کد خبر: ۵۱۶۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی از شناسایی ۲ کانون‌ بیماری آبزیان در استان مرکزی خبر داد و گفت: واردات گوشت بازار کشتار داخلی را فلج کرده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر محسن شانقی» مدیرکل و «فراهانی» مدیر روابط عمومی دامپزشکی استان مرکزی با حضور در دفتر خبرگزاری تسنیم استان مرکزی از بخش‌های مختلف این رسانه بازدید کردند و در جریان روند فعالیت این خبرگزاری قرار گرفت.

شانقی از بخش‌های خبری این مجموعه بازدید و در گفت‌وگو با خبرنگاران و اعضای تحریریه این دفتر در استان در جریان امور مربوط به اطلاع‌رسانی خبرگزاری تسنیم در استان مرکزی قرار گرفت.

افزایش 14 درصدی واکسیناسیون دامی در استان مرکزی

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با اشاره به عملکرد حوزه دامپزشکی در استان مرکزی اظهار داشت: عملکرد دامپزشکی استان مرکزی در حوزه بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی در قالب واکسینه دامی و مقابله با بیماری‌های واگیری و غیرواگیر انجام می‌شود که در 4 ماهه نخست امسال در این حوزه تعداد دو میلیون و 50 هزار راس دام واکسینه شده‌اند.

وی افزود: واکسن‌های کوبیده شده عمدتا در راستای مقابله با بیماری‌های رایج دامی اعم از آبله، شاربن، تب برفکی و بیماری‌های استراتژی و غیراستراتژی به جمعیت دامی استان تزریق می‌شوند، در مدت مشابه سال گذشته تعداد یک میلیون و 800 هزار راس دام در استان مرکزی واکسینه شدند که آمار امسال افزایش 14 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی تصریح کرد: در راستای اجرای سیستم مراقبت از بیماری‌های دامی 264 هزار راس دام در 4 ماهه امسال مورد معاینه و کنترل بیماری‌ها قرار گرفته‌اند و سل گذشته 202 هزار راس دام تحت‌الشعاع این اقدامات قرار گرفتن و این آمار نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش 30 درصدی داشته است.

شانقی ادامه داد: در حوزه بازدید کارشناسی در راستای اجرای طرح تقویت سیستم مقاومت در 4 ماهه نخست امسال تعداد یک هزار و 52 مورد بازدید به انجام رسیده است که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته 662 مورد به ثبت رسیده که امسال افزایشی 40 درصدی داشته است.

وی عنوان کرد: تعداد 10 هزار و 170 راس دام در مدت 4 ماهه نخست امسال در حوزه کنترل بیماری‌های انگلی مورد معاینه واقع شده‌اند که سال گذشته در مدت مشابه این آمار به تعداد 187 هزار راس به ثبت رسیده بود که باید بگوییم در این حوزه شاهد کاهش عملیاتی بوده‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در اماکن دامی تحت پوشش عملیات مبارزه تاکنون تعداد 112 مورد بازدید به‌عمل آمده است، همچنین در حوزه مقاوم‌سازی دامی علیه بیماری سیاه‌زخم و یا شاربن از ابتدای سال تاکنون تعداد 63 هزار راس دام مایه‌کوبی شده‌اند که در مدت مشابه سال گذشته تعداد 140 هزار راس دام مورد مایه‌کوبی واقع شده بودند.

برخورد جدی و مقاوم علیه شیوع بیماری «لمپی اسکین» در استان مرکزی

شانقی بیان کرد: باتوجه به اینکه امسال بیماری «لمپی‌اسکین» در استان مرکزی شیوع یافت مجموعه دامپزشکی استان مرکزی عمده‌ترین توجه خود را بر روی مقابله مبارزه با این بیماری متمرکز ساخت و همین رویارویی نابه‌هنگام با بیماری لمپی‌اسکین سبب شده تا از انجام برخی از وظایف براساس روند عادی عقب بمانیم و این کاهش عملکرد تنها به این خاطر است.

افزایش 31 درصدی جوجه‌ریزی در استان مرکزی

وی افزود: در بخش طیور در واحدهای گوشتی، تخم‌گذار و مادر از ابتدای سال تاکنون تعداد 13 میلیون و 600 هزار قطعه جوجه‌ریزی شده که در مدت مشابه سال گذشته این آمار معادل 10 میلیون و 338 قطعه ثبت شده و افزایشی 31 درصدی داشته‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: در حوزه کانون بیماری‌های طیور از ابتدای سال تاکنون تعداد 30 کانون شناسایی شده که در مدت مشابه سال گذشته این تعداد 13 کانون ثبت شده است و افزایش میزان گزارش‌گیری و جوجه‌ریزی از جمله عوامل موثر در رشد این آمار است.

