کد خبر: ۵۱۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
7 اشتباه رایج درباره یائسگی
 
 
1) سن یائسگی 50 سالگی است.

نه، یائسگی سن مشخصی ندارد. اگرچه بیشتر خانم‌ها حوالی 50 سالگی یائسه می‌شوند ولی کم نیستند زنانی که یائسگی زودرس (قبل از30 سالگی) یا دیررس (بعد از 60 سالگی) را تجربه می‌کنند.

2) حملات گر گرفتگی بعد از یائسگی شروع می‌شود.

این‌طور نیست، حملات گر گرفتگی در بیشتر خانم‌ها از یکی دو سال قبل از یائسگی شروع می‌شود. در سال‌های پِری‌منوپوز (حوالی یائسگی) که از دو سه سال قبل تا بعد از یائسگی را دربرمی‌گیرد، سطح هورمون‌های بدن به طور نامنظم بالا و پایین می‌رود و در نتیجه، زنان دچار حملات گرگرفتگی می‌‌شوند و در عادات ماهانه‌شان تغییراتی ایجاد می‌شود. این علائم در زنان چاق و خانم‌هایی که در سنین پایین‌تری یائسه می‌شوند، معمولا شدیدتر است.

3)‌ حملات گر گرفتگی بخشی از روند طبیعی یائسگی است و نمی‌شود با آن مقابله‌ کرد.

اگرچه این حملات، بخشی از روند طبیعی یائسگی محسوب می‌شود، ولی راه‌های مقابله با آن کم نیستند. با‌رعایت اصول ساده‌ای مثل پوشیدن لباس‌های نازک و پرهیز از مصرف غذا‌های تند و ادویه‌دار می‌شود این علائم را تا حدودی کاهش داد. برخی عقیده دارند مصرف سویا هم مؤثر است، اما هنوز تأثیر آن به صورت علمی اثبات نشده است. درمان طبی با استروژن هنوز بهترین نتیجه را در برطرف کردن علائم یائسگی به دنبال دارد.

4) وقتی یائسگی می‌آید، پوکی استخوان هم دنبالش می‌آید و کاری نمی‌شود کرد.

اگرچه با آمدن یائسگی، خطر پوکی استخوان (و شکستگی استخوان) افزایش می‌یابد، ولی زنانی که به طور منظم ورزش می‌کنند، تا حد زیادی از خطر پوکی استخوان در امان هستند. پزشکان توصیه می‌کنند حداقل 3 روز در هفته (و هر روز، حداقل نیم ساعت) ورزش یا پیاده‌روی کنید و در رژیم غذایی‌تان از مقادیر کافی کلسیم و ویتامینD که برای ساخت استخوان‌ها ضروری هستند، استفاده کنید. برای تأمین این مواد باید بیشتر بروید سراغ لبنیات، غذاها و نوشیدنی‌های کلسیم‌دار و سبزیجات برگ‌ سبز. با مشورت پزشکتان، می‌توانید از مکمل‌های کلسیم و ویتامینD هم استفاده کنید.

5) یائسگی چه ربطی دارد به مشکلات ادراری؟

ربط دارد! در یائسگی، سطح هورمون استروژن در بدن پایین می‌آید و این باعث کوتاه شدن و باریک شدن پیشابراه (لوله‌ای که ادرار را از مثانه بیرون می‌برد) می‌شود و در نتیجه، بدن شما بیشتر در معرض خطر عفونت مجاری ادراری و سایر مشکلات ادراری قرار می‌گیرد: نیاز مکرر به تخلیه مثانه؛ احساس ناگهانی نیاز به دفع ادرار (حتی وقتی که مثانه‌تان پر نیست)؛ دفع غیرارادی ادرار به دنبال یک احساس نیاز فوری به تخلیه مثانه (بی‌اختیاری فوریتی)؛ بیدار شدن مکرر طی خواب شبانه برای دفع ادرار؛ دفع غیرارادی ادرار در هنگام سرفه، عطسه، خندیدن یا زور زدن (بی‌اختیاری استرسی) و احساس سوزش ادرار. اگر این مشکلات به حدی رسید که زندگی‌تان را مختل کرد، حتما از پزشک کمک بخواهید.

6) یائسگی چه ربطی دارد به اختلال خواب؟

یائسگی، خواب شبانه را در خیلی از خانم‌ها مختل می‌کند و باعث می‌شود سخت خوابشان ببرد؛ شبی چند بار از خواب بیدار شوند یا صبح‌ها خیلی زودتر از معمول از خواب بپرند و دیگر خوابشان نبرد. علاوه بر این، ممکن است در طول شب دچار گرگرفتگی شوید و به شدت عرق کنید؛ طوری که بدنتان خیس عرق شود. این‌ها ممکن است شما را در طول روز، زودرنج و تحریک‌پذیر و کم‌حافظه کند.

7) علائم یائسگی در هر خانمی که رخ بدهد، نیاز به درمان‌ طبی دارد؟

نه!‌ یائسگی یک رویداد طبیعی است که معمولا اثرات کمی روی بدن می‌گذارد و اغلب بدون درمان دارویی قابل‌تحمل است. با این حال، اگر این علائم آنقدر شدید شود که در زندگی عادی، مشکل ایجاد کند؛ درمان‌های طبی مؤثری برای رفع آن علائم وجود دارد.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بیمار
|
-
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۴/۲۲
0
0
مطالبتان برایم بسیار مفید وارزنده بود با سپاس از زحمتی که کشیدید
سوالات زیادی دارم ولی حیف که نشانی الکتونیکی ندارم
سوگند
|
-
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
0
0
سلام من در سن 22 سالگی به این مشکل بر خوردم مجرد هستم.چرا این اتفاق افتاد؟
نظر شما
ادامه