کد خبر: ۵۱۷۲۹
تعداد نظرات: ۳ نظر

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه گفت: سال گذشته تولیدکنندگان جوجه فقط در تولید جوجه، 700 میلیارد تومان زیان دادند و وزارت کشاورزی و بازرگانی ککشان هم نگزید، چرا که اگر معاون امور دام و آقای قبادی، معاون وزیر بازرگانی ماهی 200 میلیون تومان درآمد دارند، حاضر نیستند آن میزی که بلد نیستند روی آن کار کنند را ترک کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از برنا، اوایل مردادماه امسال بود که دولت مبادرت به نرخ‌گذاری قیمت مرغ در بازار کرد. «محمدرضا کلامی»، مدیرکل تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت، اعلام کرد قیمت مصوب عرضه مرغ گرم برای مصرف کننده 12 هزار و 900 تومان است.

همچین طبق اعلام گمرک، در اوایل خردادماه همین سال، صادرات جوجه‌های یک روزه گوشتی، تخم‌مرغ نطفه‌دار گوشتی، گوشت مرغ و جوجه یک‌روزه تخم‌گذار دوباره آزاد شد.

«برومند چهارآئین»، عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور، در گفتگویی تصمیم وزارت صمت برای نرخ‌گذاری مرغ به قیمت ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان را منطبق با واقعیت ندانست و معتقد بود این اقدام قابلیت اجرایی ندارد.

تصمیم مسئولین دولت برای اعمال نظارت حداکثری بر بازار مرغ و جلوگیری از هرج و مرج در حوزه قیمت‌گذاری، موجب بروز اعتراضاتی در میان تولیدکنندگان طیور شده است. اخیرا شنیده شده برخی از مرغداران مبادرت به معدوم‌سازی جوجه‌های یک روزه می‌کنند. به این صورت که یا آنها را زنده چرخ یا در ظرف‌هایی آنها را خفه می‌کنند.

برای مطلع شدن از صحت این خبر به سراغ «مصطفی سیدمصطفوی»، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه، رفتیم. وی با عصبانیت فراوان تولیدکنندگان جوجه را از انجام این امر ناگزیر دانست و شرایط آنان را به طور مبسوط تشریح کرد.

«مصطفی سیدمصطفوی»، دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه، با اشاره به موارد قانونی برای حمایت از تولیدکنندگان، اظهار کرد: چهار قانون داریم که وقتی دولت برای تولیدکننده قیمت می‌گذارد و از نیروی انتظامی، دادستانی، تعزیرات حکومتی و هر قوه قهریه‌ای که دارد، استفاده می‌کند که آن قیمت افزایش نیابد، در اینجا قانونی وجود دارد که می‌گوید وقتی محصول تولیدکننده به قیمتی که دولت اعلام کرده است، به فروش نمی‌رسد باید پول ما‌به‌التفاوت فروش آن را تا قیمتی که تعیین کرده را پرداخت کند.

وقتی تنظیم بازار از وزارت جهاد کشاورزی به بازرگانی منتقل شد، صادرات جوجه متوقف شد

وی در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌شود این مازاد تولید را صادر کرد؟ گفت: سه ماه پیش اعلام شد صادرات آزاد شده است. ما هم جوجه‌های مازادمان را صادر می‌کردیم در نتیجه بازار تعادلی داشت، گرچه ما به قیمت اعلامی آنها نرسیدیم. قیمت عمومی بازار ما حدود 2000 تا 2100 بود که در حد قیمت تمام شده ما است، ولی بعد که وظایف تنظیم بازار از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بازرگانی منتقل شد، جلوی صادرات گرفته شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه افزود: ما در خرداد و تیرماه هم صادرات داشتیم، مجموعا چیزی حدود 7هزار تخم مرغ نطفه‌دار صادر کردیم. صادرات یک عنوان تنظیم کننده بازار نیست ولی همین مقداری که صادرات انجام می‌شود، یک سوپاپ اطمینانی می‌شود برای تداوم تولید؛ ما ضرر می‌کردیم اما ضرر وحشتناک نمی‌کردیم، از زمانی که تنظیم بازار در بخش کشاورزی دوباره به وزارت بازرگانی منتقل شد، عملیات صادرات متوقف شد.

