کد خبر: ۵۱۵۰۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
رئيس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: وزیر بهداشت اذعان می‌کند که این وزارتخانه در زمینه پیشگیری نهایتا ۳۳ درصد دخیل است؛ من اعتقاد دارم که بیش از نیمی از آن ۷۰ درصد باقیمانده را دامپزشکی دخیل است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس سازمان دامپزشکی کشور اهمیت زیادی برای رسانه قائل است و این مهم را بارها در اختصاص زمان کافی برای خبرنگاران به اثبات رسانده است. از نظر «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» ۵۰ درصد اقدامات دامپزشکی، با تجهیزات گران‌قیمت و هزینه‌های بالا در حوزه‌ واکسیناسیون، پیشگیری و ایمن‌سازی دام و طیور صورت می‌گیرد و ۵۰ درصد دیگر که کمترین هزینه را دارد، بخش اطلاع‌رسانی است.

حکیم مهر: آقای دکتر، اخیراً روز خبرنگار را پشت سر گذاشتیم. ارزیابی شما از جایگاه رسانه‌های تخصصی در حوزه دامپزشکی چیست؟

ما در سازمان دامپزشکی سعی کردیم در چند روز منتهی به روز خبرنگار، قدرشناس زحمات خبرنگاران باشیم. کمااینکه روز شنبه هفته‌ای که گذشت، در مرکز تخصصی ملی و بین‌المللی سازمان، یعنی مرکز تشخیص جلسه‌ای را برگزار کردیم و میزبان این عزیزان بودیم. یکی از موضوعات حوزه دامپزشکی عوامل شناخته شده مثل بیماری‌ها و مشکلات شناخته شده در زمینه تولید دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم و محصولات آنان است.

ما برای خیلی از عوامل شناخته شده بیماری‌زا و عوامل خسارت‌زا به تولیدکنندگان و تولیدات و محصولات آنها، واکسن و امکان تشخیص و همچنین دارو، امکانات مبارزه، کنترلی، مراقبتی و اقدامات درمانی داریم که همه آنها به وقت انجام می‌شود. در واقع عملیات پیشگیری با همین شناختی که نسبت به عوامل بیماری‌زا داریم، انجام می‌شود. اما جالب است که هنوز امکان تشخیص و درمان برخی از عوامل بیماری‌زا در حوزه دام و طیور و ... توسط دامپزشکی یا علم پزشکی وجود ندارد و نمی‌توان از وقوع آنها پیشگیری کرد. در اینجا راه حلی جز اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی و فرهنگ آگاه‌سازی چیز دیگری وجود ندارد. دامدار اگر آگاه به مقررات ملی دامپزشکی در حوزه پیشگیری از بیماری‌های دامی نباشد، چطور می‌تواند نسبت به مشکلاتی که برای دام اتفاق می‌افتد، آگاه شود؟

حکیم مهر:‌ جایگاه اطلاع‌رسانی در دامپزشکی چقدر ارزشمند است؟

اعتقاد من این است که اگر بخواهیم یک نسبت برای آن در نظر بگیریم، ۵۰ درصد اقدامات دامپزشکی با تجهیزات گران‌قیمت و هزینه‌های بالای صفی که همکاران ما در حوزه‌ واکسیناسیون، پیشگیری و ایمن‌سازی دام و طیور انجام می‌دهند، محقق می‌شود. این بخش از پیشگیری که هزینه بالایی هم در بر دارد، به امکانات، تجهیزات و اعتبارات ما برمی‌گردد. ۵۰ درصد دیگر که کمترین هزینه را دارد، همین بخش اطلاع‌رسانی است. یعنی با حداقل هزینه ما می‌توانیم ۵۰ درصد از مشکلات حوزه بهداشت عمومی، بهداشت دام، محصولات با کیفیت سالم و بهداشتی و مرتبط با غذای مردم را از طریق آموزش حل کنیم.

