کد خبر: ۵۰۹۶۵
تعداد نظرات: ۸ نظر
نگاهی به تاریخ معاصر دامپزشکی:
«دکتر ناصر نبی‌پور» اظهار داشته بود: معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی یک ضد دامپزشک به تمام معناست؛ البته خود آقای اسکندری (وزیر وقت جهاد کشاورزی) هم همینطور است!
 

حکیم مهر: ۱۰ سال پیش در چنین روزی، پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر به گفت‌وگو با «دکتر ناصر نبی پور» رئیس وقت هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران که به تازگی به این سمت انتخاب شده بود، پرداخت.

مشروح این گفت‌وگو به شرح زیر بود:

- ضمن تشکر از شما به دلیل وقتی که در اختیار نشریه حکیم مهر قرار دادید، در ابتدا بفرمایید که انگیزه ورود شما به انتخابات هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران در این دوره چه بوده است؟

من یکی از متعصبان دامپزشکی هستم و امروز اگر قرار باشد دوباره انتخاب کنم باز هم دامپزشکی را انتخاب می کنم. چون عشق و علاقه زیادی به دامپزشکی دارم.

دلیل دیگر هم حرمت و جایگاه بنده نزد صنف دامپزشکی و بخصوص جایگاه ویژه ای که در بین تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ دارم و فکر می کنم این احترام ویژه به من به دلیل جایگاه دامپزشکی بنده است. یکی از ضعف های ما چه در جامعه دامپزشکان و چه در سازمان نظام دامپزشکی عدم ارتباط با تولیدکنندگان است؛ هیچ ارتباطی وجود ندارد. من می توانم این ارتباط را برقرار کنم و به همین دلیل هم آمدم. واقعاً تولیدکنندگان، سازمانی که به آن اعتقاد دارند دامپزشکی است. من هم بعد از یک دوره که نبودم دوباره برای ایجاد این ارتباط آمده ام. به نظرم اگر ساختمان جامعه به نتیجه برسد و تابلوی بزرگی بزنند و بنویسند جامعه دامپزشکان ایران بزرگترین تبلیغ برای ما (صنف دامپزشکی) است.

 - در این دوره علیرغم آنکه جامعه دامپزشکان ایران نزدیک به 4000 عضو دارد اما شاهد بودیم که زمان انتخابات تنها 74 نفر شرکت کردند که 22 نفر هم خودشان کاندیدا بودند. علت عدم استقبال اعضاء از این انتخابات را چه می دانید؟

ببینید، یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد و یک مسئله فرهنگی است، این مشکل است که ما خرد جمعی نداریم! این مشکل در همه رشته ها و همه زمینه ها وجود دارد. یکی از بستگان همسر من بازرس سازمان نظام مهندسی کشور است. ایشان به ما غبطه می خورد. اگر اینجا 70 نفر می آیند آنجا 30 نفر هم نمی آیند!!!

مسئله دیگر هم این است که ما اسماً 3500 عضو داریم ولی کسانی که حق عضویت می دهند این تعداد نیستند. من اعتقاد به کمیت ندارم بلکه معتقد به کیفیت هستم. ما اگر بتوانیم در جامعه دامپزشکان ایران 500 دامپزشک داشته باشیم که همت و غیرت دامپزشکی داشته باشند بهتر از این است که 12000 دامپزشک داشته باشیم که همت نداشته باشند! همت بنده هم این است که در این تعداد 500 یا 600 نفر دامپزشکی که بتوانند مسائل دامپزشکی را کمک کنند و حل کنند بیاوریم در جامعه دامپزشکان وگرنه سیاهی لشکر به درد ما نمی خورد!!!

 - در مورد عملکرد هیأت مدیره قبلی جامعه در مصاحبه ای که با نشریه نظام دامپزشکی داشتید فرموده اید که کنگره های دامپزشکی شاخص موفقیت جامعه است اما منکر بسیاری از کاستی ها هم نمی توان شد. فهرست وار بفرمایید که منظورتان از این کاستی ها چیست؟

من نمی گویم که اگر من یا امثال من بیاید این کاستی ها از بین می رود. اصولاً این کاستی ها وجود خواهد داشت. تا زمانی که ما همت جمعی نداشته و با همدیگر نباشیم و با تولیدکنندگان مختلف دام و طیور و آبزیان و تشکل های مختلف که فرقی هم نمی کند از جامعه اسلامی دامپزشکان گرفته تا نظام دامپزشکی و غیره ارتباط نداشته باشیم و تا وقتی که بخواهیم بصورت یک جزیره جدا کار کنیم به هیچ جا نمی رسیم.