مصطفوی با انتقاد از عملکرد دولت درباره تولیدکنندگان این حوزه، اظهار کرد: من می‌توانم نامه و مکاتبات قبادی و مهرفر را در اختیار شما بگذارم تا بدانید اینها چه خیانتی برای به دست آوردن قدرت کردند، آنها تولیدکننده را زیر پای خود له کردند.

 تعزیرات حکومتی 19 شرکت ما را محکوم به تعزیر کرد فقط به خاطر 2 ماه

وی درباره هزینه‌های تولید جوجه و میزان نرخ تعیینی دولت، گفت: من یک تولیدکننده هستم. سال گذشته میانگین قیمت فروش برای جوجه یک روزه 1800 تومان بوده است، دو ماه دی و بهمن قیمت جوجه بالاتر از قیمت اعلام شده یعنی 2400 تومان رفت.

مصطفوی افزود: تعزیرات حکومتی 19 شرکت ما را محکوم به تعزیر کرد فقط به خاطر 2 ماه؛ هر چقدر گفتیم این شرکت 10 ماه با زیان محصولات خود را فروخته، هیچکس توجه نکرد. باز قیمت‌ها بخاطر افزایش تولید متعادل شد و از فرودین ماه به بعد دوباره جوجه زیر قیمت تعیین‌شده رفت. در 5 ماه اول امسال، میانگین فروش ما 1700 تومان بوده، در صورتی که قیمت تمام شده ما بالای 2200 تومان است. قیمت رسمی اعلام شده رسمی ستاد تنظیم بازار 2550 تومان است.

محصولی را که برایش 2200 تومان خرج می‌کنی و از تو 500 تومان نمی‌خرند، چه کاری باید بکنی جز اینکه معدوم‌شان کنی؟

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه گفت: من تولیدکننده جوجه هستم و برنامه تولید من را وزارت جهاد می‌دهد؛ وزارت جهاد به من گفته 120 میلیون جوجه یک روزه تولید کنم، من این میزان را تولید کردم، صادرات هم آزاد بوده از همان 120 میلیون؛ ماهیانه 3 الی 4 میلیون را صادر می‌کردیم، قیمت بازار که در حد 2100 تا 2200 تومان بود، کاهش پیدا کرد، چون صادرات بسته شد؛ از سویی دیگر قیمتی را که دولت برای من تولیدکننده اعلام کرده است، 1550 تومان است ولی من خریدار برای جوجه کیلویی 1550 تومان ندارم، من دارم زیان وحشتناکی را پرداخت می‌کنم. جوجه من را کسی نمی‌خرد من چه کاری باید بکنم؟

وی افزود: وقتی 5 ماه است با مسئولین ستاد تنظیم بازار جلسه می‌گذارم، نامه می‌نویسم و درخواست می‌کنم اما آقایان اهمیت نمی‌دهند، من باید جوجه‌ای را که کسی نمی‌برد، چکار کنم؟

مصطفوی درباره علت پائین آمدن قیمت جوجه اظهار کرد: از طرفی دیگر در آخرین نامه‌ در 13 مرداد به امضای قبادی اعلام شد که 130 میلیون جوجه مورد نیاز است و قصد دارند 70 هزار تن هم مرغ وارد کنند، در نتیجه ناگهان قیمت مرغ سرازیر شد و دلیل مضاعفی شد، جوجه من را به 500 تومان هم کسی نمی‌خرد.

