کد خبر: ۵۱۰۰۹
تعداد نظرات: ۵ نظر


مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۱۵۵ کانون بیماری لمپی اسکین از ابتدای خرداد ماه امسال تا کنون در این استان مشاهده شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محسن شانقی» افزود: ۲۹۱ دام در این کانون ها به بیماری لمپی اسکین مبتلا شده و ۱۳ راس دام بر اثر ابتلا به این بیماری تلف شده است.

وی ادامه داد: بیشترین کانون بیماری لمپی اسکین  با ۵۸ کانون در شهرستان شازند و ۳۶ کانون در شهرستان خمینی مشاهده شده است و شهرستان های آشتیان و تفرش کمترین کانون این بیماری را داشته اند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۸۷ هزار و ۵۴۶ راس دام سنگین از ابتدای سال جاری تا کنون برای مقابله با بیماری لمپی اسکین در دامداری های صنعتی، سنتی و پروار بندی های استان علیه این بیماری ایمن سازی  شده اند.

دکتر شانقی افزود: چهار هزار و ۳۱۵ راس دام و ۵۵۱ هزار متر مربع جایگاه دام در ۲۵۱ واحد  اپیدمیولوژیک برای مقابله با بیماری لمپی اسکین در کانون های این بیماری و مناطق پر خطر استان مرکزی ضد عفونی و سم پاشی شده است.

وی ادامه داد: پنج هزار برگ کارت اطلاع رسانی برای مقابله با بیماری لمپی اسکین در بین  دامداران استان مرکزی توزیع و نشست هایی با اتحادیه دامداران سنتی، صنعتی و گوشتی برگزار شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: گروه های مراقبت، تشخیص و درمان  در راستای مقابله با بیماری لمپی اسکین در دامداری های صنعتی، سنتی و پرواربندی های استان فعال هستند.

دکتر شانقی گفت: واکسن لمپی اسکین تولید داخل و وارداتی  به میزان کافی در استان مرکزی وجود دارد و مشکلی برای مراحل ایمن سازی  دام ها علیه این بیماری در استان وجود ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش بارندگی در مناطق مختلف کشور  در سال جاری  جمعیت حشرات امسال در کشور و استان افزایش یافته و این مهم افزایش برخی از بیماری های دامی از جمله بیماری لمپی اسکین را به همراه داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطر نشان کرد: لمپی اسکین بیماری پوستی ویروسی با سرعت انتشار بالا در دام سنگین ( گاو، گوساله و گاومیش) است که عامل اصلی انتشار آن حشرات ( پشه ها و مگس های خونخوار ) است.

دکتر شانقی، ضد عفونی و شم پاشی دامداری ها و اماکن دام را از جمله راه های مقابله با حشرات و انتقال بیماری لمپی اسکین عنوان کرد و گفت: به منظور تهیه سموم برای مقابله با این بیماری در استان محدودیت هایی وجود درد و نیاز است با تهیه سم توسط فرمانداری ها و دهیاری ها و قراردادن در اختیار دامپزشکی نسبت به ضد عفونی این اماکن اقدام شود.

وی خاطرنشان کرد: لمپی اسکین از جمله بیماری های رایج استان مرکزی نیست  و دامداران از آن  اطلاع و آگاهی کمی دارند.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۸۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
0
1
خیلی خوبه که مدیرکل محترم مرکزی بطور شفاف در خصوص بیماری لمپی اسکین اطلاع رسانی میکنند و دستشو ن بابت این اقدامات پیشگیرانه درد نکنه متاسفانه در استان کرمانشاه اطلاع رسانی خوبی در این خصوص انجام نشده و دامداران در سکوت شدید خبری و با هزینه های گزاف درگیر درمان بیماری هستند
جای بسیار تاسف داره که هیچ تلاشی برای کنترل و لااقل اطلاع رسانی درخصوص راههای پیشگیری صورت نمی گیرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
0
3
درود بر مدیرانی که بدون ترس ، واقعیتها را بیان می کنند.
در آذربایجان غربی نیز با طغیان بیماری مواجه هستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
0
2
پیدا کنید پرتغال فروش را!!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
0
0
بیماری های راهبردی ۷۰ درصد کاهش داشته!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
چه کسی گفته؟
نظر شما
ادامه