بزرگترین همت جامعه دامپزشکان ایران در این 60 سال این بوده که کنگره دامپزشکی را برگزار کند. خوب کار بزرگ و خوبی است، اما می شود هم کنگره را بهتر برگزار کرد و هم همگان را در کار وارد کرد. واقعاً باید با همدیگر باشیم.

یکی دیگر از کاستی ها هم این است که جامعه دامپزشکان ایران قدرت اجرایی ندارد. از طرف دیگر هم ما که انتخاب می شویم و می آییم در هیأت مدیره عمدتاً منافع نگر هستیم و به دنبال منافع شخصی خودمان!!! به دنبال این هستیم که اینجا را سکوی پرتاب خود بسازیم. به همین علت هم بعضی ها می آیند در هیأت مدیره جامعه و از اینجا بالا می روند و بعد دیگر غیبشان می زند و یادشان می رود که کجا بوده اند و دیگر حق عضویت هم نمی پردازند، اما اگر منافعی که داشتند تهدید شده باشد دوباره می آیند. این تفکر واقعاً باید عوض شود. می توانیم این تفکر را با ارتباطات مستقیمی که با آنها برقرار می کنیم عوض کنیم.

من یادم هست که ما در سال 58 جزو اولین نفراتی بودیم که وقتی فارغ التحصیل شدیم آمدیم در یک ساختمانی در خیابان فاطمی و در یک اتاق 40 متری به اتفاق دکتر زاکاریان که استادمان بود و بسیار حق به گردن ما دارد و همینطور با دکتر صدرزاده و دیگران حق عضویت ها را می گرفتیم و کار می کردیم.

نکته بعد اینکه جامعه باید دنبال مسائل رفاهی هم باشد. الآن من در همین مدت رفتم با یک شرکت واردکننده صحبت کردم که بصورت اقساط اتومبیل هیوندایی را بتوانیم برای اعضای جامعه بگیریم. ما چون دنبال منافع هستیم تا چیزی نگیریم چیزی نمی دهیم. به هر کسی می گوییم در جواب ما می گوید جامعه برای ما چه کرده؟ ما می پرسیم ما برای جامعه دامپزشکان چه کرده ایم؟ جامعه همین که کنگره و گردهمایی و مراسم دید و بازدید می گذارد خدمت بزرگی است. ما هم باید بگوییم جامعه چه کند و به آن خط بدهیم. یازده نفر اعضای هیأت مدیره که تفکر همه اعضاء را نمی دانند. از این سه هزار و پانصد عضو سه ایده خوب بدهند و اجرا بشود که می شود خیلی خوب است. بدی ما ایرانی ها این است که فقط انتقاد می کنیم و راه حل هم نشان نمی دهیم. خود من همینطورم!

- جامعه دامپزشکان ایران مدیرعامل موظف ندارد که مصوبات هیأت مدیره را پیگیری و اجرا کند و ساعت کاری آن هم بعد از ظهر است. در حالی که بسیاری از امور اداری و مراجعات صبح ها صورت می گیرد. نظرتان در این خصوص چیست؟

واقعیت این است که جامعه الآن جایی ندارد. این ساختمان فعلی در خیابان فاطمی که 70 یا 80 متر است که جای فعالیت نیست!!! ان شاء الله وقتی ساختمان جامعه تکمیل شد این کار را می توان انجام داد. بنده اینجا قول می دهم که ظرف شش ماه آینده آماده خواهد شد. در آن صورت باید دنبال درآمدزایی برویم.

می توان در کنار جامعه شرکت های اقماری تشکیل داد. مثلاً الآن سازمان دامپزشکی یک سری از وظایف خود را به بخش خصوصی منتقل می کند. از جمله آن ممیزی ها است. خوب این همه دامپزشک داریم؛ می توانیم یک شرکت اقماری تأسیس کنیم و برای آن ها منبع درآمد درست کنیم. امروز هم این موضوع را با دکتر فرجی مدیر کل دامپزشکی استان تهران مطرح کردم. باید این دید وجود داشته باشد که چه کنیم؟ اینکه به امید کنگره برای درآمد باشیم خیلی زیبا نیست. وقتی ساختمان جامعه تکمیل شد حتماً باید ساعت کار هم تمام وقت بشود.