وی تاکید کرد: محصولی را که برایش 2200 تومان خرج می‌کنی و از تو 500 تومان نمی‌خرند، چه کاری باید بکنی جز اینکه معدوم‌شان کنی؟ تولیدکننده مگر نذر کرده که سال گذشته 700 میلیارد تومان زیان کند و امسال هم در این 5 ماه گذشته 500 میلیارد تومان زیان کند؟ به چه علت؟ به خاطر برنامه‌ریزی غلط؟ چه کسی مسئول این کار است؟ من حتی به رئیس‌جمهور هم نامه نوشته‌ام.

گفتیم اجازه دهید تولید را کم کنیم، اجازه ندادند

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه در پاسخ به این سوال که راهکار در شرایط فعلی چیست، گفت: ما راهکار را ارائه دادیم؛ گفتیم صادرات را آزاد کنید، نکردند، گفتیم اجازه دهید تخم مرغ نطفه‌دار را قبل از اینکه در ماشین جوجه کشی ببریم، ببریم در سردخانه نگه داریم به صورت خوراکی بفروشیم، اجازه ندادند گفتیم اجازه دهید تولید را کم کنیم، اجازه ندادند.

مصطفوی در خصوص مسئولیت دولت در این خصوص اظهار کرد: می‌گویند کار ما غیرانسانی است! کار غیرانسانی را دولت دارد با مردم انجام می‌دهد. وظیفه دولت است که وقتی قیمت تعیین کرده اگر تولیدکننده نتوانست به آن قیمت در بازار بفرشد یا مابه‌التفاوتش را بدهد یا خرید تضمینی بکند. چرا برای گندم خرید تضمینی می‌کند؟

وی افزود: مسئول اصلی، ستاد تنظیم بازار است. قبادی و مدرس خیابانی، مسئولیت مستقیم ستاد تنظیم بازار را دارند، در آن ستاد هم نماینده‌های وزارتخانه‌های مختلف هم هستند.

چرا به درخواست‌ ما مبنی بر اجازه صادرات پاسخ نمی‌دهند؟

مصطفوی با اشاره به عدم حمایت‌های دولتی، بیان کرد: چرا دولت و کسی که قیمت گذاشته و قیمتش را هم قبول نداریم، از ما خرید نمی‌کند؟ چرا به درخواست‌های ما که از اول فروردین تاکنون مطرح کرده‌ایم که صادرات را قطع نکنند، پاسخ نمی‌دهند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه در پاسخ به این سوال که آیا راهکاری برای معدوم کردن این جوجه‌ها به غیر از زنده‌کشی وجود ندارد، گفت: مگر کارخانه جوجه‌کشی چقدر ظرفیت مکانی دارد؟ برای معدوم کردن جوجه‌ها راهی وجود ندارد؛ خفه کردن با گاز و مشما تنها راه است. بعد از خفه شدن اینها را تبدیل به پودر گوشت می‌کنند. ما اصلا آمادگی این کار را نداریم، چاره‌ای هم نداریم که به همین شکلی که مشاهده کردید، جوجه‌ها را معدوم کنیم.

همه برای واردات کمر می‌بندند اما هیچکس برای تولید و حمایت از تولید داخلی پا پیش نمی‌گذارد

وی با انتقاد از رسانه‌ها در بیان واقعیات این مبحث، بیان کرد: مجری برنامه هر طور که می‌خواهد در تلویزیون و صدا و سیما مسئله را مطرح می‌کند. چرا قبادی در رادیو اعلام نمی‌کند که هرکسی که جوجه می‌خواهد صادر کند وارد میدان شود؟ صادر کردن جوجه به لحاظ قیمتی به نفع تولیدکننده نیست ولی همینقدر که در بازار داخلی جریانی برای تولید راه می‌افتد، ما دنبال ادامه تولید هستیم.

