کد خبر: ۵۱۲۱۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با «دکتر محمدرضا شیرازی» صاحب‌نظر حوزه مارکتینگ دامپزشکی:
«دکتر محمدرضا شیرازی» متخصص بیماری‌های داخلی دام‌های بزرگ از دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز و دکترای مدیریت کسب و کار از دانشکده مدیریت دانشگاه تهران است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ هفتم شهریور ماه سال جاری قرار است که کارگاه «اصول و مبانی مارکتینگ در دامپزشکی» در اداره کل دامپزشکی استان قزوین برگزار شود. مدرس این دوره «دکتر محمدرضا شیرازی» دکترای مدیریت کسب و کار از دانشگاه تهران و متخصص بیماری‌های داخلی دام‌های بزرگ است. برگزاری این دوره بهانه‌ای شد تا دقایقی را با وی به گفت‌وگو بنشینیم.

دکتر شیرازی ورودی سال ۷۷ دکترای عمومی دامپزشکی دانشگاه آزاد گرمسار است و در سال ۸۳ آن گونه که خود می‌گوید مدرک دکترای عمومی را با عنوان دانشجوی ممتاز از دانشگاه آزاد گرمسار اخذ کرد و ۲ سال بعد به‌عنوان رتبه اول در دوره تخصصی بیماری‌های داخلی دام‌های بزرگ در دانشگاه شهید چمران اهواز پذیرفته و در سال ۹۰ فارغ‌التحصیل شد.

حکیم مهر‌:‌ آقای دکتر، اخیراً به چه فعالیت‌هایی مشغول بودید؟

از سال ۸۶ تدریس در دانشگاه آزاد واحد گرمسار را آغاز کردم و هم اکنون در دانشگاه جامع علمی کاربردی مشغول به تدریس هستم. از سال ۸۳ تا سال ۹۰ در مقاطع مختلف، مطب داشتم و مشغول طبابت بودم. در سال ۹۰ در کنار کلینیسینی، بعد از دوره تخصص تصمیم گرفتم وارد کار بیزینس دامپزشکی شوم، چون فکر می‌کردم ارتباط مباحث آکادمیک و مباحث بیزینس، همان چیزی است که باعث موفقیت افراد در این شاخه می‌شود. از سال ۹۲ به طور مستمر به عنوان مدیر تکنیکال و در حال حاضر به عنوان مدیر تکنیکال و مارکتینگ چند شرکت معتبر اروپایی و مشاور تکنیکال و مارکتینگ، در چند شرکت وارد کننده داروهای دامی مشغول به کار هستم و به تازگی نیز شرکتی در زمینه مشاوره مارکتینگ تأسیس نمودم.

حکیم مهر: چرا وارد عرصه مارکتینگ دامپزشکی شدید؟

بعد از چند سال تجربه در زمینه داروهای دامپزشکی، به این نتیجه رسیدم که باید یک تحولی روی سیستم فروش و تکنیکال شرکت‌های دارویی اتفاق بیفتد؛ چیزی که شاید رشته‌های دیگر خیلی زودتر به آن رسیده بودند. از آنجا که من تجربه کار در شرکت‌های پزشکی را نیز دارم، همیشه اتفاقاتی را که در شرکت‌های پزشکی می‌افتاد، می‌دیدم. ترفندهایی که بعد از اینکه تاریخ انقضای آنها می‌رسید، وارد شرکت‌های دامپزشکی می‌شد. همواره مایل بودم که پزشکان دنباله‌رو ما باشند نه اینکه ما از روش‌هایی که آنها انجام داده و تاریخ مصرف آن گذشته، وام‌گیری کنیم.

اغلب نوع فروش‌هایی که انجام می‌دادند و استراتژی‌هایی که می‌چیدند، به شکل تجربی به شرکت‌های دامپزشکی منتقل می‌‌شد و من دنبال این می‌گشتم که این چه روندی است که آنها در ابتدا ایجاد می‌کنند.

حکیم مهر: آیا به نتیجه‌ای هم رسیدید؟

چیزی که همه ما شنیدیم و تحت عنوان MBA یا مدیریت کسب و کار، یک علم مدیریتی که این مفاهیم را توضیح می‌دهد و شرکت‌های بزرگ دارویی از این مفاهیم استفاده می‌کنند و درنهایت به شکل تجربی به سیستم‌های دیگر منتقل می‌شود. برای همین تصمیم گرفتم دنبال این ماجرا رفته و یک ارتباط بین بحث تکنیکال که تخصص اصلی من است و بحث فروش که دغدغه اصلی شرکت‌های ماست، به خصوص در شرایط اقتصادی کنونی، برقرار کنم.