- یکی از مسائل پیرامون کنگره دامپزشکی ایران عدم حضور وزیر جهاد کشاورزی و یا حتی رئیس جمهوری و مقامات بلندپایه بوده است. برای این موضوع فکری کرده اید؟

من چون سالها سابقه مدیریت اتحادیه مرغداری ها را دارم و از سال 68 در این تشکل ها بوده ام و چند سال هم مدیرعامل بودم و به دلیل تعاملاتی که بوده می دانم که اصولاً سیستم حاکم بر وزارت جهاد کشاورزی سیستم ضد دامپزشکی است!

- الآن هم همینطور است؟

بله، الآن به شدت اینطور است. شما ببینید در مورد معاونت امور دام، اینطور است که در جلساتی که بنده شرکت می کردم، معاون وزیر می گفت الآن در بین ما یک نفر نامحرم وجود دارد چون دامپزشک است. معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی یعنی آقای مهندس سجادی یک ضد دامپزشک به تمام معناست. البته خود آقای اسکندری هم همینطور است. سیستم حاکم بر وزارت جهاد کشاورزی ضد دامپزشکی است. علت هم دارد. سازمان دامپزشکی تنها قانون مدون وزارت جهاد را دارد که قدرت زیادی به آن داده است. این قدرت به مذاق خیلی ها خوش نمی آید. وقتی این اتفاق می افتد چون با قانون نمی توانند درافتند، با افراد در می افتند.

کجای دنیا به این صورت سازمان دامپزشکی زیر نظر وزارت کشاورزی است؟ یک طبقه تحصیل کرده با کاری خاص که اصلاً ربطی به آنها ندارد. بهترین پیشنهاد این است که دامپزشکی مستقل شود. در سایت سازمان نظام دامپزشکی دیدم که پیشنهاد شده بود که سازمان دامپزشکی معاونت ریاست جمهوری باشد. این خیلی خوب است. در دنیا دامپزشکان جایگاه خاصی را دارند.

در کشور ما هم در مرغداری ها که بنده 28 سال است با آنها ارتباط دارم، احترامی که به دامپزشک می گذارند را خیلی ها برنمی تابند و عکس العمل نشان می دهند. تا زمانی که نگاه ضد دامپزشکی آنها حل نشود، مسئله حل نخواهد شد.

من می توانم قول بدهم که معاون وزیر بهداشت را می توانم به کنگره بیاورم اما از وزارت جهاد خیر! چون ما با آنها تضاد شدید فکری داریم. متاسفانه بچه های دامپروری بجای پرداختن به کار خود دائم دنبال یاد گرفتن بیماری و دارو و واکسن هستند و کار خود را رها کرده اند و بجای دامپرور می خواهند دامپزشک باشند.

- آقای دکتر، شما که حق عضویت خود را همیشه پرداخت کرده اید ؟!

من از سال 58 تاکنون نشده است که حق عضویت خودم را پرداخت نکنم. هم حق عضویت خودم و هم حق عضویت همسرم را اگر بپرسید می گویند که حتی چند سال را یکجا داده ایم.

- خوب، سؤال بعدی در مورد ...

راستی در مورد مدیر عامل هم فرمودید... ببینید، در اساسنامه تشکل های غیردولتی چیزی به اسم مدیر عامل متأسفانه نیامده است. اصولاً هر شرکتی که هیأت مدیره داشت باید مدیر عامل داشته باشد که مجری مصوبات هیأت مدیره باشد. منتها در اینجا نقص است. باید در مجمع این موضوع را مطرح کرد.

- بحث بر سر اسم نیست. مدیر عامل هم نباشد حداقل فردی را تمام وقت بگذارید که آشنا به مسائل دامپزشکی باشد و مصوبات را پیگیری کند و گزارش دهد. حالا با هر اسم و عنوانی که می خواهد باشد.

بله موافقم.

