کد خبر: ۵۰۸۳۵

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان از کنترل بیماری لمپی اسکین در زنجان خبر داد و گفت: در سال‌جاری 60 هزار رأس گاو واکسینه شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر محمد باقر حاج کاظمی» امروز اظهار کرد: بیماری لمپی اسکین در زنجان کنترل شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه پیشرفت بیماری لمپی اسکین در زنجان از اواسط اردیبهشت مطرح شد، افزود: با شیوع این بیماری در زنجان اقدامات برای جلوگیری از شیوع بیماری در استان زنجان آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان با سایر استان‌های دارای شاخه بیماری لمپی اسکین مکاتبه‌های خود را آغاز کردند، گفت: در کانون‌ها و شعاع کانون‌ها واکسیناسیون انجام شده است.

حاج کاظمی با اشاره به اینکه بیماری لمپی اسکین بیماری مختص دام  است و در بین گاو و گوساله شیوع پیدا می‌کند، افزود: این بیماری مشترک بین انسان و حیوان نیست و اگر بیماری در مراحل اولیه و ابتدایی باشد گوشت حیوان قابل مصرف است.

مدیر دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه از تعداد 100 گاوی که با بیماری لمپی اسکین درگیر می‌شوند، دو سه رأس تلف می‌شوند، عنوان کرد: در استان زنجان تلفات کمتر از این تعداد بوده است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع بیماری لمپی اسکین در زنجان 45 رأس دام تلفات داشته است، گفت: از این تعداد 20 رأس تلف شده و 25 رأس کشتار شده است.

حاج کاظمی با اشاره به اینکه در سال‌جاری 60 هزار رأس گاو  در استان زنجان واکسیناسیون شده‌اند، افزود: واکسیناسیون در استان زنجان توسط بخش خصوصی و دولتی انجام شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان بیماری لمپی اسکین را خسارت‌زا خواند و گفت: این بیماری توسط مگس‌ها و پشه‌ها منتقل می‌شود و این موضوع بحث کنترل بیماری را سخت‌تر می‌کند.

وی با قدردانی از تلاش استاندار زنجان در راستای تامین واکسن برای کنترل بیماری لمپی اسکین گفت: با توجه به در گیر شدن 25 استان با این بیماری توان تولید واکسن کاهش یافت و مکاتبه استاندار زنجان با سازمان مرکزی موجب شد، واکسن این بیماری بدون محدودیت در اختیار استان زنجان قرار گیرد.

حاج کاظمی خاطر نشان کرد: دامپزشکی هم‌اکنون نیز در حوزه‌های مختلف فعالیت داشته و واکسیناسیون بیماری‌های دیگر چون تب مالت، تب برفکی، شاربن و ... در حال انجام است.

 

نظر شما
ادامه