کد خبر: ۵۱۳۷۴
تعداد نظرات: ۹ نظر

واردات ۵۰۰ هزار تن ذرت آلوده، نتیجه عدم هماهنگی دستگاه های دولتی است.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با یادآوری وادرات ۵۰۰ هزار تن ذرت آلوده به قارچ آفلاتوکسین، گفت: عدم هماهنگی دستگاه های دولتی دلیل واردات ذرت های آلوده است لذا وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت و مسئولان گمرک مکلف به ارایه اسناد شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «امیر خجسته» در توضیح نشست امروز کمیته اقتصادی کمیسیون اصل نود مجلس با رئیس گمرک، «نیره پیروزبخت» رئیس سازمان ملی استاندارد و معاونانی از وزارت جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان، گفت: این نشست در خصوص واردات 145 هزار تن ذرت آلوده به قارچ آفلاتوکسین بود که توسط سیزده شرکت دولتی از کشور مالزی وارد کشور شده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: این ذرت ها از بندر امام خمینی(ره) و با خروج 35 میلیون دلار ارز وارد کشور شده است، بر اساس مستنداتی که مسئولان به ما دادند و همچنین ضمن بررسی صورت گرفته از دستگاه ها از جمله سازمان استاندارد دلیل بی توجهی را جویا شدیم.

واردات ذرت های آلوده در نتیجه عدم هماهنگی دستگاه های دولتی

وی افزود: رئیس سازمان استاندارد اذعان کرد که واردات این ذرت های آلوده را تایید نکردند، به نظر می آید که نقش اداره گمرک باید پررنگ تر باشد. در نهایت بر اساس استدلال مسئولان به این نتیجه رسیدیم که عدم هماهنگی نگران کننده ای بین مجموعه دولتی از جمله وزارت جهاد کشاورزی، سازمان استاندارد و وزارت بهداشت و درمان وجود دارد.

خجسته عنوان کرد: این ذرت ها از سال 95 تاکنون در بندر امام خمینی است، آلودگی ذرت ها از سوی سازمان ملی استاندارد اعلام شده است، البته سایر مجموعه ها نیز مواردی را اعلام کردند که برای ما قابل قبول نبود، متاسفانه این عدم هماهنگی موجب رها کردن مشکل شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه حدود 85 درصد کالاها از بندر امام خمینی(ره)  وارد می شود، گفت: این کالاهای آلوده در بندر امام انبار شده که نگرانی آسیب به سایر محموله ها را ایجاد کرده است.

رقم واردات ذرت آلوده به 500 هزار تن می رسد

وی خاطرنشان کرد: با پیگیری انجام گرفته و با توجه به اسناد موجود متوجه شدیم که میزان ذرت ها 500 هزار تن است که 350 هزار تن وارد شده و مابقی در انبارها وجود دارد، لذا امروز از مسئولان گمرک خواسته شد تا گزارش مبسوطی به ما ارایه دهند. از این رو وزرای اقتصاد، جهاد کشاورزی و بهداشت و درمان نیز باید در نشست بعدی حضور پیدا کنند.

خجسته ادامه داد: گویا رئیس جمهور دستور امحاء این ذرت ها را صادر کرده است اما ما خواستار تعیین تکلیف همه موارد شدیم، لذا بنا شد تا وزاتخانه ها ی مذکور اسناد و مدارک لازم را به ما ارایه دهند تا به مراجع قضایی ارجاع دهیم.

نایب رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: وزارتخانه ها باید اسناد لازم را به ما دهند زیرا به نظر می رسد که مافیایی دست در این ماجرا داشتند.

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
0
3
13 شرکت 'دولتی'
ذرتی ک کاملا میتواند بومی تولید شود تماما توسط دولت وارد میشود.

اتفاقا واردات 500 هزار تن ذرت آلوده، نشون میده چقدر دستگاه های دولتی هماهنگ اند،
فقط یه جا ناهماهنگی داشتن و کارشون لو میره...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
0
3
در زمان بروز فاجعه جنون گاوی BSE و مرگ دردناک جوانان آلمانی در اواخر دهه 1980 به دلیل خوردن گوشت های آلوده گوساله های پرواری، همین وضع پیش آمد!!!

به طوری که نه وزیر بهداشت آلمان قبول مسئولیت این مرگ ها را می کرد و مقصر را وزارت کشاورزی می دانست و نه وزیر کشاورزی آلمان.
در نهایت هر دو در یک روز مشترکا استعفا کردند!

از آن زمان بود که طرفداران اصل بهداشت واحد One Health تقویت شدند و ایتالیا را به عنوان نمونه پیشرو و موفق عملی آن مثال زدند که به علت مدیریت یک پارچه نهادهای بهداشتی خود یعنی سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت چنین مشکلاتی را به هیچ وجه نداشت.
ضمن اینکه بکی از کشورهای موفق در تولیدات کشاورزی و دامی است.