حکیم مهر:‌ این آموزش شامل چه مؤلفه‌هایی است؟

آموزش این نیست که صرفاً دوره آموزشی برای افراد مرتبط برگزار کنیم. بله، این هم یک قسمت از کار ماست، کمااینکه آموزش اختصاصی بهره‌برداران، آموزش اختصاصی کارمندان دامپزشکی، آموزش اختصاصی همکاران در بخش خصوصی، مدیران عامل شرکت‌ها و تولیدکنندگان انجام می‌شود. اما جالب است که قاطبه مردم ما در قسمتی قرار می‌گیرند که نیاز به رسانه دارند و از طریق رسانه آموزش می‌گیرند. از طریق رسانه به آنها اطلاع‌رسانی می‌شود و در جریان مشکلات و موفقیت‌ها و اطمینان از محصولی که مصرف می‌کنند، قرار می‌گیرند.

حکیم مهر:‌ با این حال به نظر می‌رسد یکی از دلایل مظلوم واقع شدن دامپزشکی، عدم اطلاع‌رسانی مناسب است، تا جایی که وزارت بهداشت تمام خدمات بهداشتی و درمانی را به نفع خود تمام می‌کند. چرا علی‌رغم همه تلاش‌هایی که در این حوزه می‌شود، اما باز هم دستاوردها به نام وزارت بهداشت ثبت می‌شود؟

این نظر شما کاملاً درست است. در حوزه اطلاع‌رسانی دامپزشکی آن گونه که حق مطلب ادا شود، اقدام نشده است، اما حتما تایید می‌کنید که هر سال نسبت به سال قبل بهتر شدیم. دامپزشکی هر سال به نظریه «ید واحد» در حوزه اطلاع‌رسانی نزدیک‌تر می‌شود. ما خود را جدای از این دست توانمند نمی‌دانیم. یک دست هست به نام دامپزشکی رسانه. این دو با هم می‌توانند بیماری‌ها را کنترل و حداقل هزینه پیشگیری را ایجاد کنند. ما این همه پیشگیری و مراقبت می‌کنیم اما باز هم ببینید در وزارت بهداشت چند هزار میلیارد تومان در حوزه درمان هزینه می‌شود. پس هنوز هم نیاز است در حوزه پیشگیری بیش از این کار کرد و این جامعه هدف که مردم عزیز هستند، قطعا با اطلاع‌رسانی و اگاه کردن نسبت به مقررات و ضوابط بهداشتی و اقداماتی که می‌توانند برای کنترل بیماری‌ها کنند، آینده بهتری خواهند داشت.

من واکسن دامپزشکی و سرنگ دامپزشکی را قوی‌تر از قلم خبرنگاری نمی‌دانم. قلم خبرنگار همان کاری را می‌کند که سرنگ و واکسن من می‌کند. این دو، ید واحد هستند. این ید واحد می‌تواند در آینده‌ای نزدیک خبرنگاران را بیشتر اقناع کرده و دامپزشکی در حدی که از آن انتظار می‌رود، در حوزه رسانه ورود کند. خروجی این مهم، بیشتر به نفع دامپزشکی است. رسانه هرچه تلاش در جهت اطلاع‌رسانی کند، دامپزشکی منفعت آن را می‌برد. خود رسانه زحمت می‌کشد اما منفعت را ما می‌بریم.

با افتخار اعلام می‌کنم که طی سال‌های گذشته در موضوع تب مالت و کریمه کنگو، راهی جز اینکه مردم را با اطلاع‌رسانی آگاه کنیم، خصوصا در حوزه تب کریمه کنگو نداشتیم. تب مالت واکسن دارد و واکسن آن در کنار آگاهی‌رسانی کمک می‌کند. خوشبختانه در هر ۲ بیماری با یک کاهش چشمگیر و کنترل موفق بیماری مواجه شدیم. طی سال‌های گذشته، هر سال در مورد هر دو بیماری که مثال زدم، در حوزه ابتلای انسانی با یک درصد کاهشی مواجه بودیم. به این معنا که می‌توانست طغیانی اتفاق بیفتد اما نیفتاد. علت اینکه طغیانی نشد، ۵۰ درصد به زحمت بی‌منت رسانه‌ها و خبرنگاران برمی‌گردد و ۵۰ درصد دیگر، به صرف میلیاردها تومان هزینه‌ای که دامپزشکی برای کنترل بیماری‌ها از بیت‌المال صرف می‌کند.

امیدوارم با ایده و نگاه بنده حقیر به‌عنوان خادم همکاران دامپزشک، در آینده هم بتوانیم با گرامی‌داشت روز خبرنگار، خیلی صریح با آنان نشست داشته باشیم و مباحث را بگوییم.

