کد خبر: ۵۱۷۰۲


پس از گذشت پنج روز از پایان مهلت کمیته حقیقت یاب مرگ مشکوک توله ببرهای باغ وحش مشهد که در خرداد ماه امسال رخ داد اعضای این کمیته همچنان در قبال این موضوع سکوت اختیار کرده اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، ۲۷ مرداد ماه گذشته با اعلام معاون دادستان مشهد کمیته حقیقت یاب مرگ توله ببرهای باغ وحش مشهد با حضور اعضای مرتبط تشکیل و تحقیق و بررسی همه جانبه و تخصصی در این زمینه آغاز شد.

طی جلسه ای که در روز ۲۸ مرداد و با حضور اعضای کمیته حقیقت یاب مرگ مشکوک توله ببرهای باغ وحش مشهد در محل اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی برگزار شد زمان اعلام نتایج بررسی کمیته، هفت روز آینده اعلام گردید.

در این نشست، نماینده اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، معاون دادستان مشهد، ریاست دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد، تعدادی از فعالان حقوق حیوانات و مسئولان اداره نظارت بر امور حیات وحش خراسان رضوی و نیز مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی حضور داشتنتد.

اما با پایان مهلت هفت روزه در روز دوشنبه هفته گذشته تا به امروز به رغم پیگیری های خبرنگار ایرنا از اداره کل حفاظت محیط زیست و دادستانی مشهد هیچ اطلاعی از نتایج، اعلام نشده است و سکوت اعضای این کمیته سوال برانگیز است.

تلف شدن هفت توله ببر پس از مدت کوتاهی از تولد در خرداد ماه امسال در شرایطی رخ داد که چند نکته در این زمینه قابل تامل است که نخستین آن علت عدم اطلاع رسانی و رسانه ای نشدن این واقعه تلخ زیست محیطی در همان خرداد ماه و پنهان کاری انجام شده در این زمینه است.

علاوه بر این اگرچه به گفته کارشناسان حیات وحش "توله کشی" یکی از ویژگی های گربه سانان به خصوص ببرهاست اما تلف شدن همزمان هفت توله به گفته همین کارشناسان نقطه ای مبهم در این موضوع  است.

ابهام در تلف شدن توله ببرها در ابعاد مختلف آن قدر سوال برانگیز است که به گفته یکی از کارشناسان، اعلام نتایج بررسی کمیته می تواند موجب تعطیلی باغ وحش مشهد به دلیل مشکلات عمیق موجود در آن شود.

برخی اطلاعات تایید نشده حاکی از آن  است که چند ببر طی دو سال گذشته در باغ وحش مشهد تلف شده‌اند و پارسال نیز خبر پیدا شدن هفت تخته پوست و چهار جمجمه ببر در باغ وحش مشهد منتشر شد که مورد اعتراض و پیگیری بسیاری از دوستداران محیط زیست واقع شد.

از نتایج بی اطلاعم

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: هیچ اطلاعی از نتایج بررسی کمیته حقیقت یاب ندارم و برگه نهایی نتایج بررسی ها به من داده نشده است.

تورج همتی افزود: اعلام نتیجه باید توسط دادستانی و معاون دادستان به عنوان مرجع قضایی صورت گیرد.

وی ارائه هرگونه اطلاعات بیشتر در این زمینه را منوط به اطلاع رسانی دادستانی کرد و این در حالی است که به گفته وی در مصاحبه های گذشته اش با ایرنا مرگ چهار توله ببر به صورت جدی دارای ابهام است و احتمال سهل انگاری در نگهداری آنها توسط باغ وحش مشهد بسیار زیاد است.

درخواست مهر و موم باغ وحش مشهد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی پیش از این به خبرنگار ایرنا گفته بود که پیرو مذاکرات اخیر با دادستانی مرکز خراسان رضوی، در قالب نامه ای رسمی درخواست تعطیلی باغ وحش مشهد به این مرجع قضایی ارائه شده است.

همتی افزود: باغ وحش مشهد مجوز فعالیت ندارد و از پارسال نیز مشکلات متعددی در این مجموعه بروز کرده است.

وی ادامه داد: پیش از این به مدیریت این باغ وحش یک سال مهلت برای اعمال استانداردها و آئین نامه های سازمان محیط زیست داده شد اما در این مدت همچنان شاهد تداوم نواقص و مشکلات در باغ وحش مشهد بوده ایم.

او ماهیت مشکلات، نواقص و کاستی های موجود در باغ وحش مشهد را مدیریتی و مرتبط با استانداردها و نیازمند پاسخگویی در قبال سهل انگاریهای رخ داده ذکر و بیان کرد: بر این اساس از دادستان مرکز خراسان رضوی درخواست شد تا بدون ارائه مهلت و فرصت بیشتر، باغ وحش مشهد بلافاصله تعطیل شود.

مهلت چند ماهه به باغ وحش مشهد

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی نیز که خبرنگار ایرنا نتوانست با وجود پیگیری های چند روزه با او در خصوص نتایج بررسی کمیته حقیقت یاب سخن بگوید پیش از این در خصوص مهر و موم باغ وحش مشهد گفته بود: در نشست هفته گذشته با مدیران و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی مقرر شد این سازمان مهلتی چند ماهه و متناسب را برای رفع نواقص فنی باغ وحش مشهد به دادستانی اعلام کند.

فرزاد بهشتی افزود: بر این اساس مهلتی متناسب به مدیریت باغ وحش مشهد برای رفع نواقص فنی داده می شود اما در صورتی که در مهلت مقرر رفع نقص نشود برخورد قانونی اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: چنانچه مدیران باغ وحش مشهد مطابق برنامه زمان بندی اقدام به رفع نواقص فنی کنند موضوع مهر و موم این مجموعه از دستور خارج می شود.

مخالفت دادستان مشهد با تعطیلی باغ وحش این شهر 

دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیز اخیرا به خبرنگار ایرنا گفته بود: مسئولان محیط زیست استان اعلام کرده اند که باغ وحش مشهد استانداردهای لازم را ندارد و حتی درخواست تعطیلی آن را نیز داده اندکه ما مخالف تعطیلی این مرکز هستیم و اعتقاد داریم با نظارت های مستمر توسط دستگاه های مسئول، این مشکلات قابل حل خواهد بود چرا که تعطیلی این محل و انتقال حیوانات آن به تهران به معنی از بین رفتن یکی از مراکز اشتغال و جذب مسافر و گردشگر است.
غلامعلی صادقی افزود: در عین حال سازمان محیط زیست و مسئولان استانی می توانند نسبت به جذب سرمایه گذار به منظور ایجاد باغ وحش جدید در یکی از شهرهای دیگر خراسان رضوی اقدام کنند تا اگر بنا به تعطیلی باغ وحش مشهد شد این حیوانات به جای انتقال به تهران به باغ وحش جدیدی در یکی از شهرهای دیگر همین استان منتقل شوند و  ظرفیت اشتغال، جذب مسافر و گردشگر در استان حفظ شود.

باغ ‌وحش مشهد سال ۱۳۳۹ در محدوده خواجه ‌ربیع تاسیس و با ایجاد شرکت باغ ‌وحش وکیل ‌آباد در سال ۱۳۵۶ در ورودی پارک جنگلی وکیل ‌آباد مستقر شد.

این مکان به عنوان بزرگترین باغ ‌وحش ایران دارای بیشترین گونه‌های جانوری است که از آن جمله می‌توان به شیر، ببر، خرس، خوک، گراز، گربه وحشی، انواع پرندگان، چهار نوع گوزن، شامپانزه و جانداران دیگر اشاره کرد.  

 


نظر شما
ادامه