کد خبر: ۵۱۲۹۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
نگاه شما:
بارها و بارها موضوع واردات بی‌رویه دام زنده از مرزهای کشور و از کشورهای دیگر که نقش عمده‌ای در توزیع بیماری در کشور دارند، مورد نقد واقع شده است ...
 

به بهانه انتقاد اخیر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از عملکرد دامپزشکی در کنترل تب کریمه کنگو

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF )

دکتر وحید عطارد

در سایت حکیم مهر از قول نماینده محترم مجلس جناب آقای دکتر قاضی زاده امده است که «عملکرد ضعیف دامپزشکی موجب شیوع بیماری تب کریمه کنگو گردیده است».

با این نوشته بر آن شدم تا چند دقیقه ای از وقت عزیزان را بگیرم و مطالبی را برای نقد و بررسی در اختیارشان قرار دهم باشد که اینبار بر خلاف همیشه گوش شنوایی پیدا شود.

بیماری تب  خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری ای است که توسط نایروویروس از خانواده بونیاویریده ایجاد می شود. این بیماری توسط کنه منتقل شده و و انتقال نوزوکومیال (بیمارستانی) و انتقال از طریق تماس با خون دامی که در مرحله ویرمی قرار دارد نیز امکان پذیر است. میزان کشندگی بیماری بعضا تا 40 درصد می رسد. اولین بار در سال 1944 در کریمه و سپس در سال 1969 در کنگو تایید شد و به همین جهت نام از این دو محل گرفته است.

میزبان این ویروس تعداد زیادی از حیوانات وحشی و اهلی مانند گاو و گوسفند و بز می باشند. پرندگان به این بیماری مقاوم هسنتند ولی شتر مرغ میزان زیادی از آلودگی را در نواحی آندمی نشان می دهد که می تواند منشاء بیماری برای انسان باشد.

این بیماری در کشورهای شرق اروپا، کشورهای ساحل مدیترانه، در شمال غرب چین، آسیای مرکزی، جنوب اروپا و در آفریقا و خاورمیانه و شبه قاره هند آندمی است.

از جمله بیماریهای این گروه ابولا و تب دره ریفت از اهیمت زیادی بر خوردارند. این بیماری واکسن ندارد و تنها راه پیشگیری از بیماری رعایت مقررات بهداشتی است. درمان این بیماری مشتمل بر درمان های حمایتی و استفاده از داروهای ضد ویروس است و عملاً درمان خاصی ندارد. با داشتن علایمی شبیه آنفلونزا، بهبودی در بسیاری از افراد آلوده به ویروس بدون آنکه بیماری پیشرفت کند و علایم خاص را نشان دهد، حاصل می شود.

بیماری در دام ها از اهمیت زیادی برخوردار نیست و دام تنها بصورت افزایش دهنده ویروس عمل می کند، به این معنی که ورود ویروس به بدن دام همراه با ویرمی و تب بدون علایم کلینیکی خاص خواهد بود که حداکثر پس از یک هفته ایمنیت در بدن دام ایجاد می شود و از آن پس دیگر ویروسی در بدن دام باقی نخواهد ماند. تنها در زمان ویرمی چنانچه دام کشتار شود امکان انتقال بیماری وجود دارد؛ ضمن آنکه لاشه دام چنانچه مراحل جمود نعشی را طی نماید که معمولا 24 ساعت خواهد بود، کلیه ویروس ها از بین خواهند رفت و بیماری منتقل نخواهد شد. تنها در قسمت های قابل خوردن امعا و احشا مانند کید و کلیه که جریان جمود نعشی در آنها اتفاق نمی افتد، امکان انتقال بیماری تا یک هفته وجود دارد.

اهمیت دام در انتقال بیماری بجز موارد فوق در مرحله ویرمی است که به دلیل آنکه ویروس افزایش تعداد می یابد و به دلیل تماس دام با کنه، می تواند کنه های زیادتری را آلوده کند و این خود موجب گونه ای از افزایش موارد بیماری و پایداری بیشتر بیماری در محیط و افزایش خطر بیماری خواهد بود.