مصطفوی ادامه داد: من حاضرم 150 میلیون جوجه تولید کنم اما پولش را دولت از اول به من بدهد. چرا وقت واردات همه مسئولین و غیرمسئولین در صف واردات هستند. چون مملکت ارز ندارد، انتقال پول نمی‌تواند بکند، همه برای واردات کمر می‌بندند اما هیچکس برای تولید و حمایت از تولید داخلی پا پیش نمی‌گذارد. برای چی؟

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه درباره هزینه تولید جوجه توضیح داد: حداقل هزینه تولید جوجه یک روزه 2200 تومان است، دولت گفته 2550 بفروشید ولی ما خریدار نداریم. از اول سال تا الان 605 میلیون جوجه تولید کرده‌ام اما میانگین فروش من 1700 تومان بوده است، یعنی به میزان هر قطعه جوجه 850 تومان زیان کرده‌ام.

درخواست ما این بوده که دولت دست از قیمت‌گذاری بردارد

وی افزود: از تیرماه سال گذشته که رئیس‌جمهور آمریکا گفت در 13 آبان همه مجاری انتقال پول را خواهم بست از تیرماه تا آن زمان، هزینه‌های ما بیش از دو برابر شده است. ما آن زمان هم مشکل داشتیم اما مشکل‌مان راحت حل می‌شد، اینگونه نبود که دولت از همه قوه قهریه‌اش استفاده و تولیدکننده را به افزایش تولید وادارد و بعد او را به امان خدا رها کند. درخواست ما این بوده که دولت دست از قیمت‌گذاری بردارد.

60 درصد ظرفیت تولیدی من بیکار است

مصطفوی راه حل را عدم قیمت‌گذاری توسط دولت دانست و گفت: من 26 میلیون ظرفیت تولید دارم اما تنها از 14 میلیون آن استفاده می‌کنم؛ یعنی 60 درصد ظرفیت من بیکار است؛ اگر دولت دست از قیمت‌گذاری بردارد، این ظرفیت‌ها به کار می‌آیند و تولید افزایش می‌یابد، در این صورت اگر تولیدکننده سود کرد به خودش مربوط است و اگر زیان کرد هم به خودش مربوط است.

این عملی نیست که بخواهیم دوازده، سیزده ساعت جوجه‌ها را در کارخانه نگه داریم/ تولیدکننده خودرو تا پراید 6 میلیونی را 50 میلیون نفروخت، گفت من قطعه ندارم

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه در تشریح فرآیند تولید جوجه و موانع آن بیان کرد: جوجه یک موجود زنده است، با سیمان و پیچ و مهره فرق دارد، طرف ماشین را تولید کرده و زیر آفتاب رهایش کرده و تولیدکننده خودرو تا پراید 6 میلیونی را به قیمت 50 میلیون نفروخت، گفت من قطعه ندارم.

وی افزود: صنعت اینطوری است اما در کشاورزی وقتی که جوجه را به ماشین جوجه کشی ببری، مراحل رشدش را طی می‌کند و قبل از بیرون آمدن از دستگاه باید صاحبش مشخص باشد، وقتی هم که بیرون می‌آید، بار کامیون می‌شود و مستقیم به مقصد مرغداری می‌رود؛ این عملی نیست که بخواهیم دوازده، سیزده ساعت جوجه‌ها را در کارخانه نگه داریم که آیا مشتری برای آن پیدا شود یا نشود، آیا مشتری آن را به قیمت اعلامی دولت بخرد یا نخرد، بنابراین این شکل انتقال پیام در حوزه تولید جوجه، بدترین شکلی است که خبرگزاری‌ها انجام داده‌اند.

وقتی دولت قیمت می‌گذارد باید ما‌به‌التفاوت قیمت تا فروش را پرداخت کند

مصطفوی گفت: رئیس قوه قضائیه که منصوب شد من اولین نامه را برای او نوشتم و گفتم متوجه باشد که این دولتی‌ها چه کاری می‌کنند. وقتی دولت قیمت می‌گذارد باید ما‌به‌التفاوت قیمت تا فروش را پرداخت کند. من الان درباره قیمت‌های تضمینی 6 صفحه پرینت گرفته‌ام. خانواده آن تولیدکنندگانی که میلیاردها تومان ضرر کرده‌اند، ببنیند در چه حالی هستند. تولیدکننده‌ای دارد وام پشت وام می‌گیرد، اما نمی‌تواند وامش را پس دهد.

