کد خبر: ۵۱۶۷۱
تعداد نظرات: ۵۷ نظر
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس:
«محمد عبادی‌زاده» افزود: با وجود آن که نجس بودن سگ مورد تصریح اسلام است اما در جامعه به راحتی خرید و فروش و رد و بدل می‌شود ...
 

حکیم مهر: نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس گفت: سگ در فقه اسلامی نجس عینی است و پول خرید و فروش آن هم معامله و مال حرام محسوب می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از عصرایران، «محمد عبادی زاده» در خطبه های نمازجمعه بندرعباس افزود: با وجود آن که نجس بودن سگ مورد تصریح اسلام است اما در جامعه به راحتی خرید و فروش و رد و بدل می شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اضافه کرد: چنانچه بین خریدار و فروشنده سگ اختلافی به وجود بیاید و کار به شکایت بکشد، به دلیل باطل و حرام بودن اصل معامله، محاکم قضایی به دعوای آنها رسیدگی نخواهند کرد.

پی‌نوشت حکیم مهر:

لازم به ذکر است که پیش از این مقام معظم رهبری در استفتایی فرموده بودند:

«خرید و فروش سگ نگهبان و سگ گله و سگ شکاری و نگه‌داری آن در محل مخصوص این حیوانات اشکال ندارد
 

انتشار یافته: ۵۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱۰
وت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
7
11
.......... حلال شد اونوقت خرید و فروش سگ حرام!!
علی، دامپزشک
|
United States of America
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
23
20
سلام
احسنت به این روحانی شجاع که از گفتن حقیقت باکی ندارن،ضمناً استفتاء رهبری هم اشاره داره به سگ گله،نگهبان و شکاری نه سگ هایی که به صورت پت نگهداری میشن طبق فرهنگ غلط غربی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
آدم تعجب می کنه جنابعالی تحصیلکرده باشی
محمد رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
تو اگر دامپزشک باشی من اسممو عوض میکنم!!!!!
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
اولا اینکه مرد به حیوانات خانگی مثل سگ و گربه علاقه دارن و حق نگه داشتن حیوانات خانگی حق مسلم مردم است و هیچ قدرتی حق نداره این حق رو از مردم سلب کنه، دوما اینکه شما و یک عده اقلیت باور دارین نگهداری از حیوانات خانگی الگو برداری از فرهنگ غرب هست یک نوع مغلطه و تفسیر به رای هست. سوم اینکه حرف مقامات و مسئولین حکومتی و پلیس باید منطقی باشه و گرنه کسی به حرفشون گوش نمیده ، این مسئله رو در ممنوعیت از ویدئو و ماهواره دیدیم و در اخر نجس بودن سگ و ..... کاملا یک مسئله بی معنی و غیر علمی هست که فقط در حیطه و غالب فکری دین قرار داره مثل نجس بودن یک انسان کافر که خلاف قوانین حقوق بشر هست و همه ی اینها تا دیر نشده باید تعغیر کنه ......
ممد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
یک جوری گفتی شجاع که فکر کردم راجع یک اسطوره حرف زدی!!!! زور گفتن و غیر منطقی صحبت کردن رو اونم برای یک سری ادمهای ضعیف که کاری از دستشون برنمیاد رو شما ها با شجاعت اشتباه کرفتین.
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
کاملا درست میگه علی آقا.
این دوستانی هم که بحث نجس بودن رو غیرعلمی!!! میدونن و نگهداری از سگ رو اختیاری و مربوط به آزادی و این چیزها میدونن باید بدونن خونه ایی که سگ توش باشه قطعا معنویت توش نیست. البته معنویت مورد نظر اسلام با اون چیزی که تو فکرهای محدود شماست فرق داره. شما شاید ۴ تا خنده و دوست داشتن اعضای خانواده رو معنویت بدونین اما اینها معنویت نیست چون کفار و دشمنان خدا هم خانوادشون رو دوست دارن. معنویت یعنی بندگی خدا و تحت ولایت اهل بیت زندگی کردن. اینها با زندگی با سگ به هیچوجه نمیسازه. خونه ایی که توش سگ باشه فرشته داخل نمیشه و قطعا شیاطین تو اون خونه ولایت دارن حالا هرچقدر هم که طرفداران سگ این چیزها رو مسخره کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
اول اینکه مردم به سگ علاقه دارند بدون الگو گیری از فرهنگ غربی(= انسان محور/ اومانیستی) و حق مسلم آنهاست مغلطه بزرگی است، دوم؛ اقلیت یا اکثریت برای کلام حق فرقی نمی کند. در قرآن داریم مضمونی که می گوید حق ارزشمند و صحیح است و باطل هم نادرست بوده و ارزشش بالا نمی رود حتی اگر همه مردم از حق دوری جسته، بر باطل بگروند چیزی از آن تغییر نمی کند.