چگونگی پیشگیری از این بیماری به شرح زیر خلاصه می شود:

- جلوگیری از واردات دام زنده بخصوص از کشورهای آلوده

- جلوگیری از کشتار دام های بیمار و تب دار، مگر آنکه الزام به کشتار باشد و در کشتارگاه مخصوص دام های بیمار کشتار شوند.

- رعایت زمان لازم 24 ساعت برای جمود نعشی

- آموزش های لازم به دامداران برای ممانعت از کشنار دام ها در منازل و عدم دستکاری کنه ها از طریق رسانه های عمومی (مجلات، روزنامه ها و رادیو و تلویزیون).

- حمام دادن دام ها با سموم ضد کنه و رعایت فاصله های زمانی حمام دادن به طوری که از مقاومت نسبت به سم افزایش پیدا نکند.

- اصلاح جایگاه دام به صورت کاملا بهداشتی بطوری که امکان سمپاشی، شعله افکنی و ضدعفونی به سهولت فراهم گردد و موثر واقع شود (کف و دیواره ها پوشش سیمانی داشته باشند).

- اجرای برنامه های پایش بیماری در دام ها به منظور تعیین مناطق پرخطر و اعمال مقررات بهداشتی و آموزشی محکمتر برای این مناطق.

- آموزش پزشکان و دامپزشکان برای داشتن حساسیت لازم در مکان های پرخطر.

- الزام پزشکان و دامپزشکان به گذراندن دوره های اپیدمیولوژی که از ملزومات کنترل و ریشه کنی بیماریهاست.

همانطور که مشخص است، اعمال موارد فوق به سادگی قابل اجراست و نیاز به هیچ دستاویز خارق العاده ای نیست و در این راستاست که هیچ موردی از بیماری در انسان مشاهده نخواهد شد.

ضعف های سازمان دامپزشکی بر کسی پوشیده نیست و احدی هم قصد تحریف موضوع را ندارد؛ ضمن آنکه محرومیت های مالی و علمی و آموزشی تحمیل شده بر دامپزشکان و ایجاد دانشکده های دامپزشکی زیاد و عدم درک اهمیت دامپزشکی در بهداشت انسان و دام، موانع عمده ای در رسیدن به اهداف بهداشتی است اما دفاتر سازمانی نیز وظیفه ای را که برایشان در قانون تعریف شده، به درستی انجام نمی دهند. بستن درها و نشستن در اتاق ها و شرکت در جلسات بی محتوا و به درازا کشیدن امور و درخواست ها نتیجه ای در بر نخواهد داشت که سالهاست اجرا می گردد و نتیجه ای نداشته است؛ گرچه  بهترین و ساده ترین روش برای سرباز زدن از وظیفه خطیر و اصلی است و تنها ایجاد سد و مانع برای اندیشه و خرد و عادت کردن به روزمرگی است.

نیازی به توضیح ندارد که امور محوله بر خلاف و بر عکس معیارهای بین المللی و علمی و فنی اجرا می گردد و این ادعایی است قابل اثبات که در صورت نیاز با مثال های فراوان قابل بررسی خواهد بود. از جمله تنظیم مقررات نه بصورت آیین نامه داخلی سازمانی، بلکه به صورت قانونی و مصوب مراجع ذیربط. تکیه و اصرار بر جمع آوری اوراق و اسناد بی هویت اقدامی بیهوده است و اینگونه است که کار نظارت فنی و علمی به فراموشی سپرده می شود و باید که بیماری ها افزایش یابند.

البته به نوبه خود عملکرد سازمان دامپزشکی را از جهتی نتیجه برنامه های مخرب وزارت متبوع می دانم؛ بارها و بارها موضوع واردات بی رویه دام زنده از مرزهای کشور و از کشورهای دیگر که نقش عمده ای در توزیع بیماری در کشور دارند، مورد نقد واقع شده و هرگز تاثیری در جلوگیری از این اقدام به عمل نیامده است. موقعی که دام زنده وارد می شود، همراه خود قطعاً کنه ها و ویروس را به کشور وارد می کند و این بر بار ویروس موجود به شدت می افزاید و شکی نیست که بیماری افزایش خواهد یافت.

