کد خبر: ۵۱۲۹۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور در غرفه حکیم مهر:
«دکتر قاسم رضاییان‌زاده» افزود: برند یا نوع خاصی از واکسن ممکن است در بازار کم باشد یا در مقاطعی نباشد اما واکسن‌های کلی که شامل واکسن نیوکاسل نیز است، در همه استان‌ها توزیع شده و در اختیار است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور یکی از میهمانان غرفه حکیم مهر در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و آبزیان کشور بود. «دکتر قاسم رضاییان‌زاده» اظهار می‌دارد که سازمان دامپزشکی در قالب برنامه ملی کنترل بیماری نیوکاسل تمامی عواملی را که می‌تواند بر آن تاثیرگذار باشد، اجرا کرده است و اظهار امیدواری می‌کند که این سازمان بتواند با همکاری صنعت طیور در کنترل بیش از پیش این بیماری نقش داشته باشد.

وی از بهره‌برداران خواست در صورتی که مشکلی در این حوزه دارند، موضوع را به مدیران کل دامپزشکی و رؤسای شبکه‌های دامپزشکی منتقل کنند تا در قالب سیستم رصد و پایش رسیدگی شود.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، ارزیابی شما از برگزاری نمایشگاه امسال چیست؟

نمایشگاه امسال از رونق خیلی خوبی برخوردار است. تمام شرکت‌های فعال در بحث خدماتی دام و طیور ازجمله تغذیه، خدمات، ماشین‌آلات، صنایع دارویی و خدمات دامپزشکی در این نمایشگاه در کنار هم هستند که این مهم، فرصت خوبی را برای بهره‌برداران در این مسیر به دنبال خواهد داشت. شواهد گویاست که شرکت‌ها بعضا کارهای نو و تولیدات توأم با تکنیک ارائه می‌کنند که این اتفاق ارزشمندی است که می‌تواند در بحث افزایش راندمان در تولید و کمک به ارتقای بهداشت و کاهش تلفات کمک کند.

حکیم مهر: اخیراً تعداد کانون‌های نیوکاسل اندکی افزایش پیدا کرده است. چرا؟

بیماری نیوکاسل یک بیماری جدید یا اگزوتیک نیست که وارد کشور شده باشد، بلکه ازجمله بیماری‌های اندمیک و بومی است که سالیان سال است در ایران وجود دارد. نیوکاسل یک بیماری است که در عمده قاره‌های دنیا به دلیل ماهیت خود همواره با صنعت طیور همراه بوده است. این بیماری در کشور در حال کنترل است و ما افزایش خاص کانون را نسبت به سال‌های قبل نداشتیم.

همیشه در فصل تابستان با شرایط متعددی روبرو هستیم که می‌تواند روی این بیماری تاثیرگذار باشد. چون بیماری نیوکاسل یک بیماری multi-factor agent است که در مورد آن فاکتورهای مختلف پرورشی بهداشتی یا سکیوریتی و مسائل بسیار متعددی ازجمله آموزش مرغدار در کنار هم قرار می‌گیرد. سازمان دامپزشکی در قالب برنامه ملی کنترل بیماری نیوکاسل تمامی عواملی را که می‌تواند بر آن تاثیرگذار باشد، اجرا کرده است که امیدواریم با همکاری صنعت طیور بتوانیم در کنترل بیش از پیش این بیماری نقش داشته باشیم.

حکیم مهر: آیا کمبودی در زمینه واکسن نیوکاسل احساس می‌شود؟

خیر. بر اساس بررسی‌های میدانی انجام گرفته، مشخص شد که بعضا بعضی متقاضیان یا مرغداران عزیز، متقاضی واکسن‌های دارای برند خاص یا نوع خاصی از واکسن هستند که ممکن است در بازار کم باشد یا در مقاطعی نباشد، اما واکسن‌های کلی که شامل واکسن‌های کنترل بیماری نیوکاسل است در همه استان‌ها توزیع شده و در اختیار است.

به طور کلی بحث تامین و توزیع واکسن و داروهای دامی مساله بسیار مهمی است که در دستور کار سازمان قرار دارد و در قالب رصد و پایش کلیه ورودی‌ها، چه شرکت‌های وارداتی و چه تولیدکننده در سامانه دارویی ثبت می‌شوند؛ به همین نسبت در قالب توزیع که در سطح کشور در شبکه توزیع انجام می‌شود، رصد و پایش صورت می‌گیرد و در این مورد با متخلفین به شدت برخورد می‌شود.

ما به دنبال این هستیم که در شرایط موجود و با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در بحث تامین این داروها داریم، بتوانیم واکسن را به نحو مقتضی به دست مصرف کنندگان نهایی برسانیم. بهره‌برداران عزیز هم در صورتی که مشکلی در این حوزه داشته باشند، می‌توانند موضوع را به مدیران کل دامپزشکی و رؤسای شبکه‌های دامپزشکی منتقل کنند تا در قالب سیستم رصد و پایش رسیدگی شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
0
4
اقای دکتر فرق واکسن ها مثل تفاوت بین پراید با تویوتا هست الان واکسن هایی که تو بازار هستن بخدا اندازه پراید هم کارایی ندارن
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
1
1
واکسن برونشیت سویه واریانت
نه خارجی داریم نه ایرانی میتونید تولید کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
0
0
واکسن اگر از نظر زنیتگی ویروس در گیر بیماری در منطقه تهیه گردد موثر تر از واکسنی است که از منطقه دیگری وارد وتولید شده است
نظر شما
ادامه