در ادیان دیگر الهی هم همین گفته ها با مضامین مشابه تکرار شده پس مدام اقلیت و اکثر یا نکنید چون باز در قرآن داریم که فرعون به پیروان موسی ع گروهی اقلیت خطاب کرد و عبرتی برای آیندگان شد. سوم اینکه من دامپزشک متخصص هستم که البته فکر می کنم به سواد دانشگاهی ربط دادن موضوع اصلا اهمیتی نداشته باشد.
چهارم منطق این است که در عرف جامعه اسلامی ترویج رفتارهای مخالف آحکام و شرع دین و به اصطلاح نادرست ولی البته رایج؛ «تابو شکنی» بعنوان رفتاری ضد اجتماعی مجازاتی سنگینتر از جرائم معمول را می طلبد. نگهداری سگ شکار و امدادگر و نگهبان و گله و پلیس در اسلام مجاز است و دلیلش هم معلوم است که اسلام دنبال محدود کردن سگ نگهداشتن نیست. در عین حال سگ خانگی نگهداشتن حرام است و مشخصات نشان می دهد که اسلام رفتارهای زشتی از قبیل سگ بازی را نشانه رفته است. احکام اسلام هم هر یک حکمتی دارند که شاید برخی منطبق با اصول بهداشت جسم باشد و برخی منطبق با اصول زیست سالم انسانی باشد ولی از ابعاد دیگری همچون بهداشت روان، شرافت دادن به مقام انسان و یا مواردی دیگر. پس اگر حکمت حکم الهی را ندانستیم مجاز به رد آن نیستیم. پنجم اینکه حتی جوامع غربی هم متوجه بیراهه بودن سگ و نگهداری آن هستند و می دانند کجای زندگی انسانی را خراب می کند. حتما در محصولات فرهنگی آنها اگر کمی کنکاش کنید می تونی حتی در فیلمهای کمدی یا ژانر کودک و نوجوان آنها هم امثال چنین طعنه های به سگ داری و سگ بازی را ببینید ( حتی فیلمی مثل «بچه رئیس» در ژانر کودک سراسر چنین محتوای آموزشی ژرفی را به زبان کودکان بیان می کند که توصیه می کنم یکبار آنرا با خانواده ببینید). ششم اگر لطف کنید بجای تخریب شخصیت گوینده مطالب مخالف نظراتشان یا بی سواد خواندن و بی منطق دانستنی کمی بر مطالعه خود بیافزایید خیلی بهتر می شود. و هفتم ایکه من هم نمی دانستم که حکم حرمت سگ بعنوان آنچه امروزه پت نامیده می شود وجود دارد و حتی در شرف تاسیس درمانگاهی برای پت بودم ولی با دیدن فناوری مراجع اول یکه خوردم ولی ضمن تمکین، پس از مختصر مطالعه ای در متون دینی به روایات متعددی از ائمه ع رسیدم که دقیقا بر حرمت نگهداری و خرید و فروش آن و حتی موارد مجاز نگهداری سگ که در بالا گفته شد تاکید نموده اند. جالب است بدانید حتی احکام و قصصی در قرآن هم هست که به موضوع نگهداری سگ البته انواع مجاز آن در اسلام اشاره دارد و این نشان می دهد که اسلام برای استفاده های معمول از این حیوان منعی نگذاشته است. هشتم اینکه برای نگهداری در(محدوده) منازل هم اسلام به برخی حیوانات اشاراتی داشته است.
پس اگر ما به دین اسلام معتقدیم می پذیریم و اگر نیستیم چه خوب که در باره این دین تحقیق کنیم و پذیرای حقیقت باشیم و یا اینکه حداقل احترام بگذاریم.
ناشناس
|
Czechia
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
8
4
تصریح اسلام !!؟؟ چگونه !!؟؟
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
از اونجایی که ابراز نظر از نظر اسلام مجاز هست بنده فکر نمی‌کنم زندگی شخصی کسی تا اونجایی که به کسی آسیب نرسونه ربطی به شخص دیگه داشته باشه بنابراین دخالت تو کار دیگران مجاز نیست چه از نظر دین چه عقل و منطق دوما من فکر نمی‌کنم شما دامپزشک باشید یعنی مطمئنا نیستید
ناشناس
|
United States of America
|
۰۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
11
9
حالا یک سوال : کسی سگ نیاز داشته باشه باید چی کار کنه!؟ چطوری تهیه کنه؟ یا رایگان بهش میدن!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
سلام.