بیماری از سال های قبل در کشور به دلیل واقع شدن در منطقه ای که بیماری اندمی است وجود داشته است اما میزان وقوع آن گستردگی فعلی را نداشته است و اکثراً در مناطق شمال غرب کشور مستقر بوده و کمتر باعث بیماری می شده است و اکنون که سالهاست دام زنده از شرق کشور وارد می شود، این بیماری نیز در کلیه مناطق کشور وجود دارد و به درستی می توان ادعا کرد که کنه های همه مناطق حامل بیماری هستند. وجود بیماری در کشورهای آلوده و عدم تلفات انسانی، خود موید برخورد منطقی با بیماری است.

به درستی مشخص است که تصمیم به واردات دام تحت فشار وزارت جهاد کشاورزی که هیچ اطلاعی از بیماری ها و نتایج مخرب آنها ندارند گرفته شده است و تنها موضوع مهم منافع مالی واردکنندگان است. منابع دامی کشور به اندازه ای هست که نیازی به واردات نباشد؛ تنها حمایتی جانانه و همه جانبه و کوتاه نمودن دست افراد نا آگاه را می طلبد.

با آنکه کنترل بیماری عمدتاً در اختیار وزارت بهداشت و آموزش پزشکی قرار دارد، اما کمک بسیار شایان دامپزشکی به کنترل بیماری، ایجاد سیستم سرویلانس بیماری است که مناطق پرخطر مشخص شده و اقدامات در آنها تمرکز یابد تا بتوان به مرور اقدامات لازم را گسترش داد.

سم پاشی گرچه می تواند از بار کنه ها بکاهد اما ریشه کن کردن کنه ها بوسیله سمپاشی امری است که تا کنون محقق نشده است زیرا که سمپاشی زیاد بخصوص بی رویه، موجبات مقاومت کنه ها را ایجاد می کند و مشکلات بیشتری را سبب می شود.

در جایی که می توان به افراد در معرض خطر که تعدادشان هم آنچنان زیاد نیست آموزش داد (کسانی که به هر نحو با دام در ارتباطند)، در جایی که می توان به راحتی زمان 24 ساعت جمود نعشی را برای دام های کشتار شده اعمال کرد، در جایی که می توان با تبلیغات گسترده  به افراد آموزش داد که از له کردن کنه ها با دست و یا کندن کنه ها از روی دام با دست خودداری کنند، جایی که می توان به عموم مردم آموخت که حتما کبد و احشای مورد استفاده را بخوبی پخته مورد استفاده قرار دهند و هنگام کار کردن با آنها از دستکش استفاده کنند، در این صورت است که این بیماری به ظاهر وحشتناک به راحتی کنترل شده و با کاهش واردات دام های زنده از دیگر کشورها به مرور از سطح ویروس کاست تا جایی که خطر آلودگی انسانها در حداقل قرار گیرد، چنانکه قبلاً نیز اینچنین بوده است.

جناب آقای دکتر قاضی زاده عزیر، تا زمانی که در حوزه بهداشت اعتبارات به درستی تخصیص داده نشوند و بطور کلی جریانهای «سیاسی - تجاری» بجای «علمی - فنی» حاکم باشد، انتظاری غیر از این نیست که بیماریها افزایش یابند و برای خلاص شدن از شر انتقادات، گزارش نشوند و کسی در پی کاهش آنها نباشد. در حال حاضر پاک کردن صورت مسئله بهترین راه برای کنترل بیماریها در کشور در دستور کار قرار دارد .... موفق باشید ...

