کد خبر: ۵۰۸۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس اداره دامپزشکی ابهر گفت: طغیان بیماری دامی لامپی اسکین با واکسیناسیون رایگان تا حد بسیار زیادی در این شهرستان مهار شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «امیرعلی کلانتری» افزود: بیماری لامپی اسکین مشکل و دغدغه اصلی دامداران و شبکه دامپزشکی شهرستان در ۴ ماهه اول سال ۹۸ بوده است.

این مسئول اظهار داشت: لامپی اسکین، یک بیماری خطرناک و شدید در بین دام‌های سنگین به ویژه گاو و گوساله که  منشا اصلی آن از قاره آفریقا است و این بیماری بعد از چندین سال،  دوباره در سرتاسر کشور طغیان کرده است.

رئیس شبکه دامپزشکی ابهر با اشاره به علائم این بیماری اظهار داشت: لامپی اسکین با تب شدید، بی حالی دام، علائم پوستی شامل تورم و برجستگی‌های شدید در کل بدن مشاهده می‌شود.

وی اضافه کرد: لامپی اسکین امسال با طغیان شدید در کل کشور متاسفانه خسارت‌ها و تلفات بسیاری بر صنعت دامپروری تحمیل کرده و در استان زنجان و شهرستان ابهر نیز مشاهده و موجب خسارات زیادی شده است.

کلانتری با اشاره به راهکارهای کنترل و پیشگیری این بیماری، تاکید کرد: رعایت بهداشت، مبارزه با حشرات ناقل ویروس مانند پشه، مگس، کنه و واکسیناسیون حیوانات در معرض خطر از مهمترین راه‌های پیشگیری و کنترل این بیماری است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ابهر با اشاره به اقدامات انجام شده برای کنترل این بیماری در شهرستان، خاطرنشان کرد: اداره دامپزشکی شهرستان با واکسیناسیون رایگان بیش از ۸ هزار راس دام سنگین دامداری‌ها و روستاها توانست این بیماری مهلک و خطرناک را تا حد بسیار زیاد و مطلوب مهار کنند.

وی یادآور شد: سرعت عمل در تشخیص بیماری و گزارش به موقع آن، تامین کافی واکسن، تامین اعتبار لازم برای واکسیناسیون رایگان علیه بیماری، موجب شد که بیماری در حداقل میزان ممکن در سطح شهرستان مهار و کنترل شود.

این مسئول بیان کرد:  درحالی این بیماری در شهرستان مهار شد که در بسیاری از مناطق کشور و استان  لامپی اسکین بسیار شدیدتر بوده و دامداران نیز هزینه‌های گزافی بابت واکسیناسیون آن پرداخت کرده اند.

کلانتری با بیان این که اقدام به موقع دامپزشکی شهرستان، موجب جلوگیری از اتلاف صدها میلیون ریال هزینه دامداران در زمینه واکسیناسیون و درمان شده است، افزود: همکاری ضعیف برخی از همکاران دامپزشک بخش خصوصی در گزارش سریع بیماری و نیز عدم همکاری تعدادی از دامداران با اکیپ‌های واکسیناسیون موجب اختلال در پیشگیری صددرصدی بیماری شده است.

وی تاکید کرد: امیدواریم که با همکاری بیشتر دامپزشکان بخش خصوصی و دامداران شاهد مهار کامل این بیماری در شهرستان و کشور باشیم.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
0
0
.................... بیماری ظعیان کرد و هنوز هم در اوج شیوع هست . واکسن غیراختصاصی هم باندازه کافی نیست و مصرف نمیشه .
نظر شما
ادامه