کد خبر: ۵۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
 

بوسههای توله سگ، دست و پای زنی را گرفت

ترجمه: دکتر وحید عطارد

این مطلب برای اطلاع و هشدار به کسانی که سگ را بهعنوان حیوان خانگی نگهداری میکنند ترجمه گردیده است. ضمن حمایت از رفاه حیوانات و رعایت حقوق آنان، ضروری است به نکات بهداشتی نگهداری این گونه حیوانات دقت لازم شود.

گزارشی در CNN  توسط «لورن دلوال» در تاریخ 3 اگوست 2019 منتشر گردیده است مبنی بر اینکه بوسههای توله سگ منجر به از دست رفتن دست و پای زنی در آمریکا گردیده است. با مراجعه به مرکز کنترل بیماریهای آمریکا (CDC )، وجود عامل بیماری موجود در بزاق سگ که منجر به این بیماری شده است و در حال حاضر بیمار از پروتز دست و پا استفاده میکند، تایید میگردد.

و اما ماجرا چیست:

دست و پای خانم «ماری ترینر» به دلیل یک بیماری عفونی بسیار نادر قطع شده است. چند روز پس از بازگشت از تعطیلات، ماری ترینبر با علامت درد پشت و سرگیجه محل کار را ترک میکند. سپس تب و کاهش آن مشاهده میشود. با مراجعه به اورژانس محلی شهرستان استارک اوهایو در ساعات اولیه روز یازدهم ماه می بیهوش میشود و 9 روز بعد زمانی که دست و پایش قطع گردیده است، در تخت بیمارستان به هوش میآید. تشخیص بیماری بهدلیل عفونتی حاد و شدید هفت روز بطول میانجامد. ابتدا تصور میشد که به دلیل مسافرت و آلوده شدن به یک بیماری منطقه حاره است اما متعاقبا مشخص شد که بدلیل بوسههای سگ ژرمنشفردش میباشد.

خانم ترینز با عفونت بسیار نادری ناشی از باکتری «کاپنوسایتوفاگا کنیموسوس» (capnocytophaga canimosus ) احتمالا زمانی که تولهسگ ژرمنشفردش «تیلور» زخم بازی را لیسیده، برخورد کرده بود.

«دکتر مارگارت کوب» رئیس بخش عفونی بیمارستان التمان در کانتون اوهایو که مسئول درمان خانم ترینر بوده است، میگوید: هنگامیکه خانم ترینر به بیمارستان آورده شد و به واحد مراقبت ویژه (ICU ) وارد شد، کاملاً هذیان میگفت. مدت کوتاهی نگذشت که به بیهوشی رفت و پوستش تغییر رنگ قرمز متمایل به بنفش داد و متعافب آن قانقاریا گردید و سپس لخته خون در بدنش تشکیل شد. تشخیص بسیار مشکل بود و  تمام آزمایشات لازم انجام گردید تا اینکه امکان تشخیص فراهم شد.

وی افزود: عفونت به نقاط مختلف بدن از جمله بینی، گوشها، پاها و صورت کشیده شد. خوشبختانه هیچکدام از قسمتهای صورتش را از دست نداد اما پاها و دستهایش متاسفانه قطع گردید. آزمایش خون و کشت، تشخیص کاپنوسایتوفاگا را تایید نمود.

«گینا پرمیر» دختر خوانده و نرس بیمارستان التمان میگوید: هضم این موضوع برای تمام خانواده بسیار مشکل بود و اینکه تنها چند روز بعد از تعطیلات این حادثه اتفاق افتاد و در عرض چند دقیقه شرایطش بسیار وخیم شد بطوری که دست و پاهایش را از دست داد. چطور ممکن است در سال 2019 چنین چیزی اتفاق بیفتد.

تا کنون 8 بار جراحی روی خانم ترینر صورت گرفته و با پزشکان برای استفاده از پروتز همکاری میکند.

دکتر کوب می گوید: این موضوع با هیچ معیاری قابل سنجش نیست. یکی از بدترین موارد بیماری که تا بهحال دیده شده است، اتفاق افتاد. خانم ترینر با مرگ فاصلهای نداشت؛ بیماری بسیار نادری در انسان.

ماری تیرینر می گوید: بخاطر دارد که سگش یک خراش کوچک نسبتاً عفونی او را لیسیده است.

طبق اطلاعات موجود در مرکز کنترل و پیشگیری بیماریهای آمریکا (CDC ) باکتری زمانی در بدن انسان گسترش پیدا میکند که از طریق گزش یا زخم یا تماس نزدیک با سگ و گربه، وارد شود.

بنا به گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماریهای آمریکا، اکثراً کسانی که با گربه و یا سگ در تماس هستند، به این بیماری نادر مبتلا نمیشوند و ابتلا به این بیماری در انسان بسیار بسیار نادر است، اما کسانی که به ضعف سیستم ایمنی مبتلا هستند مانند بیماران سرطانی و یا کسانی که طحال آنها برداشته شده است، بیشترین خطر برای ابتلا را دارند.

مبتلایان معمولا علایم بیماری را ظرف مدت 3 تا 5 روز نشان میدهند. در موارد نادر، بیماری عفونی خواهد شد. از هر 10 نفر 3 نفر که علایم شدید بیماری را نشان میدهند، میمیرند.

کاپنوسایتوفاگا در 74 درصد سگها وجود دارد. این بیماری در لیست بیماریهای قابل گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماریهای آمریکا قرار ندارد زیرا که موارد آن بسیار نادر و کمتر از 500 مورد تایید آزمایشگاهی از سال 1961 بوده است.

خانم و آقای ترینر دو قلاده سگ دارند و خانم ترینر میگوید هیچ تمایلی به جدایی از سگهایش ندارد و در زمانی که در بیمارستان بوده است، دو بار اجازه دیدن سگهایش را دریافت کرده است.

 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
0
5
ضمن تشکر از جناب آقای دکتر وحید عطارد متاسفانه جهان به دلیل کثرت شدید جمعیت انسان، ارتباطات سریع جوامع انسانی بین قاره های مختلف، تعداد بسیار زیاد انواع دام های غذایی و غیر غذایی و تعمیق ارتباط آنها با زندگی انسان ها واقعا بسیار نا امن شده است و به همین هر چند سال یک بار خبر از پیدایش یک بیماری زئونوز جدید گزارش می شود.

به همین دلیل است که کارشناسان بهداشت جهانی بر یکپارچگی و جامعیت کلیه ارکان سلامت جامعه اعم از دامپزشکی و پزشکی تحت عنوان اصل بهداشت واحد One Health تاکید می ورزند.
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
3
9
در تمامی سطوح وسایل آب خاک هوا و هرچیزی که فکرش را بکنیم هزاران نوع(نه تعداد آن بلکه انواع آن) وجود دارد.
حتی باکتری هایی که فلور طبیعی ساکن بدن خودمان هستند ممکن است عفونی و بیماریزا و کشنده شوند.
پس منشا باکتری و عفونت از هرجایی که فکرش را بکنیم ممکن است باشد. حتی از بزاق همسر، از غذا از رخت خواب و...
اما آیا مقصر ایجاد یک سپتی سمی و مننژیت و نهایتا قطع عضو، رخت خواب یا همسر، پت یا تمام چیزهای پیرامون ما هستند؟
خیر
اگز سیستم بیمارستانی غرب را بشناسید آن ها به این راحتی ها به کسی آنتی بیوتیک نمیدهند. در مورد این خانم با تشخیص دیر هنگام عفونت خونی موجب کما و قطع عضو او شده اند.
یک پنی سیلین به این خانم بدبخت زده بودند الان سالم بود
پاسخ ها
ناشناس
| Finland |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
از جناب دکتر عطارد انتظار بیشتری داشتیم آیا یک اتفاق بسیار نادر را به گونه ای رعب آور مطرح کردن مناسب فرد فرهیخته و با تجربه ای چون ایشان می باشد !!؟
بدون شک حتی یک پیاده روی ساده در طبیعت یا حتی خیابان هم همراه با مخاطره و عوارض است ، به همین دلیل ، لازم است در هر امری رعایت اصول ایمنی مد نظر باشد تا ضایعه ای پیش نیاید .
در امر نگهداری از حیوانات یا حتی انسانها هم رعایت اصول بهداشتی ضروری است و عدم توجه به نکات ایمنی و بهداشتی ، شانس وقوع عوارض و خسارتهای بهداشتی را بالا می برد .
لازم است از هر زخم و خراشیدگی در بدن بدرستی مراقبت شود تا مشکلی پیش نیاید .
مرادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
1
5
با سلام وتشکر از استاد عطارد. مثل همیشه نوآور و هشیار هستند ایشان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
0
2
مشکل اساسی در درمان چه در انسان وچه در حیوانات خانگی اینست که حتی در موارد حاد بیماری ازتشخیص کلینکی وشروع درمان خوداری میشود وتا جواب آزمایش کار خاصی برای انسان بیمار یا حیوان بیمار کمتر انجام میشود در صورتیکه یک طبیب چه طبیب دام چه طبیب انسان لازم است اول قدرت تشخیص کلینکل باسا خلم وتجربهاش داشته باشد سپس اگر شک داشت منتظر جواب آزمایشگاه بمانند اگر صرفا" درمان طبیب با آزمایشگاه باشد پس طبیب دیگرتشخصیی نباید بدهد برای تجویز دارو هم به یافته های انتر نتی مراجعه کنند که اشتباهی پیش نیاید
نظر شما
ادامه