کد خبر: ۵۱۳۷۸

در حالی رئیس تعاونی مرغداری های سراوان چرایی کمبود مرغ در این شهرستان را گرمای هوا و بیماری عنوان می کند که هیچگونه تلفاتی را به دامپزشکی سیستان و بلوچستان اطلاع رسانی نکرده اند تا علت در دست بررسی قرار گیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از عصرهامون، قصه مرغ و مرغداری ها در سیستان و بلوچستان انگار تمامی ندارد. یک روز کاهش شدید قیمت، یک روز افزایش قیمت نهاده های دامی، یک روز نبود کنجاله و امروز تلفات مرغ به دلیل وجود بیماری به نام نیوکاسل!

طی چند روز گذشته برخی از شهروندان سراوانی از کمبود مرغ در این شهرستان ابراز گلایه کرده و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.

به گفته این شهروندان، برخی از روزها تعدادی از مرغ فروشی های سطح شهر به علت عدم وجود مرغ برای فروش تعطیل هستند که این امر مردم را در تهیه گوشت سفید مورد نیاز خانواده با مشکل مواجه کرده است.

از سوی دیگر اما عده ای از سودجویان از آب گل آلود ماهی گرفته و با افزایش قیمت مرغ منجر به پر کشیدن این ماده غذایی از سفره خانوارها شدند که به گفته شهروندان نبود نظارت کافی و وافی در این مراکز منجر به افزایش بی رویه قیمت مرغ شده است.

در همین راستا پس از تماس تلفنی که خبرنگار با «محبوبعلی دهقان»، رئیس تعاونی مرغداری های سراوان داشت، وی علت کمبود مرغ در هفته های اخیر شهرستان را تلفات مرغ ناشی از گرمی هوا و بیماری دانست و گفت: بیشتر مرغداری های سطح شهرستان 30 درصد تلفات داشته اند اما تلفات در برخی از مرغداری ها به 60 درصد نیز رسیده است.

وی با بیان اینکه علت بیماری مرغ های تلف شده تشخیص داده نشده است، ادامه داد: جوجه ریزی در مرغداری ها آغاز شده و در حال حاضر نیز محصولات دو مرغداری در سطح شهر آماده فروش است.

رئیس تعاونی مرغداری های سراوان خاطر نشان کرد: در روزهای آینده نیز 40 هزار قطعه مرغ وارد بازار خواهد شد.

اتحادیه مرغداران سراوان همکاری در این زمینه نکرده است

گفته های رئیس تعاونی مرغداری های سراوان در حالی است که «دکتر مهدی حسینی» مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان وجود بیماری در مرغداری های این شهرستان را تکذیب کرد و گفت: هر گونه تلفاتی قانونا باید از سوی مرغدار، رئیس اتحادیه و مسئول بهداشتی در سامانه اطلاع رسانی شود تا موضوع در سریعترین زمان ممکن بررسی و راهکار مقابله با آن برای پیشگیری انجام شود.

وی در تکمیل مطلب فوق بیان کرد: تاکنون هیچ موردی در این خصوص در سامانه اطلاع رسانی نشده و از این منظر موضوع  کذب است.

به گزارش عصرهامون نیوکاسل یکی از مهم‌ترین بیماری‌های پرندگانی است که به صورت صنعتی و متراکم پرورش داده می‌شوند و دستگاه تنفسی، گوارشی و عصبی طیور را درگیر می‌کند.

 

نظر شما
ادامه