شاید زنجیره مفقوده‌ای که این دو قسمت را به هم وصل می‌کند، بحث مارکتینگ است که خیلی مهم است. حتی در حال حاضر تمام شرکت‌های بزرگ دارویی ما در صنعت دامپزشکی و دامپروری بیشتر این را به شکل تجربی کسب کردند. شاید قسمتی از الگوهای خاص خیلی از ساختارهای علمی و آکادمیک را اجرا می‌کنند اما نمی‌دانند که این کار را براساس یک الگوی مدون انجام می‌دهند و در نهایت، نتیجه خوبی که باید حاصل شود، حاصل نمی‌شود زیرا پایه و اساس آن، انتقال تجربه است و نه اجرای مفاهیم علم مدیریت کسب و کار. این اتفاق افتاد که علاقه‌مند به این حوزه شدم و تصمیم گرفتم آن را ادامه دهم.

مارکتینگ در ۲ مقطع MBA و DBA ارائه می‌شود و افراد بر اساس رزومه و سابقه مدیریتی، در یکی از این مقاطع پس از گذراندن مصاحبه علمی پذیرفته می‌شوند. لذا تصمیم گرفتم این علم را در مقطع DBA دانشکده مدیریت دانشگاه تهران فرا گیرم و آن را در رشته خودمان پیاده‌سازی کنم. شاید جالب باشد بگویم که در سالی که وارد این دوره شدم، قریب به ۴۰ نفر دانشجو بودیم که مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد بیشتر آنها مدیریت بود. به نظر من چون آنها از ابتدا وارد صنایعی مثل صنایع بازرگانی، معادن، کارخانجات و ... شده بودند، می‌توانستند علم مدیریت را در این زمینه‌ها پیاده‌سازی کنند اما در حوزه دامپزشکی و دامپروری ورود این سیستم مدیریت اتفاق نیفتاده بود و این خلاء وجود دارد. با این کار دوست داشتم که این پیاده‌سازی در سیستم دامپزشکی ما اتفاق بیفتد. حالا در طی مدتی که از پایان این دوره گذشته، در شرکت‌های مختلف سعی من بر این بوده است.

حکیم مهر: در این مسیر با چالشی هم روبرو بودید؟

یکی از چالش‌های بزرگ ما این است که پذیرش مسائلی که به تازگی وارد یک حوزه می‌شوند، برای کسانی که در آن حوزه کار می‌کنند، خیلی سخت است. چالش اصلی ما در این زمینه همین بود که شاید همه، اسم مارکتینگ و بازاریابی را شنیدند اما آیا با اصول آن هم آشنایی دارند و آیا روش پیاده‌سازی آن را هم در حرفه خود بلدند یا خیر؟

هدف من پیاده‌سازی و فهماندن این موضوع است که آن چیزی که شاید در کوچه و بازار به اسم بازاریابی می‌شنویم، با آن چیزی که در مقیاس جهانی وجود دارد و روی آن کار می‌کنند، کاملاً متفاوت است و جای کار زیادی دارد و ما ابتدای راه هستیم.

حکیم مهر: آیا برگزاری دوره‌هایی شبیه به آنچه قرار است هفتم شهریور ماه در قزوین برگزار کنید، این خلاء را پر می‌کند یا می‌توان به این هم فکر کرد که مارکتینگ دامپزشکی در کوریکلوم آموزشی این رشته، به شکل واحد درسی تدریس شود؟

