کد خبر: ۵۱۱۴۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از اعلام آماده‌باش کامل تیم‌های شبکه دامپزشکی استان برای جلوگیری از کشتار دام غیرمجاز و برخورد قاطع با کشتارکن‌های دوره‌گرد در عید قربان خبرداد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روزنامه قدس، با فرا رسیدن عید قربان، غدیر و آغاز مراسم بازگشت حجاج از سرزمین وحی و افزایش کشتار دام و از سویی احتمال بروز برخی بیماری‌های واگیردار، هفته گذشته دستوری از سوی حوزه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان صادر و به دستگاه‌های متولی امر نظارت، ارسال و از آن‌ها خواسته شد تا با توجه به اینکه عرضه دام خارج از میادین تعریف شده و در مجاورت شهر براساس نظریه دامپزشکی از مصادیق تهدید علیه بهداشت عمومی محسوب می‌شود و می‌تواند موجب بروز برخی بیماری‌های وابسته و درپی آن ایجاد سودجویی‌های مربوط شود،بنابراین مقتضی است با توجه به قانون موجود که شهرداری را در ساماندهی مراکز و جلوگیری از عرضه دام موظف نموده است، مقرر است به کلیه محل‌های آلوده فوراً تذکر قانونی در خصوص ممنوعیت عرضه دام داده شود.

از سویی افراد متقاضی کشتار دام و دام‌ها به مراکز مجاز هدایت شوند. در صورتی هم که کشتار غیرمجاز صورت گرفت محموله برای انجام مراحل پیش سرد تحویل کشتارگاه صنعتی مشهد قرار گیرد و پس از طی شدن مدت مورد نیاز تحویل مالک شود.

اقدامات ترویجی آغاز شده

از همین رو و برای اطلاع از نحوه نظارت اداره کل دامپزشکی استان بر کشتار دام در این ایام خاص با معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تماس گرفتیم که دکتر رشتی‌باف دراین باره به قدس گفت: اقدامات ما برای جلوگیری از کشتار دام به صورت غیرمجاز و خطرآفرین، از چند روز پیش آغاز شده است. در حال حاضرهم به کمک رسانه‌ها و به صورت ترویجی اطلاع رسانی‌ها در حال استمرار است.

وی ادامه داد: هدف این است که مردم و افرادی که می‌خواهند دامی را در اعیاد پیش رو کشتار کنند، دام را به کشتارگاه‌های مجاز منتقل و آنجا این عمل صورت پذیرد تا به این واسطه از بروز برخی بیماری‌های خطرناک جلوگیری شود.

کشتار در معابر موجب آلودگی

دکتر رشتی‌باف تصریح کرد: به حجاج و خانواده‌های آن‌ها هم اطلاع‌رسانی شده که هشدارهای بهداشتی در زمینه کشتار دام را رعایت کنند. بازهم در برنامه داریم که برای تک‌تک خانواده‌هایی که مسافر سرزمین وحی دارند، پیامک‌های هشداری ارسال شود تا آن‌ها کشتار احتمالی دام را به جای سطح خیابان به مراکز بهداشتی منتقل کنند.

کشتار در سطح معابر می‌تواند علاوه بر ایجاد آلودگی زیست‌محیطی، عوارض روانی برای کودکان، تجمع حشرات و بروز بیماری‌های مانند تب کریمه کنگو، تب مالت، شاربون و ... شود که این بیماری‌ها بسیار خطرناک هستند.

یک مورد مرگ در پی رعایت نکردن قوانین

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در ادامه به نمونه‌ای از انتقال یک بیماری و پایان غم‌انگیز آن اشاره کرد و بیان داشت: مدتی پیش فردی برای کشتار دام در یک مراسم، در حاشیه خیابان اقدام به کشتار می‌کند که پس از آن، او مبتلا به بیماری تب‌کریمه کنگو شد و جان خود را از دست داد.

وی که جلوگیری از کشتار دام غیرمجاز را حمایت از سلامت جامعه می‌داند، ادامه داد: کشتار کردن در حاشیه خیابان‌ها و مراکز غیربهداشتی تخلف است و ما در صورت مشاهده با قاطعیت با ماجرا برخورد خواهیم کرد. از همین رو برای نظارت بر این ماجرا تیم‌های تخصصی تشدید نظارت بهداشتی دامپزشکی استان در اعیاد پیش رو به خصوص عید قربان در سطح استان اقدام به گشت‌زنی خواهند کرد و در صورت مواجهه با کشتار غیرمجاز، اقدامات قانونی را معمول خواهند داشت. در این زمینه همراهی خوبی از سوی دستگاه قضایی، انتظامی و... صورت گرفته است.

دکتر رشتی‌باف افزود: از طرفی شهروندان در صورتی که مایل باشند می‌توانند دام سبک خود را به کشتارگاه صنعتی مشهد واقع در تپه سلام منتقل کنند. در روز عید قربان تمهیداتی در نظر گرفته شده تا به صورت رایگان کشتار دام شهروندان صورت گرفته و پس از طی شدن مدت زمان نگه‌داری پیش سرد (نگهداری ۲۴ ساعته در دمای مناسب) برای جلوگیری از شیوع برخی بیماری‌ها، لاشه دام تحویل شهروندان خواهد شد.

حتی برای راحتی کار و بالا رفتن ضریب اطمینان سلامت دام، در همان محل، دام زنده که توسط دامپزشک مستقر سلامتش تأیید شده هم عرضه خواهد شد.

علاوه بر کشتارگاه صنعتی مشهد، کشتارگاه‌های طرقبه شاندیز و مرکز فیاض بخش در این ایام اقدام به ارائه خدمات خواهند کرد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
0
0
یک سؤال
آقای دکتر فرمودند که:
مدتی پیش فردی برای کشتار دام در یک مراسم، در حاشیه خیابان اقدام به کشتار می‌کند که پس از آن، او مبتلا به بیماری تب‌کریمه کنگو شد و جان خود را از دست داد.
سؤال این است که مگر این یماری واگیردار نیست. اگر دام آلوده به ویروس بوده، چرا فقط ذابح به بیماری دچار شده است.
ممکنه آقای دکتر یا هر استاد دیگر واگیری بیماری را بیشتر توضیح بدهند. که البته این گونه موارد در توضیحاتشان توجیه علمی شود. در این شرایط برای ما و سایر مردم بسیار مفید است.
ناشناس
|
Armenia
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
0
0
این بیماری از طریق تماس خون دام با دهان و یا ناحیه ای از بدن که زخم باشد یا از طریق خوردن گوشت یا آلایش حیوان مریض بدون پیش سرد کردن انتقال میابد. به احتمال زیاد ضابح از طریق تماس خون با دهان یا محل زخمی در دستش بیماری را دریافت کرده است.
نظر شما
ادامه