کد خبر: ۵۱۷۲۳
 

دوره آموزشی ملی اخلاق و اصول کار با حیوانات آزمایشگاهی در پایگاه و مرکز تحقیقات بیماریهای نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران برگزار شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از وبدا، اولین دوره "مدرسه تابستانی اخلاق و اصول کار با حیوانات آزمایشگاهی" ویژه تربیت مدرسین به صورت تئوری و عملی از یکم تا  هفتم شهریور ماه توسط کمیته ملی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به میزبانی پایگاه و مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران در محل این پایگاه در روستای اکنلو بخش شیرین سو شهرستان کبودرآهنگ برگزار شد و در این مدرسه تابستانه، شرکت کنندگانی از 25 دانشگاه علوم پزشکی کشور شرکت داشتند .

بر اساس این گزارش، در این دوره اصول اخلاق در کار با حیوانات آزمایشگاهی، روشهای جایگزین استفاده از حیوانات آزمایشگاهی، اصول متدولوژی پژوهش با حیوانات آزمایشگاهی، بیولوژی و روشهای تکثیر و نگهداری حیوانات، اصول تحقیق بر روی حیات وحش، ایمنی در کار با حیوانات، اصول مدلسازی بیماری‏ها، مبانی تشخیص حالات ناخوشانید، مبانی بیهوشی و بی‏دردی در حیوانات آزمایشگاهی، اصول جراحی تجربی، اصول پایان کار با حیوانات مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت .

دکتر احسان شمسی کوشکی دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، اعلام کرد: برگزاری این مدرسه، آینده پژوهش های حیوانی کشور را از نظر کیفی، فنی و اخلاقی تحت تاثیر قرار خواهد داد .

وی تاکید کرد: از این پس، دوره های آموزشی مورد تایید وزارت بهداشت برای کار بر روی حیوانات و ملاحظات اخلاقی آن، کارگاه هایی خواهد بود که توسط مدرسان شرکت کننده در این دوره برگزار شود .

دکتر سیاوش احمدی نوربخش، متخصص جراحی دامپزشکی و دبیر علمی این دوره نیز گفت: اینکه دفاع از حقوق موجودات بی پناه دربند قفسهای آزمایشگاه ها اینچنین برای یک فرد دانشگاهی ارزشمند باشد که دشواری های سفر و گذراندن یک دوره فشرده اخلاقی/علمی را بر خود هموار و به موضوع نه از سر رفع تکلیف، که خیلی جدی و پیگیرانه نگاه کند، در حد بالاترین استانداردهای جهانی است و یقیناً نشان از صفای قلبی و ایمان قوی افراد به کاری است که انجام می دهن و این چیزی است که جامعه علمی امروز بدان «محتاج» است .

دکتر احمدی نوربخش، دوره اخیر که برای نخستین بار در تاریخ اخلاق و دانش کشورمان برگزار شد را دارای اهمیت بسیار زیادی از بعد هویت اخلاقی و علمی تحقیقات کشور دانست و گفت: برگزاری چنین دوره ای، در برهه کنونی نشانه عظم جدی دانشمندان کشور در جهت نیل به استانداردهای بالای اخلاقی و علمی در تحقیقات آن کشور است .

دبیر علمی این دوره تاکید کرد: این راه متوقف نمی شود؛ همانگونه که گفته اند «تغییر» با یک نفر آغاز می شود یقیناً این دوره آغازی بر تغییر در جهت بهتر شدن وضعیت اخلاقی و علمی کار با حیوانات آزمایشگاهی در اقصی نقاط کشور خواهد بود .

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم هر یک از ما بتوانیم پیام این دوره را که رعایت حق و انصاف در کار با موجودات زنده و در عین بدست آوردن نتایج معتبر علمی بود را به مراکز علمی خودمان منتقل کنیم. این موضوع نه فقط رعایت حق حیوانات آزمایشگاهی است و نه به نفع یک شخص و یک دانشگاه تمام می شود، که در عرصه جهانی به نفع کل کشورمان خواهد شد .

دکتر عصمت میراب زاده اردکانی از مدرسان این دوره و از اعضای هیات علمی انستیتو پاستور ایران نیز در این نشست گفت: علاوه بر ارائه مطالب علمي، در دسترس قرار دادن تجربيات علمي و عملي، چگونگي آموزش، صبوري و برخورد با فرا گيران و خلق و خوي خوش مي تواند از ره توشه هاي اين دوره براي برگزاري دوره هاي مشابه از سوي شرکت کنندگان دوره باشد .

دکتر احسان مصطفوی، اپیدمیولوژیست و رییس پایگاه و مرکز تحقیقات بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران و دبیر اجرایی دوره نیز ضمن تشکر از کمیته ملی اخلاق در پژوهش های زیست پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و انستیتو پاستور ایران که شرایط برگزاری این دوره را فراهم کرده اند، اعلام کرد: پایگاه تحقیقاتی بیماری های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران، با داشتن آزمایشگاه های مجهز، سوئیت های اقامتی و سایر ملزومات، شرایط برگزاری دوره های آموزشی ملی و بین المللی را دارد و در 5 سال اخیر بیش از 600  نفر از اقصی نقاط کشور و 50 شرکت کننده از 27 کشور دنیا در دوره های آموزشی این مرکز شرکت کرده اند .

وی افزود: این مرکز، آزمایشگاه مرجع کشوری بیماری های طاعون، تولارمی و تب کیو می باشد که در سال 1331 تاسیس شده است و در سال 1390 مورد بازسازی و توسعه قرار گرفته است .

 

نظر شما
ادامه