کد خبر: ۵۱۰۱۴

در راستای مبارزه و کنترل جمیعت حشرات ناقل بیماری لمپی اسکین در استان اصفهان بیش از 1 میلیون متر مربع جایگاه نگهداری دام و همچنین تعداد 57 هزار راس دام سنگین سمپاشی گردیده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان، «دکتر شهرام موحدی» مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان در تشریح جزییات این خبر گفت: بیماری لمپی اسکین یک بیماری ویروسی با سرعت انتشار بالا بین گاوها می باشد و با علائمی همچون تب و ضایعات پوستی تاولی شبیه آبله، زخم های پوستی، آبریزش چشم و بینی، مشکلات تنفسی، کاهش شیردهی، سقط جنین، لنگش در دام بروز می نماید.

وی افزود: همزمان با بروز اولین مورد بیماری لمپی اسکین  در یک راس دام سنگین عشایری شهرستان چادگان ، کمیته پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی این اداره کل با موضوع بیماری لمپی اسکین تشکیل جلسه داد و اهداف، شرح وظایف اعضاء و اقدامات مورد انتظار مشخص گردید.

دکتر موحدی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون 91  مورد کانون بیماری لمپی اسکین در استان اصفهان شناسایی و ثبت شده است که در راستای پیشگیری و مبارزه با این بیماری واگیر دار دامی با همت و تلاش همکاران ما در سراسر استان پهناور اصفهان، تعداد 238 هزار و 760 راس گاو و گوساله صنعتی و روستایی تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان تصریح نمود: خوشبختانه با تبیین و برنامه ریزی اقدامات پیشگیرانه و قرنطینه ای همچون اجرای عملیات های گسترده واکسیناسیون دام ها، سم پاشی و ضد عفونی اماکن دامی و... از جمعیت بیش از 400 هزار راسی دام سنگین استان اصفهان، فقط 285 راس گاو به بیماری لمپی اسکین مبتلا شده اند و  تا کنون 2 راس گاو بر اثر  این بیماری تلف و 7 راس نیز تحت مراقبت های دامپزشکی جهت کشتار به کشتارگاه های دام اعزام شدند.

بالاترین مقام مسئول دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه بیماری لمپی اسکین یک بیماری واگیر داردامی است و هیچ گونه خطری برای انسان ها ندارد، اذعان داشت: این اداره کل با تخصیص اعتبار ویژه خرید سم با هدف مبارزه و کنترل جمعیت حشرات ناقل  بیماری لمپی اسکین، بیش از 1 میلیون مترمربع از جایگاه های نگهداری دام ها و همچنین تعداد 57 هزار راس دام سنگین نیز سم پاشی شده است.

دکتر موحدی به نقش مهم اطلاع رسانی در پیشگیری از بیماری های دام اشاره کرد و افزود: در چهار ماهه نخست سال جاری همزمان با برگزاری کلاس های آموزشی با حضور دامداران در همه ی شهرستان های استان، بیش از 17 هزار پیامک بهداشتی و هشداری ویژه بیماری لمپی اسکین برای گروه های هدف نیز ارسال گردیده است.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: هم اکنون بیماری لمپی اسکین با تلاش بی وقفه و شبانه روزی سربازان گمنام عرصه بهداشت و سلامت نسبت به ماه گذشته تحت کنترل درآمده است اما این  بدان معنا نیست که اقدامات پیشگیرانه کم رنگ شود و به تمامی گاودارن صنعتی و روستایی توصیه نمود: علاوه بر انجام واکسیناسیون دام ها با واکسن همولوگ بیماری و همچنین رعایت حداکثری ضوابط بهداشتی، سمپاشی توسط سموم و حشره کش های مناسب، ضدعفونی وسایل و دامداری ها به جهت از بین بردن آلودگی ویروسی، اقدامات موثر در خصوص بهسازی محیط و جایگاه نگهداری دام را مد نظر ویژه قرار دهند و  از خرید و فروش و نقل و انتقال بدون مجوز دام پرهیز نموده و در صورت مشاهده هرگونه علایم بیماری لمپی اسکین در اسرع وقت گزارش آن را جهت تشخیص و جداسازی دام آلوده به شبکه های دامپزشکی شهرستان ها اعلام نمایند.

 
نظر شما
ادامه