جواب: اگر کسی به داشتن سگ نیاز داره از دو حال خارج نیست.
یا اینکه یه دین و خصوصا اسلام معتقدند و یا نیست.
اگر هست پس دنبال سگ خانگی نمی ره و نهایتا اگر در خانه نیاز به حیوان خانگی داشت می‌ره دنبال حیوانات اهلیی که در اسلام نگهداری اونها نکوهش نشده و انواعی که نگهداریشون با دین منافاتی ندارد، اگر هم سگ گله بخواهد، یا نگهبان و یا حتی شکار یا سگ امدادگر، دین کاملا اینها رو مجاز شمرده و فقط منظورش نگهداری سگ به معنی سگ بازی رو حرام دانسته.
حالت دوم اینکه فرد معتقد به اسلام نیست پس حلال و حرام برایش فرقی نداشته و پول سگ را خواهد داد و سگ را به هر منظوری خواهد خرید. حتی شنیده آید که در دنیا گروه های تحت عنوان زوفیل چه جنایت‌هایی با حیوانات می کنند که شأن آدمی، خرد بشر، اخلاق و پاک سرشتی و شرافت انسانی در خلقت به دلیل عقل و تشخیص حق و باطل رو به شمیعترین شکل ممکن به سخره می گیرند و فکر هم می کنند که حق چنین رفتاری را با خلقت خود دارند. حالا دوست داشتند هم می توانند رایگان سگ را معامله کنند یا بهایش را بدهند، فرقی ندارد چون راه آنها از دین جداست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
14
14
سخن امام جمعه محترم بندر عباس که فرمودند:
"سگ در فقه اسلامی نجس عینی است" جای بحث و تامل دارد.اولین سوال بعنوان یک مسلمان معتقد اینست که کجای قران اشاره به نجس بودن این حیوان شده است.اکنون زمان استدلال است نه امر و نهی کردن بدون دلیل.آیا نگاهداری روباه ویا شیر یا خرس هم اشکال شرعی دارد؟. چرا نگاهداری اسب اشکال ندارد ولی سگ دارد؟. اسب به انسان فایده میرساند، سگ هم میرساند، سگ به انسان بیماری منتقل میکند اسب هم همینطور. این حاج آقا و هرکس دیگر تا یک دلیل عقلی و منطقی و علمی نیاورند صحبت هایشان مورد قبول کسانی که فکر میکنند نمی افتد. بنده بعنوان یک دامپزشک که هیچوقت سگ را درمان ننموده ام و نگاه داری نکرده ام ولی با این بحث که این حیوان قابل نگاهداری نیست آنهم یک نوع خاصش مخالف هستم. اگر نجس است پس سگ شکاری و نگهبان هم باید نجس باشد.اگر به زور میگویید برخی از آنها نجس هستند با عرض معذرت جامعه آنرا قبول نمیکند. اگر در معاله آن مشکلی پیش آمد و قوه قضاییه دخالت نکر قوه قضاییه مرتکب بی قانونی شده است. اگر معامله یک چیز ممنوع است باید قانونی دال بر ممنوعیت آن مورد تصویب مجلس قرار گرفته باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
آقای محترم سگ چون از نژاد خوک است ودر قران به خوک اشاره شده یکم سوالتون بالاتر ببرید
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
9
13
تمام حیوانات مخلوق خدای مهربان هستند.بایستی حق وحقوق حیوانات طبق روایات اسلامی محترم شمرده شود.
همین سگ باوفا از خیلی از آدمهای فاسد وفاسق ودزد بهتر است.
پاسخ ها
بنده خدا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
کی گفته حقوق حیوانات رعایت نشه؟؟؟؟ اما حقوق حیوانات اینه که با انسان زندگی کنن؟؟؟؟ پس گرگ و گراز رو چرا نمیارین تو خونه؟؟؟!!!! نگهداری از سگ تو خونه فقط تقلید از فرهنگ غرب و یه کار حساب شده برای دور کردن معنویت از خانواده های مسلمان و شیعه و همچنین کاهش جمعیت مسلمونها و شیعیانه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
5
13
....................... از سگ باوفاتر وجود نداره . سگهای موادیاب ، زنده یاب و ... تکلیفشون چیه ؟
.........................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
آنها را اسلام مجاز دانسته و تایید هم کرده و حتی با کلیت نگهداری از سگ (دارای فایده و کار راه انداز) مشکلی ندارد اما نگهداری سگ به منظور سگ بازی و انس گرفتن با آن حیوان را نکوهش نموده و حتی حرام دانسته.
