کد خبر: ۵۱۱۸۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی ‌همدان با بیان اینکه معیار دقیقی برای شمارش تعداد مبتلایان به بیماری تب مالت در استان وجود ندارد گفت: تعداد ۸۹۰ مجوز بهداشتی قرنطینه‌ای از مقصد همدان به سایر استان‌ها و تعداد ۴ هزار و ۲۱۱ مجوز وارده از سایر استان‌ها صادر شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر محمودرضا رسولی» پیش از ظهر امروز در نشست خبری اداره کل دامپزشکی استان همدان ضمن گرامیداشت«روز خبرنگار» اظهار داشت: فرهنگ بهداشتی، آموزش، ترویج و اطلاع‌رسانی توسط رسانه ها در جامعه ایجاد می شود که نقش مؤثری در ایجاد امنیت بهداشتی دارد.

وی با تاکید بر اینکه ارزش تولیدات دامی کشور به بیش از 300 هزار میلیارد تومان می‌رسد بیان کرد: در حوزه سلامت، پیشگیری بر درمان تقدم دارد و اگر در بخش دامپزشکی یک ریال در پیشگیری سرمایه گذاری کند، بیش از شش برابر این سرمایه در درمان صرفه جویی می‌شود همچنین حفظ و حراست از سرمایه دامی از دیگر رسالت‌های دامپزشکی است.

رسولی از واکسیناسیون حدود 8 میلیون نوبت سر دام به صورت سالانه در همدان خبر داد و افزود: در مدت چهار ماهه امسال بیش از یک میلیون و 945 نوبت سر دام علیه بیماریهای واگیر دامی و مشترک جمله شاربن، تیرلوز، تب مالت، قانقاریا، لمپی اسکین و غیره واکسینه شدند ضمن اینکه از ابتدای سال تاکنون تعداد 890 مجوز بهداشتی قرنطینه ای از مقصد همدان به سایر استان ها و تعداد چهار هزارو 211 مجوز وارده از مبدأ سایر استان ها به مقصد همدان صادر شده است.

معیار دقیقی برای شمارش تعداد مبتلایان به بیماری تب مالت در استان وجود ندارد

مدیرکل دامپزشکی استان همدان با بیان اینکه معیار دقیقی برای شمارش تعداد مبتلایان به بیماری تب مالت در استان وجود ندارد عنوان کرد: کاری به رتبه همدان در مورد این بیماری در کشور نداریم اما ریشه این بیماری به مسائل فرهنگی و بهداشتی در استان بر می‌گردد ضمن اینکه در دامداری‌های صنعتی هیچ مشکلی تا کنون وجود نداشته و مشکل استفاده از لبنیات سنتی است چرا که در شیرهای سنتی احتمال بروز تب مالت و آفلاتوکسین وجود دارد، آفلاتوکسین نوعی قارچ است که تنها راه از بین بردن آن جوشاندن در دمای بسیار زیاد است.

حدود 500 هزار رأس دام عشایری در استان همدان وجود دارد که اکیپ های اعزامی به روستاها و مناطق قشلاقی جهت واکسیناسیون دام های عشایر مربوط به استان همدان، از دیگر فعالیت‌های این اداره کل است در حالی که سالانه حدود یک میلیون و 600 هزار راس دام در این بخش واکسینه می شوند.

رسولی با اشاره به شرایط اخیر که موجب کمبود مرغ در بازار استان شده بود اظهار داشت: شب گذشته بیش از 70 هزار قطعه کشتار مرغ در همدان انجام شد ضمن اینکه به طور معمول هر شب 60 هزار قطعه طیور در استان کشتار می شود که در شرایط اخیر به نصف کاهش یافت. سالیانه بیش از 25 میلیون قطعه جوجه ریزی در استان صورت می گیرد که تلفات آن زیر هشت درصد است.

 161 تن فرآورده‌های بازرسی شده غیر قابل مصرف شناسایی و ضبط و معدوم شد

وی با اشاره به اینکه امسال161 تن فرآورده‌های بازرسی شده غیر قابل مصرف بوده و ضبط و معدوم شده است بیان کرد: بطور متوسط بیش از 100 هزار بازدید از مراکز تولید، توزیع، عرضه، بسته بندی مواد خام دامی و کشتارگاه‌های استان در سال انجام می‌گیرد که تا چهار ماهه امسال 277 مورد به مراجع قضایی و تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان افزود: در سال 97 مقدار 580 تن انواع مواد خام دامی غیرقابل مصرف با تلاش بازرسان بهداشتی دامپزشکی از چرخه مصرف انسانی خارج گردیده است که مصرف آن می توانست تعداد زیادی از مردم را روانه بیمارستان کند.

