کد خبر: ۵۱۷۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر


مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور گفت: تنها با ۲۴ ساعت قرار دادن گوشت قربانی در یخچال از گرفتن تب کریمه کنگو در امان خواهید بود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دانشجو، «دکتر سید بهمن نقیبی» مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور درباره نحوه قربانی کردن دام در ماه محرم گفت: توصیه من به همه شهروندان این است که دام‌ها را باید از مکان‌هایی خریداری بکنند که کلیه اقدامات بهداشتی دام پزشکی در آن مکان انجام شده است.

وی ادامه داد: این اقدامات شامل واکسیناسیون دام‌ها و سم پاشی آنان برای از بین بردن انگل‌ها است تا بیمار‌یهای مخصوص حیوانات چهارپا به انسان منتقل نشود.

نقیبی با اشاره به بیماری‌های مشترک بین دام و انسان تصریح کرد: مهمترین بیماری که در این شرایط برای ما مهم است تب کریمه کنگو می‌باشد که بین دام و انسان مشترک است.

این بیماری متاسفانه در دام هیچ نشانه‌ای ندارد و نمی‌توان آنرا شناسایی نمود و هر دامی می‌تواند شرایطی داشته باشد که این بیماری را منتقل کند. به همین دلیل توصیه اکید می‌شود هموطنان ما در ماه محرم برای قربانی کردن از طریق کشتارگاه‌ها اقدام کنند.

نقیبی مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی کشور اضافه کرد: اگر هموطنانان تمایل دارند دام‌ها را در هیات‌های مذهبی و دستجات عزاداری قربانی کنند، ضابح گوسفندان باید رعایت مسایل امنیت بهداشتی را بنماید و از چکمه، دستکش و حتی لباسی که خون قربانی در آن نفوذ نکند و به راحتی پاک شود، استفاده نماید. همچنین در مکانی باشد که آب به فراوانی موجود بوده و امعا و احشای دام را در کیسه‌های در بسته و در مکان مخصوص زباله بگذراند.

وی بیان کرد: مهمتر از همه مواردی که ذکر شد این است که لاشه‌ای که بدست می‌آید حتما باید به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری شود، زیرا ویروس تب کریمه کنگو به این طریق از بین خواهد رفت و دیگر مشکلی به لحاظ تماس نخواهد داشت.

 


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
همکار قزوین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
0
4
باسلام و احترام خدمت آقای دکتر نقیبی و تشکر بابت تمامی زحمات دلسوزانه ای که در طول خدمت خود در دامپزشکی استان قزوین متحمل شدید، قدردان خوبی نبودیم ولی آثار خیر فعالیتهای شما در این استان بر هیچ کس پوشیده نیست.
مستدام و پایدار باشید.
نظر شما
ادامه