کد خبر: ۵۱۵۴۴
 

مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به اینکه ماهی‌های دریای خزر هیچ‌گونه آلودگی ندارند، گفت: براساس آزمایش‌های صورت گرفته ماهی‌های دریای خزر سالم تشخیص داده شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «ولی‌الله محمدزاده» بعد از ظهر امروز با حضور در دفتر خبرگزاری فارس و تقدیر از فعالیت‌های این رسانه ارزشی و همچنین گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، اظهار کرد: باید همه ما در زمینه تحقق اهداف نظام و آرمان‌های شهدا گام برداریم.

وی افزود: خبرنگاری، کاری پیچیده، ظریف و بسیار حساس است که می‌تواند منشا اثر خیر و اثرات نامطلوب باشد؛ چراکه مهم‌ترین موضوع  جلب اعتماد مردم بوده که کار زمان‌بر و سختی است و در ثانیه اتفاق می‌افتد پس لازم است خبرنگاران به این مهم توجه کنند.

مدیرکل شیلات مازندران اضافه کرد: از سوی دیگر خبرنگاری کار لذت‌بخش و ارزشمندی است و خبرنگاران حلقه ارتباطی بین دستگاه‌ها و مردم هستند که باید تمام تلاش خود را برای تحقق مطالبات مردم بکار گیرند.

صید 105 هزار تن ماهی در سال 97

این مسؤول به ظرفیت خوب شیلات از لحاظ اقتصادی و اشتغال اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۱۰۵هزار تن ماهی از دریای مازندران صید شد که از این میزان ۷هزار و ۳۰۰ تن به کشورهای مختلف صادر شد.

محمدزاده ادامه داد: ارزش اقتصادی این میزان ماهی صید شده در دریای مازندران یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده که زمینه اشتغال ۱۲هزار نفر به‌صورت مستقیم در بخش‌های مختلف آبزی پروری، صیادی، صاحبان صنایع و سایر را فراهم کرده است.

ضرورت نگاه بهره‌وری در شیلات

وی با بیان اینکه شیلات مازندران دارای ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل است که باید با نگاه بهره‌وری باشد، افزود: این مهم علاوه بر تولید، درآمد، ایجاد فرصت‌های مولد حتی زمینه مهاجرت معکوس از روستاها را می‌تواند فراهم کند.

مدیرکل شیلات مازندران با اعلام اینکه در برنامه ششم اهدافی را تعریف کردیم، تصریح کرد: در این زمینه سه پروژه اقتصاد مقاومتی پرورش ماهی خاویاری در اراضی ساحلی و بزرگ‌ترین مزرعه خاوریاری خاورمیانه در جویبار بوده که بیش از ۵۰ درصد گوشت خاویاری در مازندران تولید می‌شود.

رشد 100درصدی پرورش ماهی در قفس در مازندران

این مسؤول اضافه کرد: دومین پروژه پرورش ماهی در قفس‌های دریایی است که در این زمینه مازندران با رشد 100 درصدی رتبه نخست را در کشور دارا است که از مهرها در دستور کار داریم.

محمدزاده ادامه داد: سومین پروژه تکثیر طبیعی و شیل‌گذاری ماهی‌ها در رودخانه‌های استان است که  امسال پیش‌بینی ما این است بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه ماهی  رهاسازی شود که تاکنون ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه‌های استان رهاسازی شد و موجب رونق و اقتصادی‌تر شدن سبد جامعه صیادی خواهد شد.

تاکید بر افزایش سرانه مصرف آبزیان

وی با تأکید بر اینکه به دنبال افزایش سرانه آبزیان در جامعه هستیم، اظهار کرد: به این دلیل که ماهی را غذای سالمی می‌دانیم  و از بروز بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند به همین دلیل در این زمینه تلاش خود را بکار می‌گیریم.