در واقع افراد موفقی که MBA و DBA را تحصیل یا تدریس می‌کنند، همگی به اتفاق معتقدند که باید آن را حداقل در مقطع کارشناسی ارشد ادامه دهید؛ یعنی باید علمی را از حوزه تخصصی خود کسب کنید، وارد بازار کار شده و با سیستم مدیریتی آن درگیر شوید و سپس این علم را فرا بگیرید. این سیستم مدیریتی ابعاد گوناگونی دارد، مثلا ممکن است سیستم مدیریتی شما یک کلینیک کوچک باشد که یک منشی دارید و یک دستیار که ختم به ۲ نفر شود، شاید یک سیستم دامپروری باشد که تعدادی پرسنل زیر دست شما کار کنند یا شاید شرکتی باشد که خیلی بزرگتر است و بیش از هزار نفر پرسنل داشته باشید. اصولا صاحب‌نظران معتقدند که تا به این نقطه نرسیدید، مارکتینگ نمی‌تواند برای شما ارزشمند شود و مادامی که در ابتدا ضرورت اصول مدیریت مارکتینگ و اهمیت مفاهیمی همچون استراتژی را درک نکرده باشید، کسب علم آن دید زیادی به شما نمی‌دهد؛ اگر هم بدهد، استفاده زیادی نمی‌توان از آن کرد.

 در رشته دامپزشکی در دوره دکترای عمومی سرفصل‌های ما به این شکل است که در طی ۶ سال با گرایش‌های مختلف دست و پنجه نرم کرده اما در انتها یک گرایش را انتخاب می‌کنیم. بطور مثال در دوره دکترای عمومی گذراندن تنها چند واحد دروس مرتبط با آبزیان، بعدا می‌تواند انگیزه ایجاد کند که دامپزشکان به شکل تخصصی وارد این حوزه شوند. همانطور که بحث‌هایی در مورد اضافه شدن چنین سرفصل‌هایی در حیات وحش وجود دارد، اگر به این شکل باشد که سرفصل مارکتینگ وارد دروس دامپزشکی در دوره دکترای عمومی جهت دادن یک دیدگاه به دانشجویان باشد، بسیار کار نیکویی است.

طبیعتاً در این دوره‌های کوتاه مدت نمی‌شود به همه نیازها پاسخ داد. دامپزشکان باید بیرون بیایند، درگیر کار و سیستم‌های مدیریتی شوند، این نیاز را حس کرده و بعد با کمک از مشاوران این حوزه، به شکل تخصصی روی آن کار کنند.

حکیم مهر: آیا تلاشی برای برگزاری رسمی‌تر این دوره‌ها کرده‌اید؟

ماه‌های زیادی است که با مجموعه سازمان نظام دامپزشکی و معاونت‌های مختلف آن گفتمان می‌کنیم که اجازه دهید چنین سرفصلی وارد دروس تدریسی کارگاه‌های نظام شود. با بحث‌هایی که وجود داشت و مساعدت‌هایی که ریاست محترم سازمان و معاونت های محترم بخصوص معاونت آموزشی کردند، ‌چنین موافقتی بعد از گذشت مدت‌ها صورت گرفت و امیدوارم در آینده ای نزدیک بتوانیم این کارگاه‌ها را بصورت مجازی برگزار کنیم تا تمامی همکاران و مشتاقان بتوانند از اقصی نقاط کشور در آن شرکت کنند.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

از حکیم مهر به‌عنوان پربازدیدترین مرجع اطلاع‌رسانی دامپزشکی که بعد از سال‌ها فعالیت به عنوان مرجع اصلی اطلاع‌رسانی ماست، درخواست کمک برای انتقال اهمیت و جایگاه این موضوع را دارم تا در نهایت این اتفاق بیفتد. مطمئن باشید که نتایج خوبی برای صنعت خواهد داشت.

این را متذکر می‌شوم که مارکتینگ تنها برای کسانی که دارو، نهاده‌ و ... می‌فروشند و شرکت دارویی و پخش دارند، نیست؛ یک کلینیسین باید مارکتینگ بلد باشد تا بداند با دامدار خود چطور برخورد کند. کسی که به عنوان مسئول فنی یک کارخانه یا کشتارگاه فعالیت می‌کند، باید مارکتینگ بلد باشد و در نهایت شرکت‌های دارویی که در حال حاضر این خلاء در آنها احساس می‌شود و سیستم مارکتینگ بسیار ضعیفی دارند و می‌توانند با استفاده از این سیستم در این شرایط اقتصادی خاص کنونی، با فرمول‌های خاص در زمینه مارکتینگ، درآمد خود را افزیش دهند.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دکتر امید مرادی
|
Finland
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
2
5
مشاهده چهره دوست داشتنی دکتر شیرازی عزیز که یکی از بهترین و مصمم ترین دانشجویان دانشگاه گرمسار بودند بخصوص پس از نشستن گرد تجربه بر چهر شان بسیار دلچسب بود. انشالله خلاء جدی موجود در این زمینه با همت ایشان کمتر احساس شود.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
1
5
بارک الله، احسنت! یک رویداد خوب در دامپزشکی
Vet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
3
1
آقای دکتر شیرازی.
احتراماً