رسولی با اشاره به تعطیلی کشتارگاه های سنتی دام و تجهیز کشتارگاه های صنعتی استان به سیستم پیش سرد اظهار داشت: صددرصد گوشت استحصالی استان از سیستم پیش سرد عبور می کند و شهروندان می توانند با خیال آسوده گوشت های دارای مهر و لیبل دامپزشکی را از مراکز مجاز عرضه مواد خام دامی تهیه و مصرف کنند.

43 اکیپ ثابت و سیار در عید سعید قربان بر ذبح نظارت می‌کنند

وی با اشاره به فرا رسیدن عید سعید قربان اعلام کرد: همزمان با فرارسیدن این عید و انجام مراسم قربانی و ذبح دام در این روز، دامپزشکی اقدام به اجرای طرح نظارت و کنترل بهداشتی و شرعی بر دامهای قربانی مردم کرده و با تشکیل، آموزش، تجهیز و ساماندهی 18 اکیپ ثابت و 25 اکیپ سیار و با ترکیب 33 نفر دامپزشک، 43 نفر بازرس بهداشتی گوشت، 12نفر ناظر شرعی، نظارت بر ذبح شرعی و بهداشتی قربانی‌های شهروندان را انجام می‌دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان از شهروندان استان همدان خواست تا به منظور رعایت اصول بهداشتی و جلوگیری از انتشار بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان، در این روز حتی المقدور دامهای قربانی خود را در کشتارگاه های سراسر استان کشتار کرده و از خدمات بازرسی بهداشتی و شرعی بازرسان اداره کل دامپزشکی استان همدان بهره مند شوند، در غیر این صورت جهت نظارت بهداشتی و شرعی می توانند با شماره 1512 تماس گرفته و از خدمات رایگان اکیپ های ثابت و سیار دامپزشکی بهره مند شوند.

رسولی از طراحی و راه اندازی سامانه آنلاین بازرسی بهداشتی مواد خام دامی در استان خبر داد و افزود: این نرم افزار پس از طراحی و اجرایی شدن در ابتدای سال به صورت آزمایشی در بازرسی از مراکز تولید، توزیع، بسته بندی و عرضه مواد خام دامی در شهرستان همدان مورد استفاده قرار گرفت و سپس با برگزاری کلاس آموزشی برای تمامی بازرسان مستقر در اداره کل دامپزشکی استان از ابتدای تیرماه در سطح 9 شهرستان مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی نظارت لحظه ای به عملکرد جمعی و انفرادی بازرسان، شناسنامه دار شدن تمامی واحدها اعم از مراکز عرضه، طبخ، عمل آوری و نگهداری، امکان مسیر بندی بازدیدها و اعلام برنامه کاری جامع به بازرسان با استفاده از بارکد خوان و GPS ، امکان دسترسی به سوابق انتظامی( پلمپ واحد) و سوابق قضایی(دادگاه و تعزیرات)، سوابق اخطار و ضبط محموله مرکز در زمان بازدید، امکان دسترسی به مقررات، بخشنامه ها و دستور العمل های سازمان دامپزشکی کشور در هر زمان و مکان، امکان گزارش گیری و بررسی عملکرد بازرسی مواد خام شهرستان و یا استان توسط مدیرکل و سطوح مختلف ستادی در لحظه و قابلیت نصب نرم افزار بر روی موبایل و یا تبلت و نیز عدم نیاز به تجهیزات اضافی و یا صرف اعتبار خاص را از دیگر مزایای مهم استفاده از نرم افزار دانست.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
0
3
ذرت و جو و سیلوی ذرت کپک زده هم می توانند منشا ورود انواع مایکوتوکسین از جمله آفلاتوکسین به شیر گاوداری های صنعتی شوند!
تشخیص آلودگی هر نمونه شیر از نظر انواع شش گانه مایکوتوکسین ها بسیار هزینه بر است و گران تمام می شود و در عمل فقط به آفلاتوکسین بسنده می شود!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
0
1
سیستم حذف 4تا صفر چند سالی هست در دامپزشکی اعمال میشه
موارد بیماری پس از حذف صفر گزارش میشه
حالا از این تجربه ارزشمند بانک مرکزی استفاده میکنه
کاوه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
0
1
آفلاتوکسین نوعی قارچ است که تنها راه از بین بردن آن جوشاندن در دمای بسیار زیاد است.....واقعا این حرفو ایشون زدن؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
0
0
مدیرکل دامپزشکی ‌همدان با بیان اینکه معیار دقیقی برای شمارش تعداد مبتلایان به بیماری تب مالت در استان وجود ندارد گفت؟؟؟
چرا؟؟ازدانشکده علوم پزشکی آمارماهیانه وسالیانه بگیرید
من سالهااینکارراکردم
ازدانشکده علوم
نظر شما
ادامه