حکیم مهر: درخواست شما از رسانه‌ها چیست؟

همیشه از خبرنگاران این خواهش را داشتم که اگر می‌خواهیم موفقیت یک دستگاه را ارزیابی کنیم، به سراغ تشکل‌ها و دستگاه‌های متناظر برویم. مثلا سازمان دامپزشکی با وزارت بهداشت، شهرداری‌ها، وزارت جهاد کشاورزی، محیط زیست و سازمان استاندارد همکاری می‌کند. خبرنگاران به سراغ آن دستگاه‌ها بروند و از آنها هم سوال کنند که اقدامات دامپزشکی چقدر به حوزه آن عزیزان کمک کرده است.

در حوزه بیماری‌های مشترک، متولیان وزارت بهداشت و از جمله شخص وزیر بهداشت اذعان می‌کنند که این وزارتخانه در زمینه پیشگیری نهایتا ۳۳ درصد دخیل است. مابقی آن چه سازمانی دخیل است؟ من اعتقاد دارم که بیش از نیمی از آن ۷۰ درصد را دامپزشکی دخیل است. اگر این را به زحمات دامپزشکی اضافه کنیم، آن وقت حق مطلب دامپزشکی ادا می‌شود.

حکیم مهر: ارزیابی شما از فعالیت پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر چیست؟ آیا حکیم مهر را مطالعه می‌کنید؟

بله. یک پایگاه خبری، پربیننده نمی‌شود مگر اینکه یک پیشینه ارزشمند در این حوزه تخصصی با طیف وظایف زیاد داشته باشد. مسئولیت اصلی ما امنیت غذایی، امنیت اقتصادی، بهداشت عمومی و تجارت بین‌المللی است. شاخه‌ها و زیرشاخه‌های این ۴ مسئولیت اصلی، نزدیک به ۴۰۰ خدمت می‌شود. شما به‌عنوان یک پایگاه خبری موفق، سال‌هاست پر بیننده‌ترین هستید، چون به ۴۰۰ خدمت می‌پردازید و در مورد آنها کار می‌کنید. در حالی که این قسمت می‌تواند از پرتنش‌ترین بخش‌ها باشد، چون با جان و مال مردم سرو کار دارد. اگر از جان و مال مردم در حکیم مهر مراقبت می‌شود و این مساله تبلیغ و تعریف می‌شود، علت آن این است که حکیم مهر خوب عمل کرده است. من انتظار دارم همانطور که خوب بوده، خوب هم بماند و در آینده خوب‌ترهم بشود.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
آشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
1
0
70+33=103%
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
4
ارزش قلم بالاست
اما با قلم نمیشه بیماری را مهار کرد
هر کدام جای خود را دارد
..................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
3
جالب است که مقامات دامپزشکی هنوز تفاوت food security(امنیت غذایی) را با food safety(سلامت غذا) نمی دانند. آقایان بزرگوار سازمان دامپزشکی کشور مسئولیت مستقیم در امنیت غذایی ندارد ولی مسئول مستقیم سلامت بخشی از غذای تولیدی در کشور است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
در دانسته های خود تجدید نظر بفرمایید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
0
3
...................
همه ما بریم سراغ قلم ،راحتر از واکسیناسیون است ،حداقل تب مالت نمی گیریم و هاری ما را تهدید نمی کند.
..................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
0
1
............... در این شرایط بد اقتصادی و تحریم ها چه لزومی دارد هرسه ماه یکبار سازمان دامپزشکی مدیران کل استانها رادر یکی از استانها جمع کند و همایش وسمینارهای بی نتیجه تشکیل بده بلیط هواپیما ووهزینه سوخت ووهتل و... سر به فلک میکشه آقای رفیع پور عزیز برای حتی یک ریال بودجه چه زحمتها ومشقتها کشیده میشه که بدست سازمانهای دولتی چون دامپزشکی برسه لطفا در این شرایط تحریم حداقل به فکر سازمان باشید و بودجه این همایش ها را صرف مبارزه با بیماریها و واکسیناسیون دامها و تب برفکی و ومهمتر از همه رفاه کارکنان نمایید ............... خروجی چنین همایشهای چیست که ا صرار بر تدوام ان هرسه ماه یکبار در نزد سران سازمان وجود دارد
نظر شما
ادامه