مهر آیین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
6
11
.............
سگ درقضیه خواب سیصد ساله همراه اصحاب کهف بود ه!!!واقعا چه ضرورتی داشت یک نجس عینی به عنوان یک آیه و نشانه همراهشون باشه!!
نجس عینی بودن سگ مبنای متقنی نداره!!!
سگ حیوان وفاداریه.
سگ گله سگ نگهبان
سگ شکاری همه اینا برای انسان بسیار مفیدن!!
چرا باید همچین نگاه...ی به این حیوان مهربون و دوستداشتنی و وفادار داشت؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
آن مثل قرآنی حکمتش این است که به ما بیاموزد که همنشینی با نیکان اثرش مانند کیمیاست که حتی سگی در این همنشینی و وفا شایسته ثبت در تاریخ می شود و نامش با نیکان ثبت می شود. نه اینکه بگوید سگ نجس نیست یا حیوان خوبی هست و نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
5
12
عاای شد. مهمترین مشکل مملکت ما برطرف شد.
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
حالا چرا نجسه ؟دلیل عقلایی داره یا اینکه حرفی از روی تعصب .......... هست؟
فاطمه
|
Austria
|
۰۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
3
7
سگی رو که بزرگ کردیم چه طور باید رایگان بدی دست مردم ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
به احکام دین اگر معتقدید که خوب حکم بزرگ کردنش را هم می دانستید و این کار را کرده است و اگر معتقد نیستید هم پس چرا سوال می کنید که یا شرع منافات خرسد و فروشش را حل کنید؟
با این حال اگر سگ نگهبان یا شکاری سال امدادگر است با خیال راحت می تواند بفروشید و درآمدش هم کاملا حلال است. نگران نباشید.
یک ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
4
6
اگر خرید و فروش سگ حرام است چطور داد و ستد با کسانی که گوشت سگ یکی از لذیذ تمرین غذای اونجاست حلال
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
قرار نیست که ما از آنها گوشت سگ بخریم بلکه مایحتاج را می توان بر حسب ضرورت و بر طبق شریعت از هر که با مسلمانان نمی جنگ خرید یا فروخت. البته با رعایت احکام دینی.
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
معامله با کفار از لحاظ شرع اسلام حرام است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
4
5
پس دولت اسلامی ما سگ های خارجی رو چطور وارد کرده ...
یعنی مفتی وارد شدن
یا خودشون امدن
....الان سگای پلیس جریان شون چطور شکل گرفته!!!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
من خودم با یک پلیس مواد مخدر صحبت میکردم میگفت سگ عقیم شده و مواد یاب رو سال 1383 150 ملیون تومان ایران از کشور المان خریداری کرده بود و در مدت یک سال یک تن مواد مخدر کشف کرده بود این سگ که میگن نجس هست در زلزله بم جان 500 نفر رو یک سگ از زیر آوار نجات داده بود پس ایران معامله حرام کرده اونم مجری قانون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
سگ دارای فایده در اسلام مشکل ندارد بلکه سگ بازی مشکل دارد.
یک اریایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
7
5
آخه کدوم عقلی این حیوون رو نجس میدونه،کسایی که با سگ زندگی کرده باشم خودشون میفهمن که تنها حیوونی هستش که جان صاحبش رو بیشتر از جان خودش دوست داره،حالا چرا نجس واقعا قابل تامل هست این موضوع
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
بله حکمت احکام رو ندانستن دلیل بر انکار آنها نیست. ضمنا سگ دارای فایده در اسلام مجاز هست
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
6
2
پس خداوند چرا سگ اصحاب کهف رو پس از چندین سال دوباره زنده کرده و در قران نوشته یعنی این روحانی بیشتر از خدا میداند
محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۳
6
0
اگر سگ نجس هست چرا پلیس ایران به کشور المانی برای برای هر قلاده سگ مبلغ 500 ملیون پرداخت میکنه مجری قانون چرا معامله حرام انجام میده ........................... فقط به زور میگن نجس هست پس نجاسات رو باید از بین برد اگر سگ نجس هست چرا میزارین در کشور معامله انجام بشه اگر معامله سگ حرام هست چرا در آگهی های رسمی سگ میفروشن زیر نظر قانون کشور؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
1
12
با وفا بودن و مفید بودن سگ بر کسی پوشیده نیست و کسی هم ایرادی به اون سگهای نگهبان و شکاری نمیگیره . متاسفانه فرهنگ استفاده از سگ تغییر کرده . جای نگهداریش شده توی رختخواب و جنگ و دعوای سگها هم شده برای بعضی قمار و شرط بندی.
