کد خبر: ۵۰۸۴۰
تعداد نظرات: ۵ نظر

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان لاهیجان گفت: طی یک ماه اخیر یک نفر از شهروندان لاهیجانی براثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو فوت شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «زری رضایی خلیق» روز شنبه در جلسه شورای بهداشت شهرستان لاهیجان اظهار داشت: این فرد که در ارتفاعات شهرستان لاهیجان زندگی می کرد  براثر تماس با دام به بیماری تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو مبتلا و در بیمارستان امینی لنگرود در گذشته است .

وی این بیماری را خطرناک توصیف و خاطرنشان کرد:  این بیماری از دام به دام و از دام به انسان از طریق کنه انتقال می یابد و مردم بایدموارد ایمنی و بهداشتی را در تماس با حیوانات  رعایت کنند و از  تماس خود و فرزندان با حیوانات اهلی جلوگیری کنند.

وی افزود: این بیماری اولین بار از طریق مرز پاکستان وارد کشور شد و در سال 96 تعداد 10مورد، 97 تعداد سه مورد و در سه ماهه نخست امسال نیز یازده نفر مبتلا به این بیماری در استان گیلان بویژه در شهرستان های دارای دامداری نظیر تالش، رودسر و لاهیجان گزارش شده است.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری در انسان ممکن است در دوره کمون  هیچگونه علایمی نداشته باشد و قابل تشخیص نباشد که بیشتر در دام قابل شناسایی است .

وی یادآورشد:این بیماری پس  از مبتلا کردن فرد با درد عضلانی همراه است و باعث خونریزی مویرگ ها می شود و اگر پس از ابتلا تا ده روز موجب مرگ انسان نشود او  از مرگ نجات پیدا خواهد کرد.

وی توصیه کرد: مردم سعی کنند که گوشت را بیشتر از مراکز و قصابی های  صنعتی  ممهور به مهر دامپزشکی خریداری نمایند و مدتی آن را در یخچال نگهداری کنند تا انتقال بیماری ممکن نباشد.

فرماندار شهرستان لاهیجان نیز گفت :باید راه های سرایت و مقابله با تب کریمه کنگو به مردم آموزش داده شود تا از شیوع این بیماری جلوگیری شود زیرا  این بیماری کشنده است و فوت یک انسان هم بسیار مهم است .

وی به رعایت  مسایل بهداشتی نانوایی ها در شهرستان تاکید و خاطرنشان کرد: چون نانوایی ها مکان مراجعه عام هستند باید مسایل بهداشتی را خیلی رعایت کنند و دستگاه های نظارتی نیز بر کار آنها نظارت داشته باشند.

وی همچنین خواستار رفع مشکل آب شرب شهرستان لاهیجان شد و افزود: گاهی شکایت هایی که از آب شرب برخی مناطق روستایی و شهری لاهیجان می شود  که مدیران ذیربط باید نسبت به رفع این مشکل تلاش کنند.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان لاهیجان نیز گفت: اداره دامپزشکی آموزش های لازم را در زمینه بیماری های مشترک انسان بویژه تب کریمه کنگو برگزار کرده، ولی خرید سم مبارزه با کنه گران و نیازمند همکاری فرمانداری، بخشداری ها و دهیاری ها در این زمینه است تا از نظر اعتباری به این بخش کمک کنند.

«محمد رضایی سلیم رودبنه» افزود: طی چهارماهه اخیر 33 لیتر سموم برای سمپاشی انگل های  خارجی دام و جایگاه دام استفاده شده  که نیاز شهرستان خیلی بیشتر از آن است.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان لاهیجان دارای حدود 22 هزار دام سنگین و هشت هزار سبک است.

تب خونریزی‌دهنده کریمه-کنگو  یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
2
بهتر بود خانم دکتر از قبل مطالعه میکردند !! چون اتفاقا" این بیماری در دام هیچگونه علائمی ندارد و در انسان دارای علائم بالینی می باشد
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
2
0
شرم بر دامپزشکی
اولا سم گرون نیست
یک لیتر سایپر ایرانی که با دوز ۱ سی سی در ۱۰۰۰ لیتر مصرف میشه لیتری ۸۰ هزار تومنه
واقعا شرم‌نمیکنید برای ۳۰ هزار راس دام که پراکنده و غیرمتمرکز هم هستند ۳۳ لیتر سم استفاده کردید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
اصلاح شود ۱ لیتر در ۱۰۰۰ لیتر اب
یا ۱ سی سی در ۱ لیتر اب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
0
0
بهتر نبود در این نشست خبری از یک مسئول شبکه دامپزشکی لاهیجان هم دعوت به عمل می‌آمد تا توضیحات مربوط به ویژگی‌های بیماری CCHF در دام از زبان وی و به درستی ارائه می‌شد؟! جای بسیار تأسف است که نشست خبری در رابطه با یک بیماری مشترک خطرناک است اما مدیر شبکه بهداشت هنوز به این فهم و درک نرسیده که از متولی اصلی مهار و کنترل این بیماری برای ارئه‌ی توضیحات دعوت نماید! تا کی می‌خواهیم تنگ‌نظر به سیاق ناقص خود بتازیم؟!
ناشناس
|
-
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
0
0
این بیماری در انسان ممکن است در دوره کمون هیچگونه علایمی نداشته باشد و قابل تشخیص نباشد که بیشتر در دام قابل شناسایی است!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظر شما
ادامه