سال گذشته تولیدکنندگان جوجه، 700 میلیارد تومان زیان دادند 

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه زیان تولیدکنندگان این حوزه را در سال گذشته 700 میلیارد اعلام کرد و اظهار داشت: سال گذشته تولیدکنندگان جوجه فقط در تولید جوجه، 700 میلیارد تومان زیان دادند و وزارت کشاورزی و بازرگانی ککشان هم نگزید، چرا که اگر معاون امور دام و آقای قبادی، معاون وزیر بازرگانی ماهی 200 میلیون تومان درآمد دارند، حاضر نیستند آن میزی که بلد نیستند روی آن کار کنند را ترک کنند.

وی افزود: من حمایت از تولیدکننده را از دولت طلبکارم، هرطور که شده از وزیر بازرگانی تا وزیر کشاورزی شکایت خواهم کرد که طبق قانون این خسارتی را که زده‌اند را جبران کنند. رسانه‌ها به خصوص برنامه رادیویی که امروز پخش شد، باید جواب تولیدکننده را بدهد، آنها با حیثیت تولیدکننده بازی کرده‌اند، این به هیچ عنوان بخشودنی نیست.


انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین ترابی
|
Sweden
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
0
0
مسئله اول اینست که سرمایه دار ایرانی و طرفداران اقتصاد آزاد فقط سود بردن از اقتصاد آزاد و قانون عرضه و تقاضا انتظار دارند نه ضرر و زیان در هنگام عرضه بیش از حد که سودش به مصرف کننده خواهد رسید! ضمنا کار غیر انسانی برای سود بیشتر که اصلی ثابت شده در اقتصاد است و کار غیر انسانی حکومت های توتالیتر هم توسط سربازان خط اول حکام که سرمایه داران باشند انجام میشود و توسط نیروهای مسلح شان ادامه می یابد بنابراین اینکه کدام کار غیر انسانی انجام میدهید اصلا دعوا ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
0
1
همه اینها ناشی از سیاست های رانت پرور و بی کفایت وزارت جهادکشاورزی است که فریبکارانه از آمار افزایش جوجه ریزی به نام خود دم می زند ولی تولیدکننده را وسط زمین و آسمان به حال خود رها می کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
0
0
نظام یارانه ای دلالی باعث ایجاد بن بستی تناقض آمیز در اقتصاد و تعادل قیمت ها در بازار مصرف کشور شده است:

از یک طرف با دادن اندکی بخور و نمیر خوراک یارانه ای به شکل نوشداروی بعد از مرگ، وزارت جهادکشاورزی به خود حق می دهد که به مرغداران و گاوداران مظلوم زور بگوید و به آنها قیمت های دستوری را تحمیل کند و به بهانه جلوگیری از گرانی و به نام به اصطلاح تنظیم بازار اجازه حتی صادرات مازاد تولید را ندهد و ظرفیت واقعی تولیدات و سرمایه دامی کشور فعال نشود

و از طرف دیگر به دلیل واقعی نبودن قیمت ها، مرغداران تولیدشان با ضرر و زیان حدود یک تریلیارد تومانی همراه شده است و ادامه تولید برای شان به صرف نیست و این منجر به ورشکستگی، تشدید گرانی و واردات و افزایش بیکاری شده است!

تنها راه حل این بن بست دو سر ضرر برای کشور حذف یارانه های ارزان دولتی از امثال مدلل ها،
آزاد شدن واردات و صادرات به قیمت غیر یارانه ای و هدایت یارانه ها به سرپرستان خانوارها به صورت سهمیه الکترونیک اعتباری خرید کالای پروتئینی است که در حقیقت یارانه هدفمند و مستقیم به تولیدکنندگان هم هست.
نظر شما
ادامه