توی قران درباره سگ اصحاب کهف گفته شده که سگ انها جلوی در غاز خوابیده بود . نمیگه توی بغل صاحبش خوابیده بود (شبیه فرهنگ غلط امروزی)
پاسخ ها
سید مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
البته که جنگ و دعوای سگ و شرط بندی یک کار غیر اخلاقی و کثیف و جنایت هست.... ولی خوابیدن با با حیوانات خانگی و سگ و گربه و غیره یک مسئله شخصی هست و از نظر شما یک فرهنگ غلط هست که شما میتونی انجام ندی مثل سیگار کشیدن و غلیان کشیدن که الگو گرفته شده از فرهنگ غرب هست..... اینکه مردم حیوانات خانگی نگه میدارن به خودشون مربوطه و شما لطف کن سرتو از زندگی مردم بکش بیرون.....
سید مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
4
4
درواقع ایده نجاست و طهارت ایده‌ای است که قبل از علم بنیان‌گذاری شده و هیچ ارتباطی با علم ندارد. فکر کنید قرار دادن خون و مدفوع در یک رده کاملا بی‌ارتباط با هم است و اینها نمی‌توانند در یک گروه قرار بگیرند. خون از نظر طبی و باکتریولوژی در انسان سالم کاملا پاک و استریل است اما مدفوع مملو از باکتری‌های مختلف است. قرار دادن این دو در یک رده نشان می‌دهد که هر کس که این ایده را ابداع کرده هیچ اطلاعی از واقعیت‌ها نداشته و بقیه این هفت هشت‌تایی هم که مثال زدند، هیچ یک از نظر علمی و بهداشت مدرن یا از نظر تئوری باکتریولوژی که پاستور پیشنهاد کرد قابل قبول نیستند. کاملا می‌توانیم یکی یکی همه را رد کنیم که چرا فکر می‌کنیم مثلا ادرار استریل‌تر از بزاق دهان انسان است در حالی که ادرار کاملا استریل است و از نظر پزشکی در آدم سالمی که عفونت ادراری ندارد هیچ گونه نجاست یا چیز منزجرکننده‌ای در آن نیست.و اینکه شما جریحه دار شدن عفت عمومی را برای توجیه بی قانونی و حرفهای غیر منطقی خودتون میزنین فقط ریشه در نجاست سگ و خوک داره که کاملا غیر علمی و غیر منطقی هست. و اینکه به بهانه عرف نبودن کار و عملی ما بخوایم ممنوع بودن اون عمل رو توجیح کنیم یک نوع مصادره به مطلوب هست که فقط در غالب فکری خودتون منطقی هست......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
دوست گرامی
نجاست در واقع در احکام به معنای خباثت دلالت داشته و واقع حکمت آن در آلودگی مادی نیست. این عبارت در واقع متضاد عبارت پاکی بوده که مفهومی معنوی است و با معنای تمیزی یا نظافت که معنای آن دوری از آلودگی مادی و کاملا منطبق بر اصول بهداشت است، فرق دارد. البته پاکیزگی و تمیزی در دین همواره با همدیگر ستوده شده اند و نجاسات به معنای خباثت ها و کثافات نیز با هم نکوهیده دانسته شده اند و به همین دلیل گاهی ما این دو گروه مفاهیم را به دلیل همپوشانی بسیار زیادشان با هم اشتباه می گیریم.
