کد خبر: ۵۰۸۲۰

در حالی که بیماری تب خوکی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چین را به شدت درگیر کرده در ایران هم کمیته مشترک مقابله با تب خوکی تشکیل شد، رئیس سازمان دامپزشکی کشور می‌گوید: نگرانی از شیوع این بیماری در حیات وحش و حتی انسان هم وجود دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دسیس لاوا تانوا» وزیر کشاورزی بلغارستان اعلام کرد: یونان واردات خوک از کشور همسایه بلغارستان را به دلیل شیوع تب خوکی در این کشور ممنوع کرده است.

براساس این گزارش، بلغارستان که عضو اتحادیه اروپا هم هست بیش از 20 مورد شیوع تب خوکی در جمعیت خوک‌ها را کشف کرده که تنها در ماه جولای 50 هزار رأس از خوک‌های مبتلا را جمع‌آوری کرده است.

وزیر کشاورزی بلغارستان خطاب به نمایندگان مجلس این کشور اعلام کرده که بررسی وضعیت مرزهای دو کشور بلغارستان و یونان از نظر قرنطینه‌ای و رعایت مسائل بهداشتی می‌تواند یونانی‌ها را برای خرید خوک از این کشور ترغیب کند و ما باید به آنها اطمینان بدهیم که خوک‌های صادراتی عاری از بیماری است.

بیماری تب خوکی آفریقایی به شدت مسری است و روی خوک و همچنین گرازهای وحشی تاثیر کشنده دارد. اخیرا این بیماری در کشور چین هم شیوع  پیدا کرده و بیش از نیمی از جمعیت خوک‌های این کشور را از بین برده است.

اخیرا «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که بیماری تب خوکی حدود نیمی از جمعیت خوک کشور چین را از بین برده و با توجه به ویروسی بودن این بیماری آیا نگرانی از شیوع آن در کشور ندارید و چه اقدامات و تمهیداتی برای مقابله با آن  انجام داده‌اید گفت: از نظر علمی بسیاری از عوامل بیماری‌ها از جمله میکروبی‌ها می‌توانند از حیات وحش و حیات اهل منتقل شود و دام، طیور، آبزیان و انسان‌ها می‌تواند به واسطه بیماری‌های ویروسی حیات وحش بیمار شوند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: اگر در کشور ما گرازها به این بیماری آلوده شود می‌تواند خسارت جدی به محیط زیست وارد کند و با انتقال این بیماری به دام و حتی انسان کشور را درگیر خسارت جبران‌ناپذیری بکند.

رفیعی‌پور گفت: نگرانی ما این است که با احتمال تبدیل شدن عامل ویروسی تحت تاثیر جهش‌های ژنی به نوعی دیگر بتواند در جمعیت دام و حتی انسان ایجاد بیماری کند.

وی همچنین از تشکیل کمیته مشترک مقابله با تب خوکی در کشور خبر داد.

 

نظر شما
ادامه