کد خبر: ۵۰۷۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر: برنامه ملی کنترلی بیماری سالمونلا در کشور، برای تسهیل امکان صادرات مرغ و تخم مرغ ایران به کشورهای منطقه اوراسیا از واحدهای مرغ اجداد شروع شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علیرضا اکبرشاهی» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم این سازمان، اظهار کرد: از آنجا که یکی از محدودیتهای صادرات ایران به منطقه اوراسیا نامشخص‌ بودن وضعیت ایران از نظر برنامه‌های کنترلی سالمونلاست، لذا سازمان دامپزشکی کشور در سال 98، برنامه ملی کنترلی بیماری سالمونلا را در دستورکار قرار داده است.

به گفته وی، از آنجا که واحدهای اجداد نقش بسیار مهمی در تولید گوشت و تخم مرغ بهداشتی از طریق تولید جوجه‌های عاری از سالمونلا دارند، اولویت نخست برنامه ارتقای طرح کنترل و پایش وضعیت سالمونلا در گله های اجداد تخمگذار و گوشتی است.

اکبرشاهی با بیان اینکه تغییر در روش نمونه‌برداری بر اساس اصول و روشهای رایج در کشورهای اروپایی، نظارت مستمر بر عملکرد امنیت زیستی در این واحدها و ارتقای نمونه برداری از تمامی بخش های موثر بر انتقال آلودگی از مهم ترین تغییرات برنامه در این واحدهاست، افزود: همزمان با اجرای طرح در سال اول در گله‌های اجداد، بحث ارتقای امنیت‌زیستی و تغییر روش نمونه برداری و امکان استفاده از واکسن جهت کنترل سالمونلا در گله‌های پولت حائز شرایط امنیت زیستی که موفق به اخذ تاییدیه های کمیته‌های ممیزی امنیت زیستی گردیده است نیز اجرا می‌گردد.

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در گله‌های گوشتی، تخمگذار و بوقلمون نیز تغییر در روش نمونه‌برداری و پیگیری ارتقای سطح ساختار امنیت زیستی در سال اول و در صورت نیاز استفاده از واکسن جهت کنترل بیماری در واحدهای حائز شرایط در سال دوم برنامه قرار دارد، تصریح کرد: با توجه به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی صورت پذیرفته پاک‌سازی گله‌های مولد از جمله اجداد و مادر جهت تولید جوجه‌های سالم از اولویت‌های کنترل بیماری است، اجرای طرح در واحدهای گوشتی از سال سوم برنامه آغاز می‌گردد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور پیش‌بینی کرد با برنامه‌ریزی انجام شده و کاهش 10 درصدی میزان آلودگی در هر سال، میزان آلودگی به سالمونلا در واحدهای مرغداری کشورمان طی 4 سال آینده به زیر 10 درصد برسد.

یادآوری می‌شود سازمان دامپزشکی کشور با دستورکار قراردادن طرح تدوین برنامه ملی کاهش آلودگی سالمونلا در گله‌های طیور، کارگروهی مشورتی با حضور استادان خبره دانشگاهی و کارشناسان موسسه رازی و دامپزشکان بخش خصوصی و با بهره‌مندی از تجارب کشورهای اروپایی تشکیل داده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
0
0
يعني الان 50در صد مرغداريهاي كشور الوده به سالمونلا هستند .
نظر شما
ادامه