کد خبر: ۵۱۱۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: تفاهم نامه ای بین سه کشور امضا شده که تعاملات بین المللی در حوزه بیماری های مشترک دامی داشته باشند و خراسان جنوبی دبیرخانه این تفاهم نامه انتخاب شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر محمد اصغر زاده» صبح شنبه در نشستی با اصحاب رسانه از اختصاص یک میلیارد تومان از سوی ستاد اجرایی فرامین امام برای تجهیز آزمایشگاه شرق کشور خبر داد و افزود: امید است این پروژه طی هفته دولت سال آینده به بهره برداری برسد.

اصغر زاده با بیان اینکه از سال ۹۰ تاکنون هشت میلیارد تومان برای احداث این پروژه موافقت نامه انجام شده است، گفت: از این میزان چهار میلیارد تومان اختصاص یافته و تکمیل آن نیازمند هفت میلیارد تومان اعتبار است.

وی از پیشرفت ۶۵ درصدی این آزمایشگاه خبر داد و گفت: تنها یک دستگاه hplc این آزمایشگاه نیازمند یک میلیارد تومان اعتبار بوده که نیازمند توجه است.

وی بیان کرد: سازمان بهداشت جهانی تفاهم نامه ای بین ایران، پاکستان و افغانستان امضا کرده که تعاملات بین المللی در حوزه بیماری های مشترک دامی داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: خراسان جنوبی در ایران مشروط به راه اندازی آزمایشگاه شرق کشور به عنوان دبیرخانه این تفاهم نامه انتخاب می شود.

فعالیت ۷۳ اکیپ نظارت در عید قربان

اصغر زاده با اشاره به تب کریمه کنگو بیان کرد: متاسفانه در سطح کشور از ابتدای سال جاری ۷۷ نفر مبتلا به تب کریمه کنگو شده که پنج نفر منجر به فوت شده است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی همچنان از تب کریمه کنگو پاک است، اظهار کرد: ویروس این بیماری از طریق لاشه و کنه منتقل می شود بنابراین از شهروندان خواستاریم توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به فرا رسیدن عید قربان بیان کرد: طی این ایام ۷۳ اکیپ ثابت و سیار، ۷۲ نفر بازرس بهداشتی گوشت و ۱۵ ناظر شرعی در سطح استان فعالیت می کنند.

وی با بیان اینکه از این تعداد ۱۴ اکیپ ثابت و ۱۴ اکیپ سیار در مرکز استان فعالیت خواهند داشت، افزود: این اکیپ ها با اولویت وجود کشتارها و مناطق روستایی و عشایری فعالیت می کنند.

اصغر زاده تاکید کرد: اگر طی ایام قربان در معابر عمومی ذبح گوسفند و یا دام سنگین انجام شود، به شدت برخورد می شود.

وی بیان کرد: طی عید قربان سال گذشته هشت هزار دام معاینه شدند که از این تعداد ۳۰۰ لاشه دارای مشکل بوده و حذف موضعی شدند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به نظارت های انجام شده در سال جاری گفت: طی این مدت ۱۱ هزار بازدید از مراکز مختلف عرضه و توزیع فرآورده های خام دامی استان انجام شده است.

وی با بیان اینکه در این نظارت ها ۴۳۷ مورد غیر بهداشتی تشخیص داده شده است، افزود: طی بازدیدهای انجام شده ۱۰ تن فرآورده خام دامی ضبط شده است.

۶ تن فرآورده خام دامی معدوم شد

اصغر زاده با بیان اینکه از این تعداد ۵۴ نمونه گیری انجام شده است، گفت: همچنین در این بازدیدها ۱۱ پرونده به مراجع قضایی ارجاع و شش تن فرآورده خام دامی از چرخه مصرف خارج شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری پنج هزار و ۶۰۰ راس بره و گوسفند، سه هزار و ۲۰۰ راس بز و بزغاله، ۲۵۷ نفر شتر و ۳۲۷ شتر مرغ در کشتارگاه ها کشتار شده اند، افزود: در مجموع ۱۰ هزار و ۳۰۰ کشتار انجام شده است.

اصغر زاده با بیان اینکه در سال جاری پنج میلیون قطعه جوجه وارد گشتارگاه های استان شدند، افزود: از این تعداد ۴۰ هزار قطعه جوجه ضبط و ۷۸ تن معدوم شده اند.

وی با بیان اینکه در بخش های دولتی و خصوصی ۳۸ میلیون و ۴۸۲ هزار مورد معالجه و درمان انجام‌شده است، افزود: ۱۱۲ دامپزشک دولتی و خصوصی در استان فعالیت می کنند و چهار دامپزشک دیگر هم جذب خواهند شد.

تولید ۴۰ تن تخم مارغ مازاد در استان

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۰ میلیون قطعه جوجه ریزی انجام شده که از این میزان ۳۰ درصد مصرف استان و ۷۰ درصد مازاد نیاز بوده است.

وی با بیان اینکه ۳۷ مرغداری تخم گذار  با دو میلیون قطعه در سطح استان فعال هستند، افزود: روزانه قریب به ۶۵ تن تخم مرغ تولید می شود که از این میزان ۲۵ تن در استان مصرف و ۴۰ تن به خارج استان صادر می شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه طی هفته گذشته ۲۵ تن تخم مرغ به افغانستان صادر شده است، افزود: همچنین در سال جاری ۴۵۱ تن تخم مرغ به ارزش ۲۴۳ هزار و ۷۵۰ دلار و ۱۴ تن مرغ منجمد به ارزش هفت هزار و ۵۶۰ دلار به کشور افغانستان صادر شده است.

وجود ۲ کانون فوق حاد پرندگان در استان

وی از توقیف ۲۳ مورد دام سبک و سنگین غیر مجاز در سال جاری خبر داد و افزود: ۲۳ پرونده تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شده که بخشی از این موارد استرداد شده اند.

اصغر زاده با بیان اینکه از ابتدای سال جاری ۲۶ میلیون دز واکسن طیور در استان استفاده شده است، افزود: در سال جاری دو کانون بیماری فوق حاد پرندگان داشته ایم.

وی مبارزه با بیماری های دامی و مشترک بیان کرد: در چهار ماهه سال جاری ۵۲۳ هزار و ۷۴۶ راس دام علیه بیماری های مشترک دام و انسان واکسینه کرده ایم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: یک میلیون و ۲۸۹ هزار مورد در بیماری های دامی واکسیناسیون انجام شده است.


انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هادی اسدی
|
United States of America
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
0
0
باسلام وتشکر از جناب دکتر اصغر زاده عزیزو مجموعه دامپزشکی استان که حامی و تکیه گاه تولید کنندگان استان هستند
نظر شما
ادامه