حاجی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
5
2
 هیچ توضیح علمی وجود ندارد که خوک یا سگ یا گربه یا پلنگ هیچ‌کدام‌شان نجس باشند. اصلا ایده نجس بودن وجود ندارد. بسیاری از سگ‌ها هستند که از نظر بهداشتی خیلی بهتر از آدم‌ها نگه داشته می‌شوند. حامل هیچ ویروس و باکتری هم نیستند و از نظر مهر و محبت و کرامت هم شاید از بعضی از انسان‌ها برتر باشند. این نجس بودن اصلا مسأله‌ای نیست که در طبیعت وجود داشته باشد. درباره خوک هم اسطوره‌ای هست با این مضمون که عده‌ای کافر شده بودند و با یهودی‌ها می‌جنگیدند و خدا آنها را نفرین کرد و به صورت خوک درآورد و به این جهت گوشت خوک خوردن را در دین یهودی‌ حرام کردند و بعد به اسلام هم کشیده شد. یعنی اگر فکر کنید که [خوک] بیماری منتقل می‌کند، پس گوسفند و بز هم می‌کند. گاو هم سل منتقل می‌کند و تب مالت را گوسفند هم منتقل می‌کند. یعنی همه‌شان. حالا اگر از نظر بهداشتی بخواهید نگاه کنید آدم‌ها بیشتر از همه به همدیگر بیماری منتقل می‌‌کنند. اصلا مسأله نجاست در پارادایم دین است نه طبیعت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
بله توضیحی در علم بهداشت درباره نجاست وجود ندارد. کفار هم به محض اسلام و انجام غسل‌ (و نه لیف و صابون زدن یا ضدعفونی) طاهر می شوند. پس می توان دانست که موضوع نجاست و طا ر شدن یک موضوع بهداشتی نیست بلکه مفاهیمی کاملا معنوی است که در عین هم پوشانی زیادش با اصول بهداشتی، مفهومی کاملا معنوی است.
اگر دین را درک و پذیرش کنیم، نجاسات هم به تبع آن.
آن اسطوره هم که گفتید خبری نادرست است بلکه در قرآن داریم که بوزینه شدند به این مفهوم که شرافت آدمیزادی و مقام خلیفه اللهی برای همیشه از آنها سلب شد اما بوزینه نججس نیست. پس خوب است با علم و مطالعه نظر بدهیم و نه بر اساس باورها یا شنیده های غیر نوثق
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
2
2
اصلا مسأله علمی نیست. ما نمی‌توانیم بگوییم که سگ یا خوک یا...... نجس است.در پارادایم نجاست که به طور کلی در علم بهداشت وجود ندارد. اینها بیشتر ایده‌هایی است در دین که هیچ گونه دلیل قاطعی هم برایش ندارند که چرا مثلا سگ یا خوک نجس است. نه تنها سگ و خوک بلکه غیرمسلمانان هم نجس هستند و نمی‌توانید به آنها دست بزنید. این تنها در اسلام هم نیست و در اکثر دین‌ها می‌توانید آن را ببینید و اینها برداشت‌هایی است که در قرن جدید که دید بشر نسبت به طبیعت عوض شده باید در آن تجدید نظر کرد . اتفاقا از نظر کرامت فکر نمی‌کنم انسان‌ها خیلی پیشرفته‌تر از سگ‌ها باشند....
عمدهٔ شهرت گالیله به دفاع علمی او از نظریهٔ کوپرنیک برمی گردد. کوپرنیک مدتی پیش از گالیله گفته بود که خورشید به گرد زمین نمی‌چرخد. ردّ فرضیهٔ زمین مرکزی کلیسا که صدها سال بود همچون سخنی آسمانی تلقی می‌شد منجر به محکوم شدن گالیله در دادگاه تفتیش عقاید شد؛ و اگر بموقع توبه نکرده بود زنده زنده در آتش سوزانده شده بود! گالیله همچنین با تلسکوپی که خود ساخته بود به رصد آسمان‌ها پرداخت و توانست جزئیات سطح ماه را مشاهده نموده و مورد مطالعه قرار دهد. همچنین در زمان او فکر می‌کردند که برای ادامه حرکت جسم به نیرو نیاز است . اما او با ازمایشی نشان داد که این دیدگاه اشتباه است و این موضوع بعدها منجر به قانون اول نیوتن شد.