پیشرفت دامپزشکی استان مرکزی در حوزه مراقبتی

شانقی عنوان کرد: خوشبختانه امسال توانسته‌ایم سیستم مراقبتی دامپزشکی را بهبود ببخشیم به‌گونه‌ای که میزان بیماری‌یابی‌های این حوزه به 30 مورد افزایش یافته است، همچنین در حوزه نمونه‌برداری آزمایشگاهی در مورد شناسایی بیماری‌های طیور از ابتدای سال تاکنون 5 هزار و 888 مورد نمونه‌برداری شده که سال گذشته در مدت مشابه این فعالیت در قالب 4 هزار و 523 مورد به انجام رسیده که در نتیجه میزان نمونه‌برداری افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در راستای شناسایی بیماری‌های طیور واحدهای صنعتی فعال در این عرصه را مورد بازرسی قرار داده‌ایم و تاکنون تعداد 2 هزار و 421 مورد بازرسی در این حوزه به انجام رسیده که این اقدام در مدت مشابه سال گذشته 3 هزار و 721 مورد بوده است.

پیشگیری از شیوع آنفولانزای پرندگان در دستورکار قرار دارد

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: در راستای مقابله و پیشگیری از شیوع بیماری آنفولانزا پرندگان از ابتدای سال تاکنون تعداد 2 هزار مورد بازدید مراقبتی از روستاها، مزارع مرغداری، واحدهای توزیع، تالاب‌ها و کشتارگاه‌ها به انجام رسیده و در جریان این بازدیدها تعداد 2 هزار و 657 مورد نمونه‌برداری پایش آنفولانزافوق‌حاد پرندگان انجام شد که پاسخ تمامی آنها منفی است.

شانقی افزود: امسال تعداد 496 قطعه از طیور استان مرکزی بر علیه بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان واکسینه شده‌اند و سال گذشته عملیات واکسینه طیور استان از ابتدای مردادماه آغاز شد و امسال برای پیشگیری از شیوع این بیماری فعالیت‌مان را در این عرصه از ابتدای سال آغاز کرده‌ایم.

وی ادامه داد: بازدید از 38 واحد نگهداری طیور به‌منظور ممیزی ساختن واحدها و با هدف اصلاح ساختار واحدها، اطلاع‌رسانی و آموزش به روستاییان و مرغداران از دیگر اقداماتی است که از ابتدای امسال به انجام رسانده‌ایم، همچنین در حوزه آبزیان نیز از ابتدای سال تاکنون تعداد 42 مورد بازدید مراقبتی از مراکز آبزی‌پروری به انجام رسیده است.

شناسایی دو کانون بیماری آبزیان در استان مرکزی

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی عنوان کرد: در چهارماهه نخست امسال دو کانون بیماری آبزیان شناسایی شده است و از ابتدای سال تاکنون 20 مورد نمونه‌برداری آزمایشگاهی داشته‌ایم که این آمار در سال گذشته حدود یک هزار و 267 مورد به ثبت رسیده زیرا سال گذشته در حال اجرای طرحی برای ردیابی بیماری وی.اچ.اس در میان آبزیان بودیم.

شانقی خاطرنشان کرد: در حوزه زنبورپروری از ابتدای سال تاکنون تعداد 9 مورد بازدید و تعداد 58 مورد نمونه‌برداری آزمایشگاهی انجام شده است و خوشبختانه امسال و سال گذشته در این حوزه شاهد وجود کانون بیماری نبوده‌ایم.

وی بیان کرد: در راستای اعمال نظارت بر بهداشت عمومی و موادغذایی در 4 ماهه سپری شده از سال تعداد 39 هزار و 163 راس دام سبک و سنگین در کشتارگاه‌های استان مرکزی مورد بررسی واقع شده‌اند، میزان کشتار دام در استان مرکزی امسال با کاهش چشمگیری مواجه شد و علت آن افزایش قیمت گوشت و کاهش مصرف مردمی بود.

واردات گوشت منجمد بازار کشتار داخلی را فلج ساخت

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: سال گذشته در 4 ماهه ابتدایی سال میزان 55 هزار و 428 راس دام سبک و سنگین ذبح شده بودند که این آمار در مدت مشابه امسال کاهشی 20 تا 30 درصدی داشته است، واردات گوشت منجمد گوساله نیز سبب گرایش عمومی به خرید اینگونه گوشت‌ها شد.

شانقی ادامه داد: میزان کشتار دام سنگین در 4 ماهه ابتدایی سال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 29 درصد و میزان کشتار دام سبک نیز در این مدت کاهشی 27 درصدی داشته‌اند، واردات گوشت به داخل کشور امسال رشدی 3 برابری داشته و همین مسئله سبب شد تا مردم استقبال کمتری از کشتار داخلی داشته باشند.