لذا اتحادیه اروپا با تجدیدنظر در قوانین فدرال خود ناچار شد که دامپزشکی را از مدیریت کل کشاورزی به مدیریت کل بهداشت و سلامت غذایی DG Health and food safety منتقل سازد و از همان زمان بود که شعار معروف "سلامت غذایی از مزرعه تا سفره Food safety: from the farm to the fork" زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت کشورها بر سر زبان ها افتاد و جالب است که برخی بدون اینکه مفهوم و الزامات آن یعنی ضرورت نظارت مستقیم بهداشتی وزارت بهداشت بر کلیه مراحل زنجیره تولید غذا از سطح مزارع کشاورزی، دامداری ها و مرغداری ها، کشتارگاه ها، کارخانه های شیر پاستوریزه و صنایع زیردستی را از طریق الحاق سازمان دامپزشکی در سطح معاونت وزیر بهداشت بدانند به نحو خنده داری این شعار اتحادیه اروپا لقلقه زبان شان شده است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
0
1
هر دم از این باغ مشئوم و زقوم وزارت جهادکشاورزی تلخ تر از تلخ می رسد.

اول گفتند واردات 120 هزار تن ذرت کپک زده توسط دلالان مورد حمایت جهادکشاورزی با ارز دلار 4200 تومانی!

بعد شد 140 هزار تن!!

بعد با 5000 تن کمتر شد 135 هزار تن!!!

الان هم 500 هزار تن ذرت کپک زده که مسئولیت آن را وزارت جهادکشاورزی که اختیارات تخصیص دلار و مجوز ترخیص لهداشتی؟؟! را از بنادر وارداتی بر عهده دارد، نمی پذیرد؟؟؟!!

کلینیسین های طیور و گاو و گوسفند همیشه به کپک زده بودن نهاده های دامی مثل ذرت و جو توسط جهادکشاورزی و اثرات مضر آنها بر سرمایه دامی و سلامت جامعه معترض بوده اند و به ناچار به تولیدکنندگان برای کاهش اثرات توکسیک مایکوتوکسین ها، خریداری انواع توکسین بایندرها را توصیه می کنند.
که متاسفانه در اینجا هم یک نان دانی دیگر برای دلالان رانت خوار فراهم شده است!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
0
2
نیم میلیون تن ذرت کپک زده ..................... مگر شوخی است؟؟!

2000 بار آزمایش ها میزان آفلاتوکسین را به مقدار خطرناک و بالاتر از حد مجاز نشان داد ولی زیر بار نرفتند و هر بار به امید اینکه از این ستون به آن ستون؟؟؟ گشایشی ............... برای شان حاصل شود، آزمایش ها را زیر سوال بردند.

خدا می داند چه خسارت های عظیم و غیر قابل محاسبه ای از قبل این مواد مسموم به سرمایه دامی کشور و مرغداران و گاوداران به دلیل ایجاد انواع بیماری ها و کاهش تولید وارد شده است و هزاران و شاید میلیون ها نفر از مردم بی خبر کشورمان نادانسته مرغ، تخم مرغ، گوشت و شیر آلوده به آفلاتوکسین و دیگر سموم سرطان زا، مضعف ایمنی و هپاتوتوکسیک را در سایه سیاست های نظام دلالی و رانت پرور جهادکشاورزی مصرف کرده اند.

سزای این جنایت کاران از خدا بی خبر که نه دین دارند و نه انسانیت جز اعدام چه می تواند باشد؟
اینها از هر مفسد فی الارضی که تاکنون اعدام شده است، میلیون ها بار پلیدتر و مجرم تر هستند.
جرم لفت و لیس میلیاردها دلار یارانه ای از اموال عمومی که جای خود را دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
1
0
قارچ آفلاتوکسین؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
یعنی شما هم نمی دانید که کپک می تواند انواع مایکوتوکسین ها را بسازد.

نکته شما جزو برادران شبه جهادی هستید که می گویند ای بابا شلوغش نکن کی به کیه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۹
3
0
خب میشه کاهشش داد. میشه با روش های ضدعفونی موجود در کشور بار مایکوتوسینی رو حداقل تا 75 درصد کاهش داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
1
3
وقتی کپک ایجاد مایکوتوکسین کرد چگونه با مواد ضدعفونی؟؟! می توان این سموم را از بین برد؟؟!

تازه تجزیه شدن مواد مغذی ذرت و تاثیر آن بر کاهش تولید موضوع مهم دیگر است.
ضمن اینکه اگر راه داشت که ریاست محترم جمهور دستور امحا آنها را نمی داد.

مطمئن باشید اگر راه فراری وجود داشت کسانی که 2000 بار درخواست تکرار آزمایش دادند، حتما زودتر از عقل کل هایی مثل جناب عالی پیدا می کردند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
0
1
این اختلاس و تقلب بسیار بزرگ در وزارت رانت پرور جهادکشاورزی به روشنی نشان داد که سخن کارشناسان و متخصصان چه در زمینه بهداشت و چه اقتصاد کاملا صحیح و لازم الاجراست که سازمان های نظارتی و حاکمیتی همچون سازمان سلامت محور دامپزشکی بایستی از بیرون و خارج بر نهادهای شبه تولیدی و عملا تجاری همانند وزارت جهادکشاورزی نظارت داشته باشند نه اینکه زیر مجموعه آنها باشند تا فاجعه های تلخ بهداشتی اینجنینی پیش بیاید!
نظر شما
ادامه