کد خبر: ۵۰۸۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

شاید برایتان جالب باشد، اگر بدانید اغلب غذاهای دریایی که در کافه و رستوران‌ها سرو می‌شوند، حرام هستند و جالب‌تر آنکه هیچ صنفی مسئولیت نظارت بر این فعالیت خلاف شرع را بر عهده نمی‌گیرد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، هر خیابان و کوچه و پس کوچه تهران این روزها پر است از کافه‌ها و رستوران‌های مختلف با دکورهای متنوع و منوهای عجیب و غریب. تهران در ۵ سال اخیر رشد بی‌سابقه‌ای در تعداد رستوران‌ها و کافه‌ها داشته است و بخش عمده‌ای از این موضوع به تغییر سبک زندگی مردم در کلانشهرها باز می‌گردد .

در این بین اما رستوران‌های زیادی هستند که منوی آنها با آنچه در شرع و عرف ما بدان اشاره شده، متفاوت هستند و نمونه آن را در غذاهای دریایی می‌توان دید.

لابستر؛ خرچنگ، ماهی مرکب، صدف و لاک‌پشت از جمله موجوداتی هستند که این روزها در منوی خیلی از رستوران‌ها جا خوش کرده‌اند. این در حالی است که بنا بر فتوای علمای دینی ما خوردن این جانوران سخت پوست حرام است. بنا بر فتوای این عالمان و آنچه در دین اسلام آمده است، از موجودات دریا فقط خوردن انواع ماهی‌های فلس‌دار و میگو حلال است.

عرضه این مواد غذایی حرام با قیمت‌های نجومی و عجیب اتفاق می‌افتد، در این بین حتی هستند افرادی که چندان علاقه‌ای خوردن آن‌ها ندارند، اما شاید به دلایلی چون بالا بردن سطح اجتماعی خود این تجربه را از سر می‌گذرانند. لابستر در رستوران‌های تهران از ۱۹۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۳۰۰ هزار تومان برای هر پرس بالا می‌رود. خوراک صدف نیز نرخی کمتر از ۸۵ هزار تومان ندارد و خرچنگ نیز با قیمتی حدود ۸۰ تا ۱۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

در این بین با یکی از عمده‌فروشان غذاهای دریایی گفتگو کردیم. این ماهی فروش که مواد غذایی دریایی را به نقاط مختلف کشور ارسال می‌کند، می‌گوید: «قیمت هر یک لابستر ۱۹ هزار تومان است که البته در تعداد بالا قیمت آن کمتر هم می‌شود. قیمت صدف نیز برای هر کیلوگرم بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است. همچنین صدف دوکفه ای ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است. حلزون نیز هر کیلو ۴۵ هزار تومان قیمت دارد. صدف ماسل نیز هر کیلوگرم ۹۰ هزار تومان قیمت دارد.»

او ادامه می‌دهد: «ما در بندرعباس هستیم و این موجودات صید روزانه است. مشتریان ما اغلب رستوران‌ها هتل‌ها و تالارها هستند که از ما خرید می‌کنند و ما آنها را با اولین پرواز برای آنها به تهران ارسال می‌کنیم . »

در خصوص سرو این موجودات دریایی در رستوران‌های تهران با علی اصغر میر ابراهیمی رئیس اتحادیه رستوران داران تهران صحبت کردیم و پرسیدیم که اصلاً خبر دارند چنین غذاهایی در پایتخت به فروش می‌رسد، او توضیح می‌دهد: «ما هر ۱۵ روز تا ۴۵ روز یک بار از رستوران‌ها بازدید می‌کنیم. رستوران‌هایی که مجوز و پروانه دارند محال است که این چنین غذاهای دریایی را به فروش برسانند. اما رستوران‌هایی که مجوزهای لازم را ندارند تحت نظر ما نیستند و از وضعیت آنها نیز اطلاعی نداریم . »

وی در پاسخ به این سوال که به رستوران‌هایی که از شما مجوزهای لازم را دریافت نکرده‌اند چه کسی رسیدگی می‌کند، نیز تاکید کرد: «برخی یا چلوکبابی بوده‌اند و یا کافه که نام خود را به رستوران تغییر داده‌اند. ما با این دسته از افراد کاری نداریم و برای رستوران‌داران تحت نظارت خود یک بارکد تعریف کرده‌ایم . »

با توجه به صحبت‌های رئیس اتحادیه رستوران داران تهران کافه رستوران‌ها تحت نظارت این اتحادیه نیستند. به همین دلیل خبرگزاری مهر ماجرا را از رئیس اتحادیه کافه داران جویا شد.

اسکندر آزموده رئیس اتحادیه کافه‌داران و آبمیوه فروشان می‌گوید: «فقط کافی‌شاپ‌ها زیر نظر ما هستند و کافه رستوران‌ها و کافه‌هایی که کنار قهوه و کیک و آبمیوه، غذا هم سرو می‌کنند پروانه و مجوزهای لازم را ندارند. این مکان‌ها یا باید کافه‌داری کنند و یا رستوران‌داری. کافه رستوران‌ها مجوز ندارند. بازرس‌های ما البته سر بزنند. اما اگر در کافه‌ای غذا هم سرو شود؛ این اتحادیه رستوران داران است که باید از او شکایت کند و جلوی این کافه‌ها را بگیرد چرا که این کافه‌ها مرتکب تداخلات صنفی شده‌اند و بازار رستوران‌ها را به خطر می‌اندازند . »

به هر شکل این مواد خوراکی که از نظر شرعی در جامعه ما حرام محسوب می‌شوند، هم به راحتی در رستوران‌های مختلف سرو می‌شوند هم پیرامون آن‌ها و نحوه طبخ‌شان تبلیغات صورت می‌گیرد، در پیگیری‌هایی که داشتیم به جواب درستی نرسیدیم و هنوز هم معلوم نیست برای شکایت از این وضع باید به کدام نهاد مراجعه کرد. به نظر می‌رسد نبودن یک قانون کامل و جامع برای رستوران‌ها باعث بروز چنین مشکلی شده و حالا که چنین خلافی رخ داده، کسی موضوع را بر عهده نمی‌گیرد .

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
1
15
لابستر حرام نیست بی سواد.
تو این کشور کسانی زندگی میکنن که مسلمان نیستند.ولی حق حیات و حق خوردن خوراکی مورد نظرشون رو دارن.
میخوای این حق رو هم ازشون بگیر.همون نفس کشیدن کافیشونه.
نظر شما
ادامه