وی عنوان کرد: میزان گوشت استحصال شده در استان مرکزی از ابتدای سال تاکنون حدود یک میلیون و 712 هزار کیلوگرم بوده که این آمار در مدت مشابه سال قبل حدود 3 میلیون و 229 هزار کیلوگرم به ثبت رسیده است، همچنین تاکنون حدود 415 راس لاشه ضبط شده که این میزان در مدت مشابه سال گذشته 210 راس بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در چهارماهه نخست امسال تعداد 8 میلیون و 669 هزار قطعه طیور در استان مرکزی کشتار شده که این آمار در مدت مشابه سال گذشته 8 میلیون و 243 هزار قطعه بوده است و در این حوزه افزایشی 5 درصدی داشته‌ایم.

شانقی بیان کرد: مقدار گوشت استحصال شده طیور در 4 ماهه نخست امسال حدود 20 هزار تن بوده که این میزان در مدت مشابه سال قبل 18 هزار و 500 تن به ثبت رسیده و امسال فزایشی 6 درصدی داشته است، امسال تعداد 57 هزار قطعه طیور ضبط و سال گذشته تعداد 79 هزار قطعه طیور ضبط شده بود که باید بگوییم خوشبختانه میزان کیفیت تولید امسال ارتقاء یافته است.

وی افزود: تاکنون 37 هزار مورد بازدید از واحدهای تولیدی، نگهداری و مراز عرضه طیور به انجام رسیده است و طی فرایند این بازدیدها 29 تن محصول از مراکز عرضه جمع‌آوری و ضبط شده که این آمار در سال گذشته 108 تن بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون تعداد 128 مورد واحد متخلف به مراجع قضائی معرفی شده که در مدت مشابه سال گذشته این تعداد 86 مورد بود، همچنین از ابتدای سال تاکنون تعداد 19 هزار مورد آزمایش در حوزه بیماری‌های مختلف انجام شده که این عملیات در مدت مشابه سال گذشته به تعداد 22 هزار و 500 نمونه رسیده بود.

کاهش در صادرات ماهی زینتی

شانقی عنوان کرد: متاسفانه روند صادرات محصولات دامی استان مرکزی نیز تحت‌الشعاع تحریم‌ها واقع شده که به این سبب با کاهش میزان صادرات مواجه شده‌ایم و این کاهش صادرات مبنی بر عدم کیفیت تولیدات نیست زیرا ماهی زینتی استان مرکزی رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده است، از ابتدای سال تاکنون موفق به صادر کردن 22 هزار قطعه ماهی زینتی از استان مرکزی شده‌ایم درحالی که سال گذشته در مدت مشابه تعداد 595 هزار قطعه ماهی زینتی از استان صادر شده بود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته میزان تولید تخم‌مرغ در استان مرکزی صفر بود در 4 ماهه نخست امسال حدود 614 هزار کیلوگرم تخم‌مرغ در این استان تولید شده که رشدی 100 درصدی داشته است، همچنین تاکنون میزان 96 تن خوراک دام و طیور تولید و 45 تن مرغ منجمد نیز صادر کرده‌ایم.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی بیان کرد: گفتنی است پیرو بروز گرانی‌ها در بازار مرغ و تخم‌مرغ سیاست‌های وزارت‌خانه با تغییراتی مواجه شد و به‌منظور اعمال سیاست تنظیم بازار صادرات مرغ و تخم‌مرغ ممنوع و به تازگی بطور مجدد آزاد شده است.

شانقی افزود: حیطه وظایف مجموعه دامپزشکی استان مرکزی در حوزه تالاب میقان بر دو بخش بیماری‌یابی و تشخیص نوع بیماری‌ها منتهی می‌شود که پس از انجام این دو وظیفه نسبت به کنترل و پیشگیری از شیوع آنها اقدام می‌کنیم، همچنین کنترل شیوع بیماری‌ها از حیوانات اهلی به حیوانات وحشی و یا از حیوانات به انسان‌ها بر عهده مجموعه دامپزشکی گمارده شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر اخطار شیوع بیماری‌ تحت عنوان تب خوکی ابلاغ شده و باتوجه به اینکه گرازهای وحشی موجود در استان مرکزی از نژاد خوک‌ها بشمار می‌آیند نسبت به شناسایی کانون‌های بیماری و حیوانات مبتلا شده اقدام کرده‌ایم.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۹
0
0
با آرزوی موفقیت برای مدیر کل محبوب آقای دکتر شانقی و زیر مجموعه ایشان.لطفا نام بیماری که در متن خبر شارگون میباشد به شاربن اصلاح شود.
نظر شما
ادامه