کمترین رشد قیمتی آبزیان نسبت به سایر فرآورده‌ها

مدیرکل شیلات مازندران با اعلام اینکه از لحاظ قیمتی آبزیان کمترین رشد را بین سایر تولیدات پروتئینی داشت، افزود: در حالی‌که قیمت برخی نهاده‌ها، هزینه‌های کارگری و تورهای صیادی رشد چشمگیری یافت و در مقابل قیمت این نهاده‌ها قیمت ماهی نسبت به سایر فرآورده‌های پروتئینی رشد چندانی نداشته است.

این مسؤول به افزایش گرایش مصرف آبزیان اشاره کرد و افزود: درحال حاضر سرانه مصرف ماهی در کشور در طول سال در کشور 10.5، در مازندران 14 و در دنیا 29.5 کیلوگرم است که باید به این مهم توجه شود.

محمدزاده بیان کرد: باتوجه به وجود ظرفیت‌های شیلاتی در استان مازندران باید درآمدهای خانوار روستایی افزایش یابد و استفاده بهینه از منابع آب و خاک استان شود که باید در زمینه تحقق منویات مقام معظم رهبری در جهت رونق تولید گام‌های اساسی برداریم و امید و کارآمدی نظام را افزایش داده و تلاش بیشتری کرده و ظرفیت‌های خوبی ایجاد کنیم.

افتتاح 4 پروژه شیلاتی طی هفته دولت در استان مازندران

وی با اشاره به افتتاح 4 پروژه شیلاتی طی هفته دولت در استان مازندران، گفت: این پروژه‌‌ها شامل تولید ماهی قزل‌آلا در سوادکوه، پرورش ماهی در لفور و آمل و همچنین بهره‌برداری از صنعت فراوری آبزیان در شهرک صنعتی مصطفی خمینی شهرستان ساری با اعتباری بیش از ۱۲ میلیارد تومان و ظرفیت ۲هزار تنی فرآوری محصولات شیلاتی  را در دستور کار داریم.

مدیرکل شیلات مازندران با اعلام اینکه فرهنگ مصرف آبزیان تغییر کرده است، افزود: باتوجه به این مهم بحث فرآوری ماهی را در دستور کار داریم تا آماده طبخ باشد و در اختیار خانوارها قرار گیرد.

احداث پایانه صادراتی شیلاتی در مازندران

این مسؤول یادآور شد: همچنین پایانه صادراتی شیلاتی نیز در حال احداث است که ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

پیش‌بینی افزایش تولید ماهی‌های گرم‌آبی و قزل‌آلا

محمدزاده با تأکید بر اینکه بارندگی‌های خوب طی ماه‌های گذشته موجب افزایش تولید ماهی‌های گرم‌آبی و قزل‌آلا می‌شود، اظهار کرد: امسال انتظار داریم تولید ماهی از سال گذشته بیشتر شود.

وی بیان کرد: بیش از 50 درصد تولیدات مازندران برای مصرف به سایر استان‌ها ارسال می‌شود و شرایط صادرات آن چنان که باید فراهم نشد به‌طوری‌که سال گذشته صادرات 7هزار تن ماهی انجام شده است.

ماهی‌های دریای خزر  هیچ‌گونه آلودگی ندارند

مدیرکل شیلات مازندران درباره آلوده بودن ماهی‌های دریای خزر، اظهار کرد: ماهی‌های دریای خزر هیچ‌گونه آلودگی ندارند؛ اگر آلودگی باشد ازسوی آزمایش‌های مختلف پژوهشکده اکولوژی دریای خزر روی لاشه ماهی مشخص می‌شود درحالی‌که ماهی‌های دریای خزر سالم تشخیص داده شد.

این مسؤول در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه مصرف خاویار برای از ما بهتران است، تصریح کرد: خاویار در بخش‌های خصوصی دارد تولید می‌شود که درحال حاضر صادرات آن از یک‌هزار و 200 تا ۲هزار دلار است و در کشور از هشت تا ۱۳ میلیون تومان است .
 
نظر شما
ادامه