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
1
خلاصه اینکه پیشکسوتان دامپزشکی با گوشت و پوست خون عدم سنخیت شدید دامپزشکی با وزارت عملا ضد تولید و تاجر مسلک جهادکشاورزی را درک کرده اند
و اتفاقا جناب آقای دکتر نبی پور به خوبی به رابطه بسیار عمیق و صمیمی بین تولیدکنندگان واقعی بخش خصوصی دام و طیور با کلینیسین های دامپزشک به عنوان حافظان واقعی و عملی امر تولید با جلوگیری از بیماری و تلفات سرمایه دامی اشاره کردند که برای وزارت جهادکشاورزی قابل هضم نیست.

زیرا به طور کلی آنها طبابت دامپزشکی را جزو هزینه های معمولا غیر ضروری تولید می پندارند و از اینکه یک کارگر افغانی یا مهندس کشاورزی و دامپروری طبابت کتد به علت کاهش هزینه ها استقبال هم می کنند و همان طور که گفتند دکتر دامپزشک را نا محرم خود می دانند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
1
1
در تایید ضدیت شدید آقای مهندس اسکندری وزیر جهادکشاورزی در فاصله سال های 1384 تا 1388 (دوران آقای احمدی نژاد) با سازمان دامپزشکی و به طور کلی دامپزشکان دولتی و خصوصی،
نقل یک خبر مهم که رسانه ای نشده است از جناب آقای دکتر مهدی سلطانی استاد محترم دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران که سابقه اجرایی هم داشته است مناسبت دارد:

روزی از طریق یکی از دوستان با خبر شدم که وزیر جهادکشاورزی آقای مهندس اسکندری طرحی بسیار خطرناک و از ریشه بر کن را برای منحل کردن سازمان دامپزشکی و مضمحل کردن آن در ادارات جهادکشاورزی استان ها آماده کرده است که از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند.
خوشبختانه یکی از دوستان، اینجانب را در جریان گذاشتند و با پیگیری های شدید دامپزشکان متعصب، یکی دیگر از حرکت های مهندسان کشاورزی پس از اقدام مشابه وزیر کشاورزی سابق یعنی آقای زالی در دهه 1360 برای نابودی و ادغام ادارات دامپزشکی در زیر مجموعه ادارات کشاورزی و خدمات روستایی، خنثی شد!!!

عجیب است که با وجود تلاش های فراوان مرحوم آقای دکتر ارشدی در تصویب قانون بسیار مهم تشکیل سازمان دامپزشکی در سال 1350، مهندسان کشاورزی با در کمین نشستن برای فرا رسیدن زمان و موقعیت مناسب،
بارها تلاش کرده اند که "سازمان" دامپزشکی را منحل و متلاشی کنند!
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
0
مطالبی که عنوان فرمودید جزو بدیهیات است. چه باید کرد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
0
1
مرگ دلخراش نوجوان 16 ساله در اثر شاربن:

چرا بایستی با گذشت تقریبا یک "قرن" از زمانی که موسسه پاستور شروع به ساخت واکسن شاربن در ایران کرد و سپس در سال 1303 آن را به فرزند خود یعنی "دائره دفع آفات حیوانی و سرم سازی" سپرد،
هنوز هم شاهد چنین مرگ های دردناک ناشی از شاربن به دلیل ناتوانی و بی کفایتی وزارت جهادکشاورزی در تامین مالی و لجستیکی سازمان دامپزشکی
باشیم؟؟!

به طوری که سالانه فقط در محل مرگ این نوجوان 16 ساله که در حقیقت قربانی منفعت طلبی های برخی از افراد و جهل برخی دیگر که نمی خواهند تحولات جهانی One Health را بپذیرند شد،
12 نفر به سیاه زخم مبتلا می شوند!!!

http://hakimemehr.ir/fa/news/50947

@HakimeMehr
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۵:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
0
2
برگزاری آخرین اجلاس مقامات، متخصصان و کارشناسان ارشد جهانی بهداشت در کشور ایتالیا در خصوص توصیه اکید به کشورهای جهان به تحقق اصل بهداشت واحد (One Health) در مارچ 2019,
نکته قابل توجه این است که این اجلاس در کشوری مثل ایتالیا برکزار شد که دهها سال است که با الحاق سازمان دامپزشکی به وزارت بهداشت، الگوی بسیار موفقی در حفظ سرمایه دامی خود در عین حال بهداشت و سلامت شهروندان خود است.
جالب است که ایتالیا تقریبا یک پنجم ایران تقریبا مساحت دارد ولی تولیدات کشاورزی و دامی آن از ایران بیشتر است؟؟!

