کد خبر: ۵۱۲۴۱


طرح افزایش بازماندگی بچه ماهیان خاویاری، در نشستی مشترک با حضور مسئولان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی و موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر بررسی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، نشستی مشترک با حضور «دکتر علی اسحاقی» رئیس موسسه رازی، «دکتر عباسعلی مطلبی» و جمعی از معاونان و مدیران موسسه با «دکتر مریم فلاحی» رئیس موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر به منظور بررسی طرح درخواستی این موسسه در سالن زنده یاد دکتر کاوه موسسه رازی برگزار شد.

در این نشست، دکتر فلاحی با اشاره به تولید و پرورش ماهیان خاویاری در ایران گفت: موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر از سال 1373 تاسیس شده و به صورت اختصاصی در کنار کشورهای چین و کانادا، در زمینه پرورش و تولید ماهیان خاویاری فعالیت می کند.

وی افزود: خاویار ایران به لحاظ مزه و طعم، رتبه اول جهان را دارد و از نظر خاویار پرورشی، رتبه کشورمان بین پنجم تا هشتم دنیا متغیر است.

دکتر فلاحی ادامه داد: در حال حاضر به استثنای مراکز دولتی در گلستان، مازندان و گیلان،  127 مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در ایران وجود دارد که با توجه به برنامه سازمان شیلات برای افزایش گوشت ماهی خاویاری تا سال 1404، احتمال افزایش این تعداد تا 200 مزرعه وجود دارد.

رئیس موسسه تحقیقات بین المللی تاسماهیان دریای خزر با بیان اینکه ماهیان خاویاری از نظر اقتصادی و میزان خاویار، رتبه ای ویژه در میان آبزیان دارند اما متاسفانه لارو این گونه از ماهیان بازماندگی بسیار کوتاهی دارند، گفت: هر بچه تاسماهی در دریا به علت وجود مولدین وحشی، حدود 15 تا 20 سال طول می کشد تا بالغ شود و در محیط های پرورشی این زمان بین هشت تا 10 سال است و هدف این موسسه افزایش بازماندگی لارو ماهیان خاویاری است.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت ماهیان خاویاری در سطح ملی و بین المللی، تولید واکسن برای پیشگیری از بیماری های مرتبط و افزایش بازماندگی این ماهیان را ضروری دانست و گفت: موسسه رازی تجارب فراوانی در زمینه تولید واکسن دارد و آمادگی داریم اقدامات لازم برای آغاز تحقیقات موسسه رازی به منظور ساخت واکسن برای ماهیان خاویاری به ویژه فیل ماهی و ماهی سیبری را انجام دهیم.

 


نظر شما
ادامه