کد خبر: ۵۱۱۹۹

اولین اردوی جهادی گروه سفیران سلامت دامپزشکی استان کرمان با هدف کنترل تب مالت به همت اعضای کانون جهادی دانشجویان دانشکده دامپزشکی در منطقه لاله زار بردسیر استان کرمان برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دانشجو، اولین اردوی جهادی گروه سفیران سلامت دامپزشکی استان کرمان با هدف کنترل تب مالت به همت اعضای کانون جهادی دانشجویان دانشکده دامپزشکی و به سرپرستی «روجا سیف زاده» دانشجوی رشته دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر کرمان و با حمایت شبکه دامپزشکی بردسیر و ناحیه بسیج دانشجویی استان کرمان، به مدت یک هفته در منطقه لاله زار بردسیر استان کرمان، برگزار شد.

در این اردو ۲۰ نفر از دانشجویان عضو کانون جهادی به همراه یک نفر سرپرست، برای خدمت‌رسانی و با شعار دام سالم غذای سالم انسان سالم، عازم روستا‌ها و مناطق عشایرنشین باغابر-خرمنده-جعفرآباد-چشمه شور-کیخسروی-آخورک-هرارون نوری-مایه پشت-باغ حاجی-هویچ-بهشت زهرا-پشت مزار-دهنه رابر -زیارت-گلاب زهرا-مادون شهرستان بردسیراستان کرمان شدند و دام‌های روستاییان توسط تیم دامپزشکی، مورد غربالگری و معاینه قرار گرفتند و با توجه به نیاز، برای آن‌ها دارو تجویز شد.

تب مالت یه بیماری مشترک بین دام و انسان است که متاسفانه درمان قطعی ندارد و تنها راه کنترل آن پیشگیری با واکسیناسیون است؛ که در این طرح علاوه بر پیشگیری تب مالت با واکسیناسیون، مسأله نمونه گیری از شیر و خون دام سنگین برای ارزیابی میزان ابتلای بروسلوز در منطقه و جلوگیری از شیوع آن انجام شد که تجهیزات آزمایشگاه سیار و البته تمامی تجهیزات دامپزشکی و واکسن را شبکه دامپزشکی بردسیر برعهده داشت، همچنین با تلاش مجدانه طرح پایش تب مالت در کل منطقه در یک روستا و مناطق اطراف آن واکسن پی پی آر هم بر حسب ضرورت و به درخواست سرپرست تیم جهادی از شبکه بردسیر تهیه و تزریق شد. واکسن پی پی آر یا همان طاعون نشخوارکنندگان یک بیماری ویروسی است که با درگیری یک راس در گله محدوده وسیعی رو درگیر می‌کند. این واکسن از معدود واکسن‌هایی است که در زمان درگیری تجویز می‌شود.

شایان ذکر است، این طرح به مدت یک هفته در مرداد ماه سال جاری شروع شد و روز شنبه ۱۹ مرداد ماه ۹۸ به اتمام رسید که با استقبال اهالی روستا همراه بود.

 

 

نظر شما
ادامه