کد خبر: ۵۱۴
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
همین الان یک کاغذ سپید بردارید و به آن خیره شوید یا بروید پشت پنجره و به آسمان نگاه کنید ! چه شد؟ چی می‌بینید ؟ اگر ذرات کوچکی شبیه به مگس یا گرد و غبار می‌بینید که هی جلوی چشم‌هایتان بالا و پایین می‌روند و این طرف و آن طرف می‌روند، اشکال نه از آسمان است، نه از کاغذ بلکه شما دچار عارضه چشمی ‌مگس‌پران یا عارضه جرقه‌بینی شده‌اید.

مگس‌ها با خیلی‌ها کار دارند

مگس‌پران عارضه چشمی‌ بسیار رایج است که معمولا با بیشتر شدن سن بروز می‌کند؛ به طوری که از هر 10 فرد بالای 60 سال 7 نفرشان مگس‌پران را تجربه کرده‌اند.

این عارضه ممکن است در افراد بالای 60 سال، نزدیک‌بین‌ها، کسانی که سابقه جراحی چشمی ‌(بخصوص جراحی آب مروارید) و آ‌نها که سابقه التهاب داخل چشمی‌ (یووئیت) دارند، دیده شود؛ با این حال احتمال دارد کسانی نیز هیچ یک از این بیماری‌ها را نداشته باشند اما عارضه مگس‌پران را تجربه کنند.

مگس‌ها از کجا می‌آیند؟

برای این که بدانید مگس‌پران دقیقا چه منشأیی دارد باید ابتدا با زجاجیه چشم آشنا شوید. زجاجیه مایعی ژله‌مانند شبیه به سفیده تخم مرغ است که بخش اعظم داخل کره چشم را از پشت عدسی تا روی شبکیه پرکرده است. زجاجیه دارای مقدار فراوانی آب و مواد محلول است و به همین دلیل حالت ژله‌ای دارد و داخلش با رشته‌های بسیار ظریفی پر شده است که در قسمت‌های خارجی‌تر متراکم‌تر است و به لایه‌های داخلی شبکیه متصل شده‌اند. سخت شد ؟ اما باور کنید لازم بود!

پژوهش‌های پزشکان بیمارستان تخصصی چشم نور نشان می‌دهد رشته‌هایی که از آنها صحبت کردیم در کودکان و افراد جوان معمولا بسیار ظریف هستند و دیده نمی‌شوند اما با بالا رفتن سن، این رشته‌ها ضخیم‌تر می‌شوند و در برخی جاها به هم می‌چسبند که این باعث ایجاد کدورت در زجاجیه می‌شود که سایه این کدورت بر روی شبکیه باعث دیدن آن مگس‌های ابتدای گزارش می‌شوند.

همچنین در بسیاری از افراد سالمند بخشی از رشته‌های محیطی زجاجیه که به شبکیه متصل بوده‌اند، از جای خود کنده می‌شود و به داخل بخش‌های مرکزی زجاجیه می‌افتد. این حالت که آن را (جداشدگی خلفی زجاجیه) می‌نامند شایع‌ترین علت ایجاد مگس‌پران است. در برخی از موارد نیز وجود التهاب داخل چشمی‌(یووئیت) سبب تجمع سلول‌های التهابی در زجاجیه می‌شود که مگس‌پران را ایجاد می‌کنند.

علت دیگر مگس‌پران وجود خونریزی در داخل زجاجیه است، برای مثال ممکن است خونریزی خفیف چشمی ‌در افراد مبتلا به دیابت، ابتدا به صورت یک مگس‌پران دیده شود.

نور دیدم ! نور ! نور!

همیشه مگس‌ها نیستند که باعث ناراحتی می‌شوند، در برخی موارد هم ممکن است معنای احساس وجود نوری غیرواقعی در میدان بینایی، چشمان شما را بیازارند. جرقه ممکن است به صورت خطوط درخشان صاعقه‌مانند، به صورت اجسام ریز درخشنده یا نقاط ریز متعدد در میدان دید، به هنگام حرکات ناگهانی سر یا چشم یا در تاریکی دیده شود.