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲۰
دکتر راغب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
3
1
با تقدیم سلام و ادای احترام محضر استاد عطارد
حضرتعالی همچون دسته گل معطرید و کنار شما نشستن هم انسان را بهره مند می سازد الحمدلله که سایه شما بر جامعه دامپزشکی مستدام است
اما:
نکته اول:ما آموختیم در کبد و امعا و احشاءRigor mortis رخ نمیدهد از این بابت متشکریم
نکته دوم : ما متوجه نشدیم پایش بیماری در دام چگونه است آیا باید از دامها نمونه سرمی گرفت و تست کرد یا روش دیگری است؟
نکته سوم: به دانشکده های دامپزشکی اشاره داشتید آیا به نظر جنابعالی این سازمان دامپزشکی نیست که باید مطالبه گر دانشگاه باشد و از دانشکده بخواهد نیرویی تربیت کند که کارآمد باشد آیا سازمان نباید امکانات آزمایشگاهی و علمی دانشکده ها را زیر کار تشخیص بکشد؟
فلج اطفال با کار بسیجی افراد غیر متخصص در ایران ریشه کن شد چرا ما برای بروسلوز در دام دانشکده های دامپزشکی را زیر کار نمی کشیم چرا سازمان به جای همان که فرمودید جلسات بی خاصیت دنبال بهره وری از امکانات دانشکده ها نیست و این تعدد دانشکده ها و دانشجویان و اساتید را تبدیل به تهدید کرده و سازمان و نظام مرتب دم از وزارت بهداشت و انحلال بافت و... می زنند؟
نکته سوم:
شما به نوعی با ادبیات علمی حرف دکتر قاضی زاده را در قالب عدم گزارش بیماریها توسط سازمان دامپزشکی تایید فرمودید
بالاخره اهل شعر و ادب و حافظ و سعدی هستید و غیر از این سبک سخن گفتن انتظار نمی رود
موفق و سلامت باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
2
3
جناب آقای دکتر راغب!
صادقانه بگویید از وزارت جهادکشاورزی که حتی با 2000 بار؟؟؟؟؟ آزمایش ثابت شد محموله 130 هزار تنی ذرت کپک زده، مسموم و آفلاتوکسینی است و باز هم اصرار بر مصرف خطرناک آن برای سرمایه دامی کشور و بهداشت و سلامت مردم داشته است، چه انتظاری می توان داشت؟؟!

آیا شما؟؟؟!! هم نمی دانید یا خود را به خواب زده اید که طرح های سل و بروسلوز و دیگر طرح های بهداشتی سازمان دامپزشکی نه به دلیل زیر بخیه کشیده نشدن دانشکده های مفلوک تر از سازمان دامپزشکی در وزارت علوم ناکارآمدتر و ناتوان تر از وزارت رانت پرور و حامی سرسخت نظام دلالی یارانه ای وارداتی بعنی وزارت جهادکشاورزی بلکه به علت عدم تامین اعتبارات مالی و پرسنلی و لجستیکی ناتمام و ابتر مانده اند؟؟؟؟؟

پس بهتر است به جای تاختن به پیشکسوت صادق و دل سوز دامپزشکی جناب آقای دکتر وحید عطارد که جز سخن حق مطلبی را بیان نکردند، به پشت سر عملکرد شخص خودتان نگاه کنید و لختی بیندیشید که نحوه برخورد و تعامل جناب عالی یا این دلالان فاسد خون خوار که هر روز خبر پیگرد قضایی یکی از آنها به جرم تاراج و چپاول بیت المال در طول دهها سال گذشته، چگونه بوده است!!!
پاسخ ها
دکتر راغب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
با سلام
عرض کنم اولا بنده به استاد نتاختم بلکه از ایشان به عنوان متخصص سوال کردم آیا طرح زیر کار کشیدن توان علمی و تخصصی و ... دانشکده ها توسط سازمان دامپزشکی را به صلاح میدانند یا خیر؟
با محتوای دو پاراگراف اول فرمایش حضرتعالی کاملا موافقم وسوال بنده هم از مقامات سازمان این است: قطع به یقین اطلاعات شما از دلالان و رانت و ... در واردات دام و گوشت و واکسن و ..... بیش از ماست و همین ها مصیبت دامپزشکی اند در ابتلای به تب کنگو و ... پس چرا به جای حل این مسائل سازمان دامپزشکی شده تریبون وارادات گوشت و افتخار به رکوردزنی در واردات؟؟؟؟
اگر امکان حل مساله هست بسم الله
اگر نیست چرا به دانشکده ها و .... می تازید؟؟؟؟
کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
1
3
چه زیبا نوشتی استاد:
جریانهای «سیاسی - تجاری» بجای «علمی - فنی» .

بایستی با آب طلا نوشت .
Vet.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
1
1
گرانقدر جناب دکتر عطارد. استاد پیشکسوت،
...بله می‌توانستیم ، بجای واردات دام زنده، و پیشتر از آن با آوردن نژاد های بی ارزشی چون رومانوف به دلایلی نظیر چند قلو زایی.. از آسیب های جدی مانند بروز، افزایش نسل دامی نا شناخته در حد F 6, دام های ناخالص که متعاقبا کاهش چشمگیر نژاد های اصیل را برایمان به ارمغان آورد، با حفظ نژاد های خالص، موجود در کشور را با اهدف پرورش صنعتی به انجام می‌رساندیم.
درست است، راه های خوب و مناسبی را داشتیم تا از ورود بیماری های وارداتی پیشگیری می‌کردیم.
دامپزشک مطلع
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
0
0
با سلام و احترام خدمت همکار گرامی جناب آقای دکتر عطارد باستحضار می رساند بنده ضعف جدی در بررسی و مطالعه بیماری ها در سازمان دامپزشکی و همچنین فاجعه و مخاطرات واردات بی رویه دام زنده و لاشه دام کشتار شده و برای اولین بار در تاریخ دامپزشکی کشور ترانزیت دام از ترکیه به قطر کاملا تائید می کنم ولی خدمت جنابعالی و سایر همکاران اعلام می گردد که مهمترین علت افزایش رخداد CCHF افزایش جمعیت کنه ها ناشی از تغییرات کم سابقه اب و هوائی در نیمه دوم سال 97 و ابتدای سال 98 می باشد که بهترین گواه ان افزایش بی سابقه رخداد بیماری LSD و دیگر بیماری های منتقله توسط کنه ها و حشرات می باشد .
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
1
2
دکترعطارد عزیز خسته نباشید نازنفست دمت گرم امیدوارم موفق باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
0
2
وضعیت دردناک سازمان سلامت محور دامپزشکی در وزارت ........... جهادکشاورزی به روایت عینی یکی از پیشکسوتان دامپزشکی.
ممکن است برخی تصور کنند مشکلات ذکر شده در خصوص عدم سنخیت و ناکارآمدی وزارت جهادکشاورزی با دامپزشکی و بیگانگی آن با حفظ سرمایه دامی و بهداشت و سلامت مردم اغراق و بزرگ نمایی است اما آنچه که در زیر می آید بازگویی صادقانه وضعیت سازمان دامپزشکی در سایه پر برکت؟؟! برادران شبه جهادی از زبان بکی از پیشکسوتان با 45 تجربه است!:

"مگر سازمان دامپزشکی در کشتارگاه ها از لاشه ها آزمایش تست بورسلا را می گیرد؟

به سازمان دامپزشکی ده روز پیش برای گزارش وضع بد توزیع دارو مراجعه کردم.
کارت دکتری ۴۵ سال سابقه خودرا نشان دادم ولی حتی اجازه ملاقات آبدارچی را ندادند و در این حین زنگ دربان زده شد.

جناب رئیس حراست بود صدای منو شنید با من صحبت کرد.

دستور فرمودند به حضورشان شرفیاب شوم حدود یک ساعت طول کشید لمپن های تجار می آمدند ولی من ماندم تا نامه بدهم. در باز شد ................... من خواستم فرصت طلبی کنم و نامه را به محضرشان تقدیم کنم که رئیس دفتر مانع شد ومن هم نامه ام را پاره کردم.
ولی واقعا سکته خفیف کردم که همان شب را در اورژانس بیمارستان قلب بودم.

حال اینکه من قبلا همواره می رفتم با رئیس یا معاونین ملاقات می کردم.
اما بوروکراسی حاکم اجازه ورود را نمی دهد.

سازمان تبدیل شده به شاخه ای از وزارت بازرگانی که ماهیت وجودی خود یعنی دامپزشکی را از دست داده است.

جولانگاه تجار محترم ......... شده است.

البته من از فعالین ستاد روحانی بودم و نمایندگان شهرمان که یکی هم قائم مقام وزیر کشور هست حرف مرا قبول دارند و من همان روز به شرکت پخش داروپخش نماینده مان را با کمیسیون بهداشت که شب قبل پیاما فرستاده بودم رفته بودند برای بررسی و از همان جا برایم تلفن زد و سهم استان آذربایجان شرقی را گرفتند.

ولی من نخواسته ام مسایل خانواده دامپزشکی را دیگران حل کنند تا زمانی که گوش رئیس سازمان بشنود واقعیت هایی را آنچه نشنیده"
نظر شما
ادامه