کد خبر: ۵۱۴۳۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: روند شیوع بیماری دامی لمپی اسکین در این استان مرداد ماه کاهشی شده و به کنترل درآمده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محسن شانقی » روز پنجشنبه افزود: شیوع بیماری لمپی اسکین در استان مرکزی از ابتدای خرداد ماه آغاز و در مدت یک ماه  ۱۵۵ کانون از این بیماری در شهرستان های مختلف استان مشاهده شد.

وی ادامه داد: شمار کانونهای بیماری لمپی اسکین با انجام اقدامات پیشگیرانه از جمله واکسیناسیون، ضدعفونی جایگاه ها و بدن دام ها با مشاهده ۱۵ کانون در مرداد ماه به ۱۷۰ کانون افزایش یافت اما کنترل این بیماری در دستور کار دامپزشکی استان مرکزی قرار گرفت.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: بیشترین کانون بیماری لمپی اسکین در این استان به ترتیب با ۶۹ کانون در شهرستان شازند و ۳۸ کانون در شهرستان خمین مشاهده شده و شهرستان آشتیان کمترین کانون را داشته است.

دکتر شانقی گفت: ۳۲۳ دام در این کانون ها به بیماری لمپی اسکین مبتلا شده و ۲۵ راس دام بر اثر ابتلا به این بیماری تلف شده است.

وی افزود: ۹۳ هزار و ۲۱ راس دام سنگین از ابتدای سال جاری تا کنون برای مقابله با بیماری لمپی اسکین در ۹۶۲  واحد روستایی و دامداری های صنعتی، سنتی و پروار بندی های استان ایمن سازی شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: چهار هزار و ۶۲۷ راس بدن دام و ۶۵۴ هزار متر مربع جایگاه دام در ۲۹۴ واحد  اپیدمیولوژیک برای مقابله با بیماری لمپی اسکین در کانون های این بیماری و مناطق پر خطر استان مرکزی ضد عفونی و سم پاشی شده است.

شانقی اظهار داشت: توزیع هفت هزار برگ کارت اطلاع رسانی برای مقابله با بیماری لمپی اسکین در بین روستائیان و دامداران استان مرکزیو برگزاری نشست هایی با اتحادیه دامداران سنتی، صنعتی و گوشتی از جمله اقدامات برای مهار این بیماری بوده است.

وی گفت: واکسن لمپی اسکین تولید داخل و وارداتی اکنون به میزان کافی در استان مرکزی وجود دارد و مشکلی در این زمینه نیست.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزایش بارندگی ها و ایجاد شرایط مناسب برای زاد و ولد حشرات، جمعیت حشرات در کشور و استان را از جمله مهمترین عوامل افزایش بیماری لمپی اسکین عنوان کرد.

لمپی اسکین بیماری پوستی ویروسی با سرعت انتشار بالا در دام سنگین (گاو، گوساله و گاومیش) است که عامل اصلی انتشار آن حشرات (پشه ها و مگس های خون خوار) است .

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۸۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
0
0
لمپی اسکین لرستان رو نابود کرده و هیچ صدایی از اداره درنمیاد!!!!!!!!! """
شاغل دربخش خصوصی شازند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
0
0
باسلام .درشهرستان شازند بیماری لمپی اسکین تاحدود زیادی کنترل شده .وانجام واکسیناسیون موثروبه موقع کانونهای بیماری باعت کنترل نسبی بیماری گردیده.مدیریت شایسته وهوشمندانه ریاست محترم شبکه دامپزشکی شازنددرکنترل بیماری قابل تقدیراست...
نظر شما
ادامه