کد خبر: ۵۱۶۱۸
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
به بهانه واردات ده‌ها هزار تن ذرت آلوده به آفلاتوکسین به کشور:
در خبرها از پایمال شدن رقمی معادل ۳۵۰ میلیون دلار سخن گفته می‌شود که قریب به دو برابر نرخ کنونی ذرت در کشور برزیل می‌باشد ...
 

آیا بر مبنای پروتکل ذرت آلوده می‌توان به گوشت آلوده رسید/ حکایت حذف نظارت‌های دامپزشکی در داخل و خارج

نویسنده: امضا محفوظ

همین چند روز پیش بود که نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از واردات 140 هزار تن ذرت آلوده به آفلاتوکسین به کشور خبر داد. کافیست نگاهی سطحی به خبر بیاندازیم تا متوجه شویم که واقعاً در بخش واردات چه اتفاقی در حال رخ دادن است. اگر اعداد و ارقام ذکر شده در خبر را صحیح و بدون اشتباه در نظر بگیریم و حتی پرت‌ترین اعداد و ارقام را نیز در این محاسبات لحاظ کنیم، به عبارتی 140 هزار تن ذرت وارداتی را در گران‌ترین قیمت ذرت در برزیل ضرب و تقسیم کنیم، به عدد 200 میلیون دلار نمی‌رسیم، در حالی که در خبرها از پایمال شدن رقمی معادل 350 میلیون دلار سخن گفته می شود که قریب به دو برابر نرخ کنونی ذرت در کشور برزیل می باشد؛ شاید واردکنندگان گرانقدر بخواهند عنوان نمایند که ذرت با ذرت تفاوت دارد و این ذرت از نوع اعلاء دو آتشه است و قیمت‌های اعلامی در سایت‌ها مربوط به ذرت شکسته می‌باشد! در پاسخ باید خدمت ایشان عرض کنیم که وقتی می‌گویند واردکننده گونی نباید واردکننده محصولات غذایی به کشور باشد، دقیقاً همین‌جا به کار می‌آید چراکه واردکننده حرفه‌ای ذرت به خوبی آگاه است که چه ماهی در برزیل مناسب خرید ذرت و حمل به ایران است، در حالی که واردکننده گونی و فلش مموری، این مسائل اهمیتی برایش ندارد و صرفاً گرفتن ارز و قالب نمودن جنس بنجل به کشور و مردم را محاسبه می‌کند و از همان ابتدا نیز سوراخ سنبه‌های کشور دوست و برادر کانادا را برای مدتی که لازم است تا آب‌ها از آسیاب بیفتد، واکاوی نموده است!

پس از این مقدمه ابتدایی برویم سر اصل مطلب؛ همان‌گونه که در خبرها خواندید و رئیس محترم جمهور نیز بیان فرمودند، ظاهراً امکان مرجوع نمودن ذرت‌های آلوده برای ایران وجود ندارد و هزینه‌های معدوم‌سازی آن نیز دست کمی از هزینه‌های خرید ندارد. چه بسا که این موارد، تنها هزینه‌های ما در این موارد آلوده نیستند؛ هزینه بزرگتر و گزاف‌تر ما به باقی‌ماندن این سم در سایت‌های معدوم‌سازی بر می‌گردد؛ آفلاتوکسین چه در سایت‌های انبارداری و چه در زمان انتقال به مراکز معدوم‌سازی، قسمت اعظمی از صنایع کشاورزی و زیرساخت‌های انبارداری و حمل و نقل ما را آلوده خواهد نمود و این در حالی است که هنوز مخاطرات آلودگی بخشی از محموله که ترخیص شده و مورد استفاده قرار گرفته است را در محاسبه این ضرر و زیان نیاورده‌ایم، چرا که جان انسان‌ها و امنیت غذایی مردم را که دستگاه‌های بسیاری، از وزارت اطلاعات گرفته تا سازمان دامپزشکی، برای آن زحمت می‌کشند، نمی‌توان قیمت نهاد.