FAO/OIE/WHO Collaboration (Tripartite)

FAO, OIE, and WHO launch a guide for countries on taking a One Health approach to addressing zoonotic diseases
Zoonotic diseases continue to be a threat to global health, causing millions of deaths and economic losses every year.

To support countries to control these diseases, the Tripartite organisations (FAO, OIE and WHO) today launched a guide entitled ‘Taking a Multisectoral, One Health Approach: A Tripartite Guide to Addressing Zoonotic Diseases in Countries’.


Rome/Paris/Geneva, 11 March 2019 - Zoonotic diseases – those diseases that can spread between animals and people – continue to have major impacts on human health. Every year, nearly 60 000 people die from rabies, and other zoonotic diseases such as avian influenza, Ebola or Rift Valley fever constitute additional threats. These diseases do not only affect human health, but also animal health and welfare, causing lowered productivity (milk or egg quality and safety, etc.), or death, and consequently affecting farmers’ livelihoods and countries’ economies.

Diseases know no borders. As global trade and travel expands, zoonotic diseases are increasingly posing concerns worldwide. Every day, new health challenges emerge at the human-animal-environment interface. To face these threats, collaboration, coordination, communication, and concerted action between different sectors are needed, using a multisectoral, One Health approach.
However, many countries lack the capacity to implement such collaboration.

To support countries in filling these gaps, the Food and Agriculture Organization of the UN (FAO), the World Organisation for Animal Health (OIE), and the World Health Organization (WHO) today launched a guide entitled ‘Taking a Multisectoral, One Health Approach: A Tripartite Guide to Addressing Zoonotic Diseases in Countries’.

Building multisectoral, One Health bridges to strengthen national capacities
This guide, referred to as the Tripartite Zoonoses Guide (TZG), provides principles, best practices and options to assist countries in achieving sustainable and functional collaboration at the human-animal-environment interface. It is flexible enough to be used for other health threats; for example, food safety and antimicrobial resistance (AMR). By using the TZG and its associated operational tools (which are currently being developed) countries can build or strengthen their national capacities in:

Multisectoral, One Health coordination mechanisms
Strategic planning and emergency preparedness
Surveillance and information sharing
Coordinated investigation and response
Joint risk assessment for zoonotic disease threats
Risk reduction, risk communication, and community engagement
Workforce development

Options for monitoring and evaluating the function and impact of these activities are additionally included to support countries in their efforts to make improvements in their zoonotic disease frameworks, strategies and policies. Moreover, taking the One Health approach presented in the TZG helps countries to make the best use of limited resources and reduces indirect societal losses, such as impacts on livelihoods of small producers, poor nutrition, and restriction of trade and tourism.

By working collaboratively across sectors and disciplines, human and animal lives are saved, livelihoods are secured, and our global health systems are improved in a sustainable way. The Tripartite organizations encourage countries to use the TZG to achieve these goals by taking a One Health approach to address zoonotic diseases.

Access to the TZG
کارمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
0
0
الحق آقای دکتردرست فرمایش کردند قبلا که چراغ خاموش ضدیت می کردن ولی الان با جسارت تمام مبادرت می ورزند جای تاسف است واقعا دولت مردان ونمایندگان چرا سکوت کردند وشاهد به خطر افتادن سلامت مردم هستند ودم هم نمی زنند هرچند تا اولویتی چون جناح گرایی ورانت وجود دارد سلامت مردم کیلویی چند!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
1
0
و من هم بعنوان کارمند سازمان دامپزشکی میگم سیستم سازمان دامپزشکی ضد کارمندش هست ضربه ایی که من از سازمان و اداره خودم می خورم دهها برابر ضربه ای هست که دیگران میزنن و من شخصاً تا حال از جهادکشاورزی خیر دیدم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
0
0
شما متوجه نبستید که این سیستم را وزارت جهادکشاورزی در ادلرات دامپزشکی حاکم کرده است!
در بسیاری از ادارات دامپزشکی متاسفانه این مهندسان کشاورزی هستند که همه کاره اند و مدیران نمی توانند بدون اجازه آنها کاری بکنند. حتی هنوز هم برخی جاها دیپلم و فوق دیپلم کار را بر عهده دارد!
نظر شما
ادامه