دامپزشکان را بطرف بازار یاب شدن سوق ندهید.
جایگاه یک دامپزشک فراتر از این حرف هاست.
بگذارید همکاران جوان در حوزه کاری خودشان، تحقیقات و توسعه را بدانند.
دانستن یک کلینیسین‌، اینکه با دامدار و یا مخاطبان خود چگونه برخوردی داشته باشد، مارکتینگ نیست.
همکار محترم کلینیسین‌ نیاز به آموزش اخلاق حرفه‌ای را می‌طلبد، درست مانند کشورهای مختلف پیشرفته در جهان.
برای همکار کلینیسین ، مطالعه و تسلط بر شناخت همه جانبه، بیماری ها مهم است نه مارکتینگ.
دامدار از یک دامپزشک، تشخیص / درمان / راهنمایی / از همه مهمتر/ رو راستی را می‌خواهد.
بهترین و گرانقدر ترین سرمایه در حوزه طبابت دامپزشکی رو راستی با دامدار است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
همان کسانی که جلوی تغییر مقاومت می کنند دامپزشکی را به این روز انداختند البته گاوداری ها را اختصاصی کردند و حالا صحبت از اخلاق می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۳
طبعا" این ضعف در ارائه خدمات سالم و علمی و موثر است که باعث می شود مقوله ای بنام مارکتینگ !!! یعنی راهی میانبر و آسان برای رسیدن به پول ، آن هم به هر قیمتی ،بدون نیاز به تلاش صادقانه و علم و مهارت لازم و کافی ، پیش کشیده شود .
این موضوع تداعی کننده ،گم کردن سوراخ دعا است !!
بدون شک دامپزشکی که از علم و مهارت و تجربه عینی و عملی کافی برخوردار است سراغ چنین موضوعات انحرافی نخواهد رفت . البته چنین بازی هایی را نمیتوان با دامداران باتجربه انجام داد . اما متاسفانه در باب حیوانات خانگی بدلیل غیر اقتصادی بودن و بی تجربگی و تاثیر پذیری و احساساتی بودن اغلب صاحبان حیوانات خانگی امکان اجرای مانورهای روانی و مدیریت ذهنی مراجعین ،به فراوانی وجود دارد و بدون داشتن علم و مهارت و فقط با روابط عمومی و احتمالا" همین مارکتینگ !! فرصت کسب مال ناسالم وجود دارد .
بدون شک منظور نظر چنین کلاسهایی که انواع آن در ماههای اخیر تبلیغ و برگزار شده همین گروه از صاحبان حیوانات است .
هدف پزشکی اعم از علوم پزشکی و دامپزشکی برقراری امنیت بهداشتی و سلامت و حفظ سرمایه های انسانی و دامی است و نگاهی اخلاقی نه کاسبکارانه دارد و بدون شک هیچکس حاضر به مراجعه به پزشک کاسبکار نیست .
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
0
1
آقای دکتر شیرازی، .................
وظایف هر دامپزشک اعم از خصوصی یا دولتی تعریف شده است،
همکارانی که در بخش خصوصی فعال هستند، مشکلاتی دارند که در مقال MBA و DBA نمیگنجند، و باید در دستورالعمل اجرایی باز نگری های اساسی صورت گیرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
1
1
اصلا اصولی و در چارچوب مارکتینگ بیان نشده است. لطفاً در مورد مارکتینگ با کلینیسینی و مباحث دیگر بیشتر عنایت بفرمایید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
0
2
مارکیتینگ موضوعی است که در ارایه کالا یا خدماتی بازا یابی میشود که بستگی به شخص ارایه کننده کالا وخدمات داردوبعد آموزش لازم را هم لازم است ببیند البته در علم پزشکی وکار کلینکی درمان صحیح بیمار مراجعه کننده است اگر هر چقدر برای جلب مراجعه کننده بازار یابی شود ونتیجه درمان و در دامپزشکی پیشگیری خوب نباشد درمانگاه مربوطه ودامپزشک مورد نظر یکبار مصرف میشود پس لازم است یک پزشک ودامپزشک درمانگر علم وتجربه کاری خود را افزایش دهد
نظر شما
ادامه