کد خبر: ۵۰۹۸۱

معاون امور تولید دام وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر ضرورت توجه به پرورش دام‌های کم آب بر گفت: هیچ گونه محدودیتی در تامین ارز واردات بز و دام‌های کم آب‌بر وجود ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «مرتضی رضایی» دقایقی قبل در نشست مجمع نمایندگان استان یزد که در استانداری یزد در حال برگزاری است اظهار داشت: با توجه به اینکه استان یزد استان خشکی است، باید کشاورزی کم آب بر در این استان مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مواردی که بعضا در این نشست مطرح شد به نظر می‌رسد باید حتما مورد توجه قرار گیرد گفت: برای تولید یک کیلوگرم شیر از گاوهای صنعتی یک هزار لیتر آب نیاز است ولی برای تولید همین مقدار شیر از گاوهای بومی و متداول نزدیک به 400 لیتر آب مصرف می‌شود.

معاون امور تولید دام وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: این موارد نشان می‌دهد که در استانی همچون یزد که با خشکسالی روبه‌رو‌ست، حتما باید به برخی موارد توجه بسیار ویژه‌تری داشته باشیم.

رضایی تصریح کرد: خوشبختانه حرکت‌های خوبی در استان یزد صورت گرفته و این توسعه پرورش صنعتی بز به عنوان شاخص، اقدام بسیار خوبی است که برای وضعیت یزد مناسب است.

وی عنوان کرد: از چند سال قبل که پرروش بز سانن در یزد شروع شد، همه فکر می‌کردند که این بز در هوای گرم یزد دوام نمی‌آورد ولی نه تنها این طور نشد بلکه الان پرورش بز سانن در یزد بسیار گسترده شده است.

معاون امور تولید دام وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: هیچ گونه محدودیتی برای تامین ارز واردات بز متناسب با شرایط محیطی مدنظر وجود ندارد و افرادی که امکان واردات ندارند، می‌توانند اقدام به واردات بزهای اصیل برای منشا پرورش خالص و اصلاح‌نژاد در منطقه رخ می‌دهد.

رضایی خاطرنشان کرد: یکی از مصوباتی که این جلسه باید حتما مد نظر داشته باشد این است که پرورش دام‌های کم آب بر با توجه ویژه به بز و شتر در استان یزد به صورت ویژه انجام شود.

وی با بیان اینکه در استان یزد توجه به استفاده از شیر برای تولید محصولات لبنی آن گونه که باید صورت نگرفته تصریح کرد: در استانی که با مشکل کم آبی روبرو است نباید در توسعه صنایع آب بر روبرو باشد و حتما باید به این موضوع توجه ویژه صورت گیرد که شیر از دام های کم آب بر تولید شود.

معاون امور تولید دام وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در این رابطه به صورت جدی باید پیگیر این موضوع باشیم که پرورش گاو شیری برای افرادی که زمین کشاورزی ندارند محدود شود.

 

نظر شما
ادامه