رضوان
|
Switzerland
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۳
1
2
اقا شما که در نماز جمعه فرمایش میکنین برای نجس بودن هاپو و...... لطف کن ی نظری هم بده راجع پولای مردم که توسط دولت و بورس و بانکها بالا کشیده شد. راجع به نخریدن واکسن کرونای مورد تایید سازمان بهداشت جهانی فایزر و مادرنا و استرازنکا.. یک فرمایشی بکنین، همش نمیشه راجع چیزایی که دلتون میخواد فرمایش میکنین!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
بالا کشیدن پول را در نشریات جرم شناسی یا مجلات اقتصادی می توان دید که همراه با بحثهای سلامت اداری و سلامت اقتصاد بسیار مطرحند
ممد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
1
2
اقا در سال ۹۸ حدود ۵۱۳۴ نفر در ایران خودکشی منجر به مرگ انجام دادن ، یعنی روزی ۱۵ نفر، که همه بخاطر مسایل اجتماعی و اقتصادی و خانوادگی بوده، حالا شما به هیچ جاتون برخورد نکرده ولی اینکه یک نفر یک سگ تژئنی در خانه نگه میداره این براتون مسئله شده!!!!؟؟؟؟
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰
2
3
اقا جان من خودم یک زمانی خیلی مذهبی بودم...... ولی الان عاشق سگ هستم و در خونه یک سگ دارم ، اصلا سگ برام خیلی مقدس هست، اگر بخواین خیلی فشار بیارین و جا نماز اب بکشین ، کلا برای همیشه از دین و مذهب میکشم بیرون......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
سلام نجس بودن سگ حتما علتی داشته که هنوزهم معلوم نیست.فک کنم تو قرآن هم آمده
سید
|
Switzerland
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۴
4
2
هر کی از سگ خوشش نمیاد میتونه از این مملکت بره...... راه باز و جاده دراز...... به سلامت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۹
0
4
مشکل اینجاست که هرکسی برای خودش شده یه نظریه پرداز،وهرکسی به خودش این اجازه رو میده که نسبت به مسائل دینی سلیقه ای برخورد کنه،وهرحکمی از احکام دین که به مزاقش خوش نیامد با آن مخالفت کنه،وقتی اسلام یه چیزی رونجس اعلام می‌کنه دلایل زیادی داره که شاید درفهم وعقل مانگنجد لذا اسلام عزت و کرامت انسان را بالاتر از آن میداند که باسگ حشرونشرومعاشرت داشته باشد،حال اگر کسی کرامت انسانی خودش رادراین حدمیداندکه باسگ دمخوروهمنشین باشد اشکالی ندارد،اولیاقت خودش را همین قدر میداند ،لذافرموده اندخلایق هرچه لایق،،،انشاالله بعداز مرگ هم با همان سگ محشورباشی،اما این رابدان که خالق سگ(خداوند)سگ رانجس اعلام کرده(توسط پیامبران واهلبیت،ومراجع)وله انسان کرامت داده ،لذااگرکسی خودش را خواست همردیف وهمترازسگ کند هیچ مانعی نیست ،ولی به حکم دین خورده نگیرید که درحدواندازه شما نیست این اظهارنظرها،،کسانی که خیلی دغدغه این را دارند که سگ راپاک قلمداد کنند ،بروند تحقیق کنند ببینند چراظرفی راکه سگ لب زده باید خاکمال کنند،بعدببینید این حکم اسلام که سگ رانجس اعلام کرده ارزش دادن به انسان وبشر بوده،یاتخریب شخصیت جناب سگ ،والا خودسگ ازاین حکم اسلام به اندازه ای که شما ناراحت هستید ناراحت نیست،بعضی مواقع سگ بهتراحکام و مسائل شرع مقدس راعمل میکند تا یه عده آدمهای به اصطلاح روشنفکر کوردل
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۲
میگین سگ نجسه اما یه دلیل درست تا حالا نشنیدم
سک بیماری میاره مثلا حیوانات دیگه‌ای هم مثل گربه یا اسب و خرگوش هم بیماری میاره مثلا یکی از اقوام بخاطر خرگوش مشکل ریه گرفت و ما چندین ساله سگ داریم هیچ اما خرگوش حرام نیست
یا میگین ترویج فرهنگ غربه یا خانواده رو از داشتن بچه بی نیاز میکنه
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
1
6
من بی سوادی
ولی باور دارم هر که به هر چه علاقه داشت با همون محشور می شود. شما با سگتون وما هم با باورمون محشور می شویم. جایگاه انسان که اشرف مخلوقات است در کنار سگ زندگی کردن نیست
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۳
2
3
نجاست سگ از بدیهیات واحکام ضروری فقه شیعه واهل سنت است و در طول تاریخ اسلام این حکم قطعی بوده است وحکم شرعی ثابت است وبا نطرات علمی تغییر نمی کند .مثل خوک که سالها در غرب استفاده کردند والان از خوردن ان منع می کنند اما در همه ی زمانها اسلام خوک وسگ را نجس می داند
سید‌علی حسینی‌پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
1
5
سلام ؛ نگهداری سگهایی که به انسان سود می‌رساند جایز می‌باشد و شرع مقدس هم مانعی برای نگه‌داری آنها مثل سگ گله و سگ نگهبان و هر نوع سگی که بنوعی سودی به انسان برساند اشکال ندارد .