 در بررسی محتوایی رفرانس‌های استاندارد در زمینه واردات دانه ذرت برای تغذیه دام، طیور و آبزیان به ایران، به استاندارد 1445 در پورتال سازمان استاندارد بر می‌خوریم که متاسفانه تاریخ بازنگری یا تاریخ ویرایش بر روی آن وجود نداشت که بتوان اظهار نظر نمود که این استاندارد چقدر به‌روز می‌باشد ولی در همین حد که نویسندگان این استاندارد بیش از 20 سال است از محل‌های خدمت خود بازنشسته شده‌اند، به‌تنهایی برای پی بردن به قدمت این استاندارد کفایت می‌کند؛ متاسفانه برخلاف دوست خوب که قدیمی‌اش بهتر است، قدمت یک استاندارد بیانگر بی‌اعتنایی دستگاه پدید آورنده‌ی آن به بازنگری قوانین و استانداردها می‌باشد.

از سویی دیگر، باید خدمت همکاران گرانقدرمان در سازمان استاندارد عرض کنیم که به‌سان سایر امور غیرتخصصی که توسط سازمان استاندارد انجام می‌پذیرد، تدوین استانداردها در اموری که تجربه و تخصص آن در سازمان فخیمه استاندارد وجود ندارد، صرفاً با جمع کردن چهار نفر دامپزشک از این دانشگاه و آن اداره، آن‌هم افرادی که هیچ تجربه‌ای در زمینه واردات و ارزیابی این محصول به کشور ندارند، در چند جلسه دو ساعته بیست‌سال یک‌بار به صرف پذیرایی نمی‌تواند سنگ پایه مناسبی برای حراست از امنیت غذایی 85 میلیون انسان و قریب به همین میزان دام موجود در کشور باشد؛ حال که با این رخداد 120 هزار تن ذرت آلوده به سم آفلاتوکسین تنها یک مورد از ده‌ها مورد مخاطره مهم پی برده است صلاح بر این است تا دیر نشده این مبحث تخصصی را به متولی اصلی آن یعنی سازمان دامپزشکی کشور واگذار نماید، طرفه آنکه همین استاندارد بیست سال پیش را با افتخار در وب‌سایت سازمان استاندارد منتشر می‌کنند و تصور می‌کنند فقط خواننده داخلی آن را مطالعه می‌کند، در حالیکه کارشناسان صادرکنندگان برزیلی و ... که برای همین کار استخدام شده و حقوق می‌گیرند، زودتر از واردکنندگان داخلی آن را خوانده‌اند و خط به خط آن توسط کارشناس متولی صادرات ذرت آفلاتوکسینی به ایران مورد ارزیابی و دقت قرار گرفته است.

با توجه به موارد ذکر شده، شایسته است سازمان دامپزشکی کشور نیز به‌سان سازمان‌های معادل خود در سایر کشورهای پیشرفته که دغدغه آنها حفظ و حراست از بهداشت عمومی جامعه و مردمشان است، نسبت به انتشار به‌روزرسانی‌های تخصصی در این زمینه اقدام نماید و همان مطالبی را که در نامه‌های اداری مکتوب می‌نماید، در قالب بولتن رسمی و تخصصی منتشر نماید.

در این میان و در خصوص همین یک مورد آلودگی که منجر به خسارت 700 میلیون دلاری به کشور گردید، به‌صورتی‌که حتی امکان مرجوع نمودن آن به کشور مبداء وجود ندارد، ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تلنگری باشد برای آنان که در وزارت فخیمه جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور صرفاً به بهانه امضاء یک پروتکل به دنبال حذف همین نظارت‌های دامپزشکی بر محصولات خام دامی وارداتی از مبداء همین کشور می‌باشند. دانشمندان گرانقدر سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی؛ صراحتاً عنوان می‌کنم که صرف داشتن پروتکل با کشوری همچون برزیل برای مردم ایران و محیط زیست و جمعیت دامی آن بهداشت به ارمغان نمی‌آورد، مگر اینکه قصد آن را داشته باشید تا در راستای حمایت از واردکنندگان سابق گونی که اخیراً به سرقت ارز و خیانت به بهداشت عمومی جامعه مشغولند، هر آنچه در توان دارید به انجام برسانید که این خود حکایتی مجزا است که حتم داریم گوشه چشمی از عنایت همان‌ها که در این کارزار جنگ و ترور و بمب و موشک در منطقه آسایش خیال را برای مردم ایران به ارمغان آورده و اقتدار کشور را به زورگویان نشان داده‌اند، برای رفع این مشکل کفایت خواهد نمود.

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
1
6
....................
دوستان ............. به فکر سلامت مردم باشند نه اینکه به سرعت هر چه تمام لامبورگینی وار اقدام به حذف نظارت بهداشتی در کشورهای صادر کننده گوشت به ایران شدند
مرغدار
|
Germany
|
۰۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
0
5
به عنوان مرغدار و مطلع به ذکر چند نکته اشاره می کنم:
۱) از اواسط خرداد تا اواخر تیرماه جاری گله فارم های گوشتی در سرتاسر کشور درگیر تلفات بی سابقه ای بود که به دلیل عدم بیمه تکمیلی و به تبع آن فاقد آمار رسمی است. یکی از کدهای اثبات این ادعا (صرفنظر از گرمای هرساله و لاجرم کاهش سطح جوجه ریزی) عرضه بی سابقه جوجه یکروزه و کاهش معنادار عرضه کشتار به بازار بود که منجر به افزایش قیمت مرغ کشتار تا سطح ۱۷هزار تومان و بیشتر شد.
۲) نکته حائز اهمیت دیگر کاهش یک و دودخم درصدی سرانه مصرف امسال نسبت به مشابه سال قبل بود. به عبارت دیگر افزایش بهای مرغ ناشی از افزایش تقاضا نبود.
۳) بیشتر فارم هایی که تلفات بالای چهل درصد داشتند خود مبادرت به بالانس جیره ( مصرف دان مش و غیرپلت) کرده و ذرت را بدون واسطه از مبادی بنادر یا انبارهای مرتبط بارگیری و مصرف نموده اند.
۴) علائم بالینی بسیاری از فارم ها در درجه اول کاهش شدید تیتر آنتی بادی و سپس ابتلای ثانویه گله به نیوکاسل بوده است، برونشیت و حتی گاهی گامبورو و در نهایت مشکلات تنفسی حاد مانند مایکوپلاسما
۴) در بررسی های متعدد آزمایشگاهی و نتایج کشت آنتی بیوگرام و علائم بالینی اثبات آلودگی های قارچی ازجمله افلاتوکسین به سهولت قابل اثبات می شد.
۵) میزان خسران و ضرری که به صاحبان پرورش در این دوره وارد شد بالغ بر یک هزار و دویست و پنجاه میلیارد تومان معادل ۱۲۵ میلیون دلار (دلار ده هزار تومانی) برآورد شده و تعاونی مرغداران سراسر کشور و تشکلهای سراسری به این رقم اذعان نموده اند.
آنوقت یعنی دولت آنقدر شعور اقتصادی، سیاسی و امنیتی ندارد بلکه دست زیاده خواهی بانک کشاورزی بعنوان یک ارگان دولتی و بعنوان متولی اعطای تسهیلات را از سر واحدهای پرورش مرغ گوشتی کوتاه کرده خود مسئولیت جرائم معوقات و دیرکرد وامهای این قشر خسارت دیده را به دلیل کوتاهی در کنترل کیفیت نهاده های وارداتی ازجمله ذرت بعهده بگیرد؟
(بحث مشکلات دارو، مکمل و واکسن که دولت متولی آن هست هم به جای خود‌)
دامپزشک
|
Canada
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
2
5
واقعا تفسیر و تحلیل عالیی بود
نویسنده به احتمال زیاد جزو مدیران دامپزشکی نیست!!! و از کارشناسان فنی رده پایین است(سنگ زیرین آسیاب _ سنگریزه کف رودخانه ) چون ظاهرا از همه مسایل فنی و بهداشتی اطلاع داشتند.
در هر صورت خیلی از ایشون ممنون هستیم
مطلب رو به خوبی هر چه تمام تر تحلیل کرده بودند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
مدیران اگر توانایی تحلیل داشتند که به دنبال این پست و مقام های کذایی در این شرایط نبوده اند
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
2
6
کوتاه کردن ید دامپزشکی در راستای تامین امنیت مافیای وارد کننده مواد خام دامی می باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
1
3
ضمن تشکر از مطلب ارائه گردیده به عرض می رساند متولی مجوز واردات و ترخیص و نمونه برداری محموله دامی با دامپزشکی است.متاسفانه در مبدا ورود محموله بدلایل مختلف ضعف نظارتی وجود دارد‌
vet
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
1
5
حکیم مهر عزیز همه می دانیم که حذف دامپزشکان فقط در گرو امضاء یک پروتکل نبوده و نیست .امیدوارم روزی بتوانیم عوامل و قراردادهای پشت پرده را هم اینجا منتشرکنیم
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
0
4
متاسفانه خبر 140 هزار تن قدیمی است!!!

بعدش تبدیل شد به 500 هزار تن ذرت کپک زده وارداتی که توانستند فقط جلوی پخش 135 هزار تن را بگیرند و 350 هزار تن باقیمانده در کشور توسط وزارت جهادکشاورزی که بانی اصلی تمام این فضاحت ها و رانت خواری است بین تولیدکنندگان توزیع شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
0
1
افراد فاسد رانت خوار با ظاهرهای موجه، افرادی که با ظاهر ساختگی و شمایل مذهبی وار بدنبال چپاول بیت المالند. پاسبانی از سلامت ایرانیان به فراموشی سپرده شده است. اندکی افراد نابخرد بر سرکار در مجموعه های مختلف از جمله جهاد و چپاولگران سوار بر افکار این نابخردان در حال به یغما بردن مال و سلامت ایرانیان. انگاه که انسانیت و اخلاق به فراموشی سپرده شود و ملاک تشخیص خوب و بد افراد ظاهر باشد، ظاهرسازی قوت گرفته و فساد رخنه می کند. کاش چون بیگانگان ما نیز برای حفظ وطن به دنبال نخبه پروری بودیم و سکان کارها را به دست پاک سرشتان می سپردیم.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
0
2
دامپزشکی تا موقعی که در اسارت جهادکشاورزی دست و پا می زند نمی تواند نقش نظارتی بهداشتی خود را بر واردات ذرت و جو کپک زده و بنجل اعمال کتد.
یعنی دلالان نمی گذارند که دکتر دامپزشک کارش را در بنادر درست انجام دهد و او را تهدید به توبیخ و ننبیه و اخراج می کنند!
2000 بار درخواست آزمایش مجدد میزان آفلاتوکسین توسط واردکنندگان 500 هزار تن ذرت کپک زده برای زیر سوال بردن آزمایش ها انجام شد.
که متاسفانه حدود 27 درصد از آن را توانستند در سایه سکوت آمیخته به رضایت وزارت جهادکشاورزی بین تولیدکنندگان کشور توزیع کنند و خسارات و تلفات سنگینی را به سرمایه دامی کشور وارد کنند!
انكه همه چيز در دستانش قبضه است
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
0
1
لطفا يه مركز تحقيقاتي ميزان آفلاتوكسين ترشح شده در شير و موجود در گوشت دامها رو تحت نظر قرار بده اين يه آزمايش خوب ميتونه باشه و خيلي از شركتهاي خارجي حاضرن براي به دست آوردن نتايجش پولهاي خوبي بدن يه فارم ترايال مصرف آفلاتوكسين با جمعيت آزمايشگاهي به تعداد مردم ايران آخ قربون دست اين وارد كننده ها برم كه خوراك كار علمي برامون جور ميكنن
نظر شما
ادامه