کد خبر: ۵۱۶۲۰

معاون بهداشتی پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت:‌ در زمینه ابتلای به بیماری تب کریمه کنگو نه تنها در سطح پایین‌تری از کشورهای همسایه خود قرار داریم بلکه در کنترل این بیماری هم‌ سطح کشورهای توسعه‌یافته عمل کرده‌ایم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر علی‌صفر ماکنعلی» روز چهارشنبه اظهار داشت: در زمینه کنترل و مقابله با بیماری تب کریمه کنگو کشورهایی همچون ترکیه و عراق اصلا با ایران قابل مقایسه نیستند ما به مراتب وضعیت بسیار بهتری داریم.

وی اضافه کرد:‌ با توجه به وسعت و جغرافیای کشور تعداد افرادی که به تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند در مقایسه با کشورهای هم سطح ما بسیار پایین‌تر است و معیارها و وضعیت ما در رابطه با افرادی که فوت کرده‌اند هم از کشورهای در حال توسعه بسیار بهتر است.

ماکنعلی در رابطه با بیماری تب برفکی هم گفت: در ۱۱ استان کشور حتی یک مورد تب برفکی مشاهده نشده و تعداد انگشت‌ شمار موارد دیده شده در استان کردستان هم مربوط به دام‌هایی است که از استان‌های دیگر وارد این استان شده‌ بودند.

وی با تاکید بر اینکه تب برفکی و طاعون نشخوار کنندگان کوچک بیماری‌های کاملا مدیریت و مهار شده در کشور است، افزود: تنها در شهرستان بیجار موارد بروسلوز انسانی ۷۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

معاون بهداشتی پیشگیری سازمان دامپزشکی در رابطه با علت انتخاب استان کردستان به عنوان پایلوت اجرای طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل یادآور شد:‌ این استان با یک هزار و ۶۰۰ روستا در میان استان‌هایی قرار دارد که تعداد قابل توجه‌ای روستا دارد و از جمعیت قابل توجه طیور روستایی نیز برخوردار است.

ماکنعلی با بیان اینکه این استان نقش بسیار مهمی هم در اقتصاد روستایی دارد و از ترکیب سازمان‌یافته دامپزشکی بسیار منسجمی برخوردار است، تاکید کرد: کردستان از نظر کنترل بیماری‌های دام و طیور رتبه اول کشور را دارد، بویژه در کنترل بیماری تب برفکی به جایگاه بسیار بالایی رسیده است.

وی اظهار داشت:‌ مدیریت دامپزشکی استان کردستان با برنامه‌ریزی‌های دقیقی که داشته ارتباطات بسیار مناسبی را با دستگاه‌های اجرایی و همچنین مردم برقرار کرده و با سازمان‌دهی، برنامه‌های سازمان را به نحو مطلوب در استان پیاده کرده است.

 

نظر شما
ادامه