سیدعلی حسینی‌پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
1
3
سلام ؛ نگهداری سگهایی که به انسان سود برساند جایز می‌باشد و اسلام آنرا حرام نمی‌داند مثل سگ گله و سگ نگهبان و سگ پلیس و ...
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
1
2
یا سخنان ایشون تقطیع شده یا هر چیز دیگری
متن کامل جواب رهبری :
آیت الله خامنه‌ای:

خرید و فروش سگ نگهبان و سگ گله و سگ شکاری و نگه داری آن در محل مخصوص این حیوانات اشکال ندارد، و سزاوار است از نگه داری سگ به گونه ای که در فرهنگ منحط غرب رایج است جدا خودداری شود.
اسلام نسبت به حیوانات از هر دین یا فرد دیگری مهربان تر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۵
1
1
دوستان ما چگونه حرف پزشک مان را گوش می کنیم وقتی می گوید فلان غذا برایت ضرر دارد ولی یک مسئله که از دین مان برگرفته است که حتما صلاح ما در ان بوده که گفته شده نجس که خودمان رعایت کنیم جبهه میگیریم مثل این که اگر ما همه مان هم سگ داشته باشیم چه ضرری برای مسئولین دینی ما دارد بخدا برای خودمان همه اش ضرر است ما یک پرنده کاسکو داریم که با ما حرف میزند با ماشادی میکند با ما موقع ناراحتی غمگین میشود تمام وقت مارا گرفته است . وجدان خودمون راحت است که نجس نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
0
1
سلام

نجس بودن سگ با نگهداری آن در صورت وجود منافع مورد تائید عرف و عقلا، مثلاً برای نگهبانی، شکار، نگهداری از گله و آنچه که امروز در خارج کردن مرده ها از زیر آوار و غیره مورد استفاده قرار می گیره اشکال ندارد.
سیروان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
0
1
ببینید دوستان من آدم مذهبی نیستم ولی این و خوب می‌دونم دین و اسلام راه زندگی و نشون میده ک برای ما مفیدو صحیه!!حالا شما میخوای عمل بکنی میخوای نکنی و هرکس آزاده ک سلیقه هاشو سوق بده و انجام بده!!

آزادی عمل سلیقه ای و حقوق شهروندی حق همه ماست شما میخوای تو خونت سگ نگهدار میخوای نگهندار!!قابل احترامی.وای واقعیت و تحریف نکنید

اسلام میگه همه حیوانات مخلوق خدا هستن و محبت و کمک رسانی بهشون باعث خشنودی خداست حتی ی داستان از یک امام شنیده بودم ک آبی ک برای خوردن داشت ب سگی داد ک در گرما بسیار تشنه بود

استفاده از سگ در محیط باغ و فضای آزاد برای نگهبانی و شکار خیلی هم مفید و خوبه و دین هم تایید کرده

حالا خدا میگه بنده ی من این سگی ک میاری تو خونت رو رخت خوابت می‌خوابه باهاش همنشین میشی هم اون سگ بیچاره اذیت میشه ک تو فضای بستس و تو محیط باز تحرک و فعالیت نداره هم نگهداریش دردسر سازه هم بیماری های مشترک باهاش داری هم خودتو اذیت میکنید هم اون حیوون بیچاررو حالا خلاصه و لپ این مطلب میشه نجس یا حرام ک بصورت قانون الهی دراومده ک نگهداری از سگ در محیط بسته خانه حرام است کاش بجای گفتن فقط حرام بودن و نجس بودن مسائلی و بیشتر برامون بشکافن و فقط بصورت کلمه و کلیشه ای حرام و نجس رد نشن

چرا فقط نگهداری سگ در منزل حرام است؟چرا گربه نجس نیست؟چرا پرنده نجس نیست حتی برای نگهداری پرنده توصیه هم شده

دلیلش اینه ک فیزیولوژیک سگ جوریه ک بخاطر انگل و باکتری های برای سلامتی مون خوب نیست و علت های دقیق پزشکی ک باور کنید تو آینده متوجه میشین

بجای تحریف کردن و مخالفت ب تحلیل بپردازین و با واقعیت نجنگید
نظر شما
ادامه