این نور از لامپ نیست

همان‌طور که قبلا گفته شد با افزایش سن رشته‌های زجاجیه زخیم‌تر می‌شوند و به هم چسبندگی پیدا می‌کنند. این چسبندگی رشته‌های زجاجیه ممکن است باعث کشیده شدن پرده شبکیه شود. از آنجا که پاسخ سلول‌های شبکیه به محرک‌ها به صورت درک نور است هر عاملی که سلول‌های شبکیه را تحریک کند در مغز به عنوان نور تفسیر می‌شود. به همین علت وقتی شبکیه تحت کشش قرار گیرد جرقه‌های نوری دیده می‌شود.

مگس‌ها کی خطرناک می‌شوند؟

عارضه مگس‌پران و جرقه معمولا خطرناک نیستند و اگر سال‌های سال است آنها را می‌بینید ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند اما در مواردی که جرقه به تازگی ایجاد شده باشد باید نگران باشید چرا که ممکن است شبکیه چشمتان پاره شده باشد، همچنین اگر مگس‌پران با سوراخ یا پارگی پرده شبکیه همراه باشد احتمال دارد نیاز به اقدامات درمانی مانند لیزر یا عمل جراحی برای جلوگیری از پارگی پرده شبکیه وجود داشته باشد.

همچنین درنظر داشته باشید که جرقه حتی اگر با پارگی شبکیه همراه باشد معمولا پس از چند روز تا چند هفته خود به خود از بین می‌رود؛ مگس‌پران هم حتی در صورت همراهی با پارگی شبکیه پس از چند هفته کوچک می‌شود. بنابراین در افرادی که جرقه یا مگس‌پران جدید ایجاد شده حتی اگر خود به خود خوب شده باشد لازم است معاینه کامل چشم انجام شود.

فراموش نکنید اگر مگس‌پران جدیدا ایجاد شده باشد یا پس از چند هفته خود به خود برطرف نشده باشد یا مگس‌پران قدیمی‌که به تازگی بزرگ‌تر شده یا تغییر دیگری پیدا کرده باشد یا همراه با جرقه یا همراه با کم شدن یا تاری دید یا احساس وجود پرده در جلوی چشم باشد که ناشی از کنده شدن بخشی از شبکیه است، حتما و به سرعت باید به چشم‌پزشک مراجعه کنید.

 

 

برچسب ها: مگس پران، چشم،
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
|
-
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۶/۲۵
0
0
با سلام.

من وقتی که کوچک بودم و ژیمناستیک کار میکردم و بالانس میزدم این حالت مگس پران برایم ایجاد میشد. هنوز گهگاهی که ورزش میکنم مگسها فرار میکنند. خطرناکه؟
حکیم مهر
|
-
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۶/۲۵
2
0
با سلام و احترام. در پاسخ به امیر :
به نظر نمی رسد که مشکل حادی باشد اما حتماً توصیه می شود به پزشک متخصص بیماریهای چشم مراجعه و از عدم وجود مشکل حاد اطمینان حاصل نمایید.
افشین
|
-
|
۰۰:۰۶ - ۱۳۸۸/۰۶/۲۶
0
0
سلام
من 22 سالم هست ولی یک مسئله ای هست که از بچگی باهاش روبرو شدم و می خواستم نظر شما رو جویا بشم
بعد از مدتی که به منبع نور: خورشید، چراغ مطاله نگاه میکنم یکسری شِیء مثل طار مو چیزهایی شبیه اون میان جلوی چشمام.
عادیه؟
حکیم مهر
|
-
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۶/۲۶
0
0
با سلام و احترام. در پاسخ به افشین:
همانطور که در متن فوق هم دیده اید این مشکل که مدتها و سالها وجود دارد خیلی خطرناک نیست اما انجام معاینه دقیق توسط پزشک متخصص چشم حتماً لازم است.
حامد
|
-
|
۰۹:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۶/۳۰
0
0
مطلب برای بسیار مفیدی بود، ممنون.
حمید
|
-
|
۰۷:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۷
0
0
با سلام و احترام : قاعدتاً باید به پزشک فوق تخصص اعتماد کنید با این حال از پزشکان کلینیک فوق تخصصی نور در تهران - خیابان ترکمنستان کمک بگیرید. حکیم مهر

با سلام و احترام از مطلب بسیار جالبتون
خواهشا به این سوال جواب بدین.

من مدتی که احساس میکنم دید کافی ندارم و بخصوص موقع پلک زدن نورها جلوی چشمم کشیده میشن و احساس میکنم با یه چشمم تیره تر از اون یکی میبینم . پیش چندتا فوق تخصص قرنیه و شبکیه رفتم همشون میگن چیزی نیسن و چون جوونی (24 سالمه) آب مروارید هم نداری ولی مشکل من هنوز حل نشده!
لطفا کمکم کنید.
با تشکر
م.م
|
-
|
۰۲:۳۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۴
1
1
آیا عارضه مگس پران میتواند در اثر اثابت ضربه ی شدید به سر ایجاد شود؟
ثنا
|
-
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
0
0
سلام من 25 سال سن دارم بدون سابقه هر نوع بیماری چیزهایی شبیه به تار مو ،نقاط سیاه حدود 20 روزی همیشه در جلوی چشمم هست وبه پزشک مراجعه کرد ولی گفت مشکلی نیست میخواستم ببینم آیا این عارضه رفعمی میشه یا نه.ایا قطره خاصی دارد؟
آرين
|
-
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
0
2
سلام من وقتي صبح ها از خواب بيدار مشوم يه چيزايي شبيه تار مو و نقطه هايي طوسي جلوي چشمم مي آيد در طول روز هم عمين مشكل هست اما نه به شديدي صبح. آيا عاديه؟ اسم اين مگس پرانه.؟ من 15 ساله هستم. ممنون
مینا
|
-
|
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۶
0
2
باسلام
من حدود 8 ماه است که عمل پی آر ک انجام داده ام و حدود یک ماه پس از عمل مگس پران چشمم را احساس کردم البته قبل از عمل از بچگی هم این مشکل را داشتم ولی چون عمل انجام دادم الان حس ترس دارم از این بابت.به نظر شما عارضه جدیی هست؟
مهسا
|
-
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۲
0
0
سلام.آیا این مگسها از گوشه چشم هم دیده می شوند؟ من حس می کنم مگس یا حشره ای را در زاویه 180 میدان دیدم ، یعنی از گوشه چشم می بینم .آیا این همان مگس پران است؟مساله ای که باعث نگرانی من شده این است که نکند این مشکل به خاطر مصرف قرص لاغری بوده و این قرصها حاوی موادی مثل شیشه بوده اند.(این فقط یک احتمال است که ذهن من را مشغول کرده است)
نسيم
|
-
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
1
0
سلام من ٢٦ سال سن دارم در طول روز مگس پران دارم به نظر شما بايد چه كار كنم ممنون نسيم.
زهرا
|
-
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
0
0
سلام.منمتولد37هستم.تقرییا2 هفته استکه مگس پران دارم.دکتر رفتم گفتن چشمات ورم کرده،فشار چشمات کمی بالا رفته ولی زیاد مهم نیست باید پیش دکتر اعصابو روان بروم.نظر شوا چیه؟؟؟؟؟؟؟خواهش میکنم جواب بدین؟خیلی نگرانم.........
محمد حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۲۵
0
0
سلام من 15سالمه الان 4ماهه دارم این مشکلو چ کار کنم
صابر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۲
2
0
سلام من جوان ۲۴ ساله هستم که مدت ۹ ماه دچار این بیماری آن هم به صورت شدید در هروز دو چشمم شدم و هنوز سازگاری پیدا نکرده ام لکه های سیاه اعصاب آدم رو خورد میکنن .دکتر هم رفتن گفت خطرناک نیست اما درمان نیست. .بعد از گذشت چند ماه به تعدادش افزوده شد من الان گوشه گیر خونم میخواستم راهنماییم کنید بجز ویتره راهی نیست؟ اینم ایدی تلگرامم خواهش کمکم کنید که زندگیم نابوده Toresss9@
لطفا کمکم کنید
نظر شما
ادامه