایشگاه راه پیدا نکند، در غیر این صورت پیش از اثبات سلامت آنها، بذر گسترش پیدا کرده و ممکن است تبعاتی داشته باشد.


وی تأکید کرد: به لحاظ اخلاقی و علمی موظف هستیم هر محصول اعم از تراریخته و غیر تراریخته را پیش از آزمایش‌های سلامت در آزمایشگاه نگه داشته و آن را وارد بازار نکنیم.

وی یادآور شد: در کشور برای تأیید استاندارد و سلامت این محصولات دچار مشکل هستیم، در صورت عدم امکانات یا نیروی انسانی باید آزمایش‌های تأیید سلامت را به بخش خصوصی واگذار کرد و نظارت سخت‌گیرانه‌ای در این رابطه انجام داد. در عین حال برای مراحل اداری این فعالیت‌ها باید تسهیل‌گری کرد تا نتایج مدنظر به ثمر